راه‌پله‌های حفظ قرآن را جدی بگیرید
کد خبر: 3700520
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
مهارت‌های حفظ قرآن/ 7

راه‌پله‌های حفظ قرآن را جدی بگیرید

گروه فعاليت‌های قرآني: حجت‌الاسلام‌والمسلمين «علیرضا نجفی» از حافظان کل قرآن و از اساتید برجسته قرآنی گفت: شماره آیات نقش نرده در راه‌پله را دارد، بدون کمک نرده هم می‌توان از پله بالا رفت اما وجود نرده کمک بسیار خوبی است اما باید بتوانیم بدون کمک نرده هم از پله بالا برویم. حفظ شماره آیه هم دقیقاً همین حالت را می‌تواند ایجاد کند.

به گزارش ایکنا از قزوین با توجه به اهمیت حفظ آیات قرآن کریم بر آن شدیم تا ازاین‌پس مهارت‌های لازم را در این خصوص در گفت‌وگو با «حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا نجفی» از حافظان کل قرآن و از اساتید برجسته قرآنی کشور ارائه دهیم.

علاقه‌مندان به حفظ قرآن می‌توانند پرسش‌های خود را در این خصوص برای ایکنا در قزوین فرستاده تا پاسخ‌های راهگشا برای آن ارائه شود.در این نشست با استاد «علیرضا نجفی» ارائه راهکارهایی برای حفظ شماره آیات در هنگام حفظ اشاره‌شده است.

انواع روش‌های حفظ شماره آیات قرآن کریم

روش اول هم‌زمان با حفظ جدید انجام می‌شود: به این صورت است که شماره آیات را به قسمت ابتدایی آیه می‌چسبانیم و تکرار می‌کنیم تا به‌صورت هم‌زمان‌ هم کلمات و هم شماره آیه را حفظ کنیم به این شکل 1 الم؛ 2 ذلک کتاب؛ 3 الذین یومنون...

روش دوم روش رمزگذاری است: البته این روش موافقان و مخالفانی دارد در این روش بعضی از آیات مصداق یا مفهومی دارند که می‌شود از آن برای رمزگذاری استفاده کرد روش‌هایی که ربطی به تفسیر یا ترجمه ندارد و برداشتی کاملاً ذوقی و آزاد از آیات است مثل آیه سه سوره بقره که سه ویژگی از متقین را بیان می‌کند یا آیه اولئک علی هدی من ربهم که یکی از مصداق‌های این آیه شریفه 5 تن آل عبا هستند.
البته یادمان باشد رمزهایی نگذاریم که با روح آیات مغایر باشد و موجب تمسخر و مضحکه آیات شریفه قرآن را فراهم نکنیم. سعی کنیم رمزهایی را که گذاشته‌ایم در جمع بیان کنیم تا حالت مباحثه‌ای داشته باشد.

روش سوم رمزگذاری بر حسب مضرب: بعضی از اساتید روش سومی را پیشنهاد می‌کنند و معتقدند نیازی به یادگیری تمام شماره آیات نیست و شما فقط مضرب‌ها را حفظ کنید مثلاً 5-10-15-20 آن‌ها معتقدند که اگر شماره آیه 5 را شما حفظ کنید به کمک آن می‌توانید آیه 3 و 4 قبل آن آیه و آیه 6 و 7 بعد آن را پیدا کنید.
قطعاً می‌دانید که اگر قرار است زمانی را صرف حفظ مضرب کرده و قبل و بعدی‌ها را پیدا کنیم بهتر است به‌جای این کار، تمام شماره‌ها را حفظ کنیم.

تمرین شماره آیات پس از حفظ اولیه

روش اول: موقع مرور فقط باید حواسمان به شماره آیه باشد که شماره چند است، نیازی نیست که شماره را از ذهن بگذرانیم یا به زبان بیاوریم گاهی برخی از قرآن‌آموزان، شماره‌های آیات را بلند تکرار می‌کنند نیازی نیست. دقت کنید همین‌که حواسمان باشد آیه‌ای که می‌خوانم آیه شماره 2 است سبب ماندگاری شماره آیه در ذهن می‌شود و وابستگی را هم از بین می‌برد.

روش دوم: اینکه شماره‌ها را تمرین کنیم یک نفر یا استاد در کلاس شماره آیات مختلف را از شما بپرسد یا به‌صورت اتفاقی و یا به‌صورت پشت سر هم، این دو روش برای تمرین شماره آیه کفایت می‌کند.

حفظ شماره آیات برای افرادی که اجزائی را بدون شماره آیه حفظ هستند

به کسانی که از قبل محفوظاتی داشته‌اند بدون اینکه شماره آیه حفظ باشند اما اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که حفظ شماره آیه برایشان مفید است و قصد حفظ شماره آیات را دارند، توصیه می‌کنم اگر از سوره جدید میزان کمی حدود یکی دو صفحه حفظ کرده‌اند و سوره هم سوره بزرگی است از اول همان سوره شروع به حفظ شماره آیه کنند اما اگر مقدار کمی از سوره باقی‌مانده است آن سوره را تمام کنند و از سوره بعد شروع به حفظ شماره آیه کنند تا یکی دو جزء که داریم شماره آیه حفظ می‌کنیم به آیات قبل که با شماره آیه حفظ نشده‌اند کاری نداریم. فقط جدیدها را با شماره آیه حفظ کنند.

اگر توانستند یکی دو جزء را با موفقیت حفظ کنند سپس برای حفظ شماره آیات محفوظات قبل، برنامه‌ریزی می‌کنند یعنی هر روز 4 تا 5 آیه از محفوظات قبلی را هم تمرین کنند. فقط 30 تا 40 شماره جدیدی را که از قبلی‌ها تازه حفظ کرده‌اند تمرین کنند.

وابستگی به شماره آیات

یک مقدار وابستگی در ذات شماره آیه وجود دارد، شماره آیات نقش نرده در راه‌پله را دارد، بدون کمک نرده هم می‌توان از پله بالا رفت اما وجود نرده کمک بسیار خوبی است اما باید بتوانیم بدون کمک نرده هم از پله بالا برویم.

حفظ شماره آیه هم دقیقاً همین حالت را می‌تواند ایجاد کند اما شما باید یاد بگیرید به شماره آیه وابسته نشوید، افرادی وابستگی منفی به شماره آیه برایشان ایجاد می‌شود که حفظ شماره آیات را با تسلط کامل انجام نداده‌اند.

شماره آیه را همان زمان با حفظ جدید، حفظ کنید: بعضی از اساتید معتقد هستند که باید با حفظ جدید شماره آیه را حفظ کرد، بعضی معتقد هستند که سوره یا جزئی را حفظ کنند بعد به حفظ شماره آیه بپردازند اگر چه حفظ شماره آیه هم‌زمان با حفظ جدید ممکن است ایجاد وابستگی به شماره آیه را افزایش دهد اما حفظ آن را آسان‌تر می‌کند و ماندگاری آن نیز بیشتر می‌شود بنابراین سعی نمایید شماره آیه را در همان زمان حفظ جدید انجام دهید.

حفظ شماره آیه با تسلط کامل انجام شود: نکته طلایی یادتان باشد حفظ شماره آیه بسیار مفید است به‌شرط اینکه با تسلط کامل انجام شود، اگر حفظ شماره آیه با تسلط کامل نباشد ضربه بسیار شدیدتری از حفظ نکردن شماره آیه ایجاد می‌کند. تصور کنید آیه 110 را خوانده‌اید اما گمان کرده‌اید آیه 210 را خوانده‌اید، قبلاً اگر فراموش می‌کردید یک یا دو آیه را فراموش می‌کردید اما اگر حفظ شماره آیه با تسلط کامل نباشد در واقع خود باعث به وجود آمدن اشتباه می‌شود. این تسلط شما بر نقاط قوت و ضعف یک طرح باعث می‌شود تا دچار مشکلات و آسیب‌های آن طرح نشوید.

گفت‌وگو از رقیه ملاحسنی

انتهای پیام

captcha