مدیریت تغذیه و حلال‌خوری در نوروز
کد خبر: 3700544
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳

مدیریت تغذیه و حلال‌خوری در نوروز

کانون خبرنگاران نبأ ــ در پیشواز از بهار توصیه‌های سلوکی و تربیتی مختلفی عنوان شده که از جمله این سفارش‌ها مدیریت تغذیه و حلال‌خوری در تعطیلات نوروزی است.

مدیریت تغذیه و حلال‌خوری در نوروز

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، محمدتقی فیاض‌بخش، مدرس حوزه و دانشگاه با درج مطلبی در کانال تلگرامی خود در پیشواز از بهار توصیه‌های سلوکی و تربیتی ویژه‌ای را ذکر کرده که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

اهمیت مدیریت تغذیه و حلال خوری در این ایام

به کسانی که در میدان سلوک و تهذیب نفس وارد شده‌اند توصیه شده که منظم غذا بخورند. به توصیه میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، انسان نباید آجیل‌خور باشد. یعنی دائم مشغول خوردن تنقلات نباشد که در جایی، شیرینی بخورد در جای دیگر شکلات و در جای دیگر ... و  دائم دهان وی مشغول خوردن نباشد. مهم‌ترین گرفتاری ما در این ایام این است که ما بدخوری می‌کنیم.

 از غذاهای محرک، انواع شیرینی‌جات با مواد مصنوعی و مواد سس‌دار و غذاهای فست‌فودی مانند سوسیس، کالباس و همبرگر پرهیز کنید.

 کسانی که در مسیر سیر و سلوک قرار می‌گیرند، باید اهتمام بر این داشته باشند که غذای حرام یا حتی شبهه‌ناک نخورند؛ اما باید غذای شبهه‌ناک را معنا کرد.

 سعی کنید تا حد امکان از غذاهای بیرون و رستوران‌ها پرهیز کنید. اما اگر زمانی خانواده از شما طلب می‌کنند و می‌بینید که اگر رد کنید ناراحت و دل شکسته می‌شوند، بهتر است که برای نرنجاندن آن‌ها بپذیرید؛ ولی با اکراه به سراغ غذای بیرون بروید. اگر انسان با کراهت کاری را انجام دهد اشکالی ندارد و این که شخص با شوق و ذوق به رستوران برود این توصیه نمی‌شود.

به متأهل‌ها هم توصیه می‌کنم  که به خانواده خود سخت نگیرند و اگر ایشان از شما درخواست کردند با کراهت قبول کنید؛ اما این طور نباشد که به طبع خود به رستوران‌های بیرون بروید و یا بقیه را بیرون مهمان کنید و در نفس خود هم استقبال کنید.

اگر میزبان اهل وجوهات شرعی نباشد، تکلیف مهمان چیست؟
اگر به مهمانی شخصی می‌روید که احتمال می‌دهید که اهل وجوهات(خمس و زکات) نیست، تا جایی که می‌توانید تفحص نکنید؛ زیرا زمانی‌که شخص تفحص می‌کند، دچار گرفتاری‌ها و گناهان بزرگتر دیگری می‌شود.

اولا: اصل را بر این بگذارید که شخص خمس مال خود را پرداخت می‌کند.

ثانیا: قشر متوسط جامعه آنقدر اضافه درآمد ندارند که بر آن خمس تعلق گیرد و نخواهد بپردازد و معمولا آنچه را که برای مهمان می‌آورند از درآمد سالانه‌شان است که به آن خمس تعلق نمی‌گیرد. اصل را بر این بگذارید که اگر کسی را یقین می‌دانید که اهل وجوهات نیست ولی جزء اقشار متوسط است، این خوراکی‌ها را از درآمد سالش تهیه کرده است.

 ثالثا: از مرجع خود اجازه بگیرید و خمس غذایی را که در مهمانی می‌خورید، شخصاً بپردازید.

تنظیم زمان برای عبادت در تعطیلات

این‌که اساتید اخلاق معمولا به شاگردان اجازه نمی‌دادند مسافرت بروند؛ به این دلیل بود که انسان تا طی مدتی طولانی به یک تمکن روحی نرسد، تغییر برنامه نظام زندگی او را به‌هم می‌ریزد، روحش را به‌هم می‌ریزد.

به عنوان مثال شما ساعت 10 شب می‌خوابید و مقید هستید ساعت چهار صبح بیدار شوید. حالا اگر این نظام روحی بنا باشد در این پانزده روز به‌هم بخورد‌، حالات روحی شما از دست می‌رود، نه این‌که العياذ بالله شما گناه کرده باشید بلکه حال شما از دست می‌رود چون نظم روحی انسان از دست رفته است. مثلا در منزل پای تلویزیون نشسته‌اید ساعت دوازده یا یک شب می‌خوابید.

 طبیعی است کسی که این ساعت بخوابد ساعت چهار صبح نمی‌تواند بیدار بشود؛ بنابراین نماز شب از دستتان می‌رود. نماز صبح‌ها خدای نکرده نزدیک طلوع آفتاب خوانده می‌شود، یک نماز تند می‌خوانید که نماز قضا نشود. اگر هم بخواهید نماز صبح را اول وقت بخوانید با کسالت و خواب‌زدگی می‌خوانید و یا بین‌الطلوعین می‌خوابید.

اعمال عبادی که عادت کرده بودید و منظم انجام می‌دادید که مثلا روزی چند آیه قرآن بخوانید، زیارتی بخوانید، حالی داشتید، همه از دست می‌رود. درست است وارد گناه نشده‌اید ولی حالی که برایش مدت‌ها زحمت کشیده بودید از دست می‌رود. من نمیگویم سفر نروید ولی از همین الان این چند نکته‌ اساسی را در نظر بگیرید و آن‌ها را رعایت کنید؛ ان‌شاء‌الله خداوند کمکتان می‌کند.

مریم بشیری

انتهای پیام

captcha