ضرورت توجه به مناسبت‌های مذهبی ایام نوروز
کد خبر: 3700693
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴

ضرورت توجه به مناسبت‌های مذهبی ایام نوروز

کانون خبرنگاران نبأ ــ تقارن برخی ایام نوروز ۹۷ با مناسبت‌های مذهبی، نه‌تنها منافاتی با هم ندارند بلکه باید توجه داشت که با بهره‌بری از فرصت اقامه مجالس وعظ و هیئات، دید و بازدیدهای این ایام را پربار کرده و گامی در جهت ترویج سیره اهل بیت(ع) برداریم.

ضرورت توجه به مناسبت‌های مذهبی ایام نوروز

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، تقارن روز اول فروردین ۹۷ با شهادت امام هادی(علیه‌السلام) و روز سیزدهم فروردین با وفات حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها)، فرصتی است برای ما تا در تبلیغ چهره به چهره از منزلت و سیره این دو بزرگوار بگوییم و جلسات صله رحم و دید و بازدیدهای این ایام را به این طریق پربار کرده و در راستای ترویج فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) تلاش کنیم. رعایت نکاتی که در ذیل به آن اشاره می‌شود، خالی از لطف نیست:

ـ به هیچ‌وجه تلاش نکنیم که با گفتار و رفتار خود در ضدیت با نوروز، مردم را در برابر و تقابل با ارزش‌های دینی و ساختار هیئت قرار دهیم؛ جذب حداکثری مبنای عمل در برنامه‌ها باید باشد.

ـ اصل عالی امر به معروف و نهی از منکر را فراموش نکنیم؛ اگر مردم در این ایام برخی از آداب و حرمت‌های آن را رعایت نکردند آن‌ها را دشمن دین و اهل‌ بیت(ع) نشماریم؛ خوبی‌ها و امتیازات آن‌ها را تعریف و تمجید کنیم و در انتخاب مسیر ثواب آن‌ها را رهنمون باشیم.

ـ اهل‌ بیت(علیهم السلام) همچنان که الگوی جهاد و شهادت‌اند بهترین الگو برای زندگی اسلامی نیز هستند. نوع تعاملات اجتماعی و رفتارهای خانوادگی فرد مؤمن باید بازتاب هر دو جنبه الگویی اهل‌ بیت(ع) باشد، باید مردم خوب زندگی کردن را نیز از بچه‌های هیئت بیاموزند.

ـ فرصت تعطیلات نوروز امکان حضور خانوادگی افراد را در مراسم عزاداری به خوبی فراهم کرده است. ضمن توجه و برنامه‌ریزی دقیق در دعوت و مشارکت و حضور خانوادگی افراد در هیئت‌ها، برای تمامی افراد خانواده برنامه‌ریزی خوب فرهنگی تربیتی داشته باشیم و تجربه شیرین خانوادگی از سفره اهل‌ بیت(ع) را برای خانواده‌ها فراهم کنیم.

اول فروردین؛ مصادف با سالروز شهادت امام علی‌النقی(ع)

ـ سیره ثابت امام هادی(علیه‌السلام) ارتباط با محرومان و بینوایان و حمایت اقتصادی از آنان برای راه‌اندازی کسب و کار بود. ما می‌توانیم در ایام نوروز، در قالب گروه‌های جهادی به خدمت‌رسانی اجتماعی به مناطق محروم، سرکشی به بیماران و مستمندان و ایتام و به‌ویژه ارائه خدمات جهادی به مردم زلزله‌زده و محروم کرمانشاه و کوهبنان بپردازیم. در این سفرهای جهادی با نشر سیره و فضائل امام علی النقی(علیه‌السلام)، قلب‌های آماده به سمت اهل‌ بیت(علیهم‌السلام) هدایت خواهند شد.

سیزدهم فروردین؛ مصادف با سالروز وفات حضرت زینب(س)

ـ حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) الگوی ویژه برای زنان جامعه دینی است، نقش دختری، همسری، مادری و اجتماعی به همراه سیره رفتاری ایشان در ذیل هر یک از این نقش‌ها هویت اصیل دختران و زنان جامعه ما را بازآفرینی خواهد کرد. لذا با پرداختن به نقش‌های اصیل زن مسلمان از طریق سخنرانی، مسابقه کتاب‌خوانی، مداحی، نمایشگاه و... در برداشت حداکثری از این موضوع تلاش کنیم.

ـ برای زوج‌های جوان، که نوروز امسال اولین عید زندگی مشترکشان است توجه و برنامه ویژه داشته باشیم. کاری کنیم که زوج مذهبی ما شخصیتی مورد پسند در فامیل جلوه کند و از رفتارهای افراطی و عدم توجه به خانواده‌های فامیل پرهیز کنیم.

محمدمهدی مؤذن

captcha