نگرش قرآن به غیرت و تعصب
کد خبر: 3700503
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹

نگرش قرآن به غیرت و تعصب

گروه معارف- انسان، دارای اعتقاداتی است که باید از آن دفاع کند و مرزهای اعتقادی خویش را پاس دارد. البته از نظر قرآن این اعتقادات باید برخاسته از عقلانیتی باشد که مطابق فطرت و حقایق هستی است؛ نه اعتقاداتی که کورکورانه یا به پیروی از نیاکان پذیرفته و هیچ مبنای عقلانی و عقلایی ندارد.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، انسان، دارای اعتقاداتی است که باید از آن دفاع کند و مرزهای اعتقادی خویش را پاس دارد. البته از نظر قرآن این اعتقادات باید برخاسته از عقلانیتی باشد که مطابق فطرت و حقایق هستی است؛ نه اعتقاداتی که کورکورانه یا به پیروی از نیاکان پذیرفته و هیچ مبنای عقلانی و عقلایی ندارد. اعتقادات هر انسانی ناموس او را تشکیل می‌دهد و باید از آن دفاع کند و نسبت به آن تعصب عقلانی و نه جاهلی داشته باشد. دفاع از ناموس چه اعتقادی و چه غیر اعتقادی از جمله خانواده و سرزمین، یک امر عقلایی است که شارع مقدس نیز آن را امضا و تایید کرده است.
غیرت نتیجه شجاعت و توانمندى نفس است
حجت‌الاسلام سيد حسن موسوی، امام جمعه کلیبر در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: غیرت، کوشش در نگهدارى از دین، زن، فرزندان و اموال است و نتیجه شجاعت و توانمندى نفس است و از بهترینِ فضایل و صفات آدمى است و کسى که این صفت را ندارد از زمره مردان خارج و نام مردان بر او نادرست است.
وی افزود: انسان باید برای حفظ ارزش‌های الهی، دین، خانواده، حجاب و عفاف غیرت داشته باشد.
حجت‌الاسلام موسوی، با استناد به آیه 113سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: و یهودیان گفتند: نصرانی‌ها بر آیین و روش درستی نیستند و نصرانی‌ها گفتند: یهودیان بر آیین و روش درستی نیستند، در حالی که همه آنان کتاب آسمانی را می‌خوانند که هر دو آیین در زمان مخصوص به خود درست و بر حق بوده کسانی که نادانند هم چون مشرکان سخنی مانند سخن آنان درباره آیین مسلمانان گفتند؛ پس خدا روز قیامت در میان آنان درباره آنچه با هم اختلاف می کردند، داوری می کند.
امام جمعه کلیبر، با اشاره به لزوم معتدل بودن غیرت در انسان ادامه داد: این صفت اگر به صورت معتدل در انسان باشد، فضیلتی بزرگ است. چه فضیلتی از این بالاتر که انسان را اجازه ندهد بیگانه‌ی به حریم ناموس یا کشور یا دین و آیین او هجوم برد، بلکه در مقابل او بایستد، و تا سرحد جان دفاع کند و غیرت و تعصب و وجود انسان یک غریزه است.
وی، یادآور شد: غیرت ورزی و غیرتمند بودن از صفات نیک الهی انسان است؛ زیرا خداوند خود غیور است و هرگز اجازه شرک نمی‌دهد و کسی را که به وی شرک ورزد و ناموس توحید را تهدید کند، مجازات می‌کند.
حجت‌الاسلام موسوی از دامنه گسترده غیرت گفت و تاکید کرد: علیرغم تصور اشتباهی که در ذهن عامه مردم نقش بسته است، غیرت منحصر در غیرت ناموسی نیست بلکه دامنه گسترده ای را در تمام امور اعم از جان، مال، ناموس، دین، میهن و ... شامل می شود.

غیرت از بزرگ منشی نفس انسان سرچشمه می‌گیرد
حجت‌الاسلام اسماعیل هادوی، امام جمعه یامچی در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: غیرت و حمیّت، یعنی تلاش در نگهداری آنچه حفظش ضروری است. این صفت در قالب مطلوبش، از شجاعت، بزرگ منشی و قوت نفس انسان سرچشمه می‏گیرد.
وی افزود: در منظر آموزه‌های قرآنی کسی که حمیت عقلانی نداشته و به صیانت و دفاع از حریم نوامیس خویش با غیرت‌ورزی اقدام نکند، روی بهشت را نخواهد دید.
وی با استناد به آیه 31 سوره نور خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: و به زنان باایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند و شرمگاه خود را حفظ کنند و زینت خود را مانند لباس‌های زیبا، گوشواره و گردن بند مگر مقداری که مانند انگشتر و حنا و سرمه، بر دست و صورت پیداست در برابر کسی آشکار نکنند و برای پوشاندن گردن و سینه مقنعه‌های خود را به روی گریبان هایشان بیندازند و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان هم کیش خود شان یا بردگان زر خریدشان یا خدمتکارانشان از مردانی که ساده لوح و کم عقل اند و نیاز شهوانی حس نمی کنند یا کودکانی که به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی نرسیده اند و زنان نباید پاهایشان را هنگام راه رفتن آن گونه به زمین بزنند تا آنچه از زینت هایشان پنهان می دارند به وسیله نامحرمان شناخته شود و شما ای مؤمنان! همگی به سوی خدا بازگردید تا رستگار شوید.
حجت‌الاسلام هادوی ادامه داد: از نظر قرآن همان گونه که انسان باید نسبت به حریم حرمت‌های دیگران محفوظ به حیا و عفت باشد و متعرض نوامیس دیگران نشود، هم چنین باید نسبت به نوامیس خویش نیز مراقبت داشته و به صیانت و دفاع از آن پرداخته و غیرت ورزد.
امام جمعه یامچی غیرت را منشاء برکات فراوانی دانست و تاکید کرد: غیرت اگر در جای خود به کار رود منشأ برکات فراوانی چون عفت و پاکدامنی، جلوگیری از فساد، تحکیم بنیان خانواده، رهایی از یوغ استعمارگران رسیدن به استقلال در تمام زمینه ها و در نهایت عزت و سربلندی است.

captcha