حمایت شبکه قرآن سیما از نهضت حفظ جزء 30 قرآن/ 25 عنوان برنامه نوروزی/ راه‌اندازی شبکه «بشارت»
کد خبر: 3700708
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
محمدزاده خبر داد:

حمایت شبکه قرآن سیما از نهضت حفظ جزء 30 قرآن/ 25 عنوان برنامه نوروزی/ راه‌اندازی شبکه «بشارت»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نشست خبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما به منظور تشریح برنامه‌های نوروزی این شبکه و ارائه توضیحاتی درباره طرح قرآنی بشارت 1452 امروز در سالن جلسات این شبکه برگزار شد.

محمد حسین محمد زاده

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما عصر امروز، شنبه، 26 اسفند، ساعت ۱۴ در سالن جلسات شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش کلیپی از برنامه‌های مختلف شبکه قرآن، محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما طی سخنانی ضمن تشریح برنامه‌های نوروزی این شبکه اظهار کرد: برنامه‌های جدیدی که در شبکه قرآن سیما تولید شده است، شامل 25 عنوان برنامه جدید است که هر یک از این عناوین نیز شامل چند برنامه زیر مجموعه آن است.

وی ادامه داد: مجموعه‌ برنامه‌های زیرشاخه این 25 عنوان اصلی، شامل 421 برنامه خواهد بود که طبق آن هر برنامه اصلی ممکن است شامل چند برنامه زیرمجموعه باشد.

محمد‌زاده اظهار کرد: سعی می‌کنیم تا برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما در حوزه‌های مختلف شامل حوزه تلاوت، علوم قرآنی و معارف و تفسیر قرآنی، آموزش، کودک و نوجوان، اطلاع‌رسانی، محافل و مسابقات در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد و برنامه‌های مختلف تهیه شده در همه این عرصه‌ها با رنگ‌آمیزی خوبی در جدول پخش شبکه قرآن جا گیرد.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما افزود: علاوه بر این 25 برنامه، برنامه‌های تأمینی و آرشیوی که قبلا تولید شده نیز در جدول پخش شبکه قرار گرفته است که امیدواریم این برنامه‌ها نیز رضایت خاطر بینندگان را به همراه داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با تربیت 10 میلیون حافظ قرآن به برنامه‌های ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم در سال جدید اشاره کرد و با بیان اینکه آموزش جزء سی قرآن کریم طی سال آتی در دستور کار قرار دارد، گفت: طبق این اوصاف شعار شبکه قرآن و معارف سیما در سال 97 (حمایت از حفظ جز 30 قرآن کریم) است.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما افزود: ان‌شاءالله امیدواریم تا سال 1404 به تعداد 5 میلیون حافظ قرآن که نیمی از مطالبات مقام معظم رهبری در راستای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن است، دست پیدا کنیم که اگر از همه ظرفیت‌ها در دستگاه‌های مختلف استفاده شود می‌توانیم این اتفاق مبارک را شاهد باشیم.

محمدزاده تصریح کرد: بسیاری از این 25 عنوان برنامه به نوعی به موضوع جز 30 قرآن کریم و آمادگی مخاطبان برای ماه مبارک رمضان مربوط می‌شود و کار‌ویژه اصلی شبکه برای تابستان نیز که طرح «بشارت 1452» است در ارتباط با جز سی قرآن کریم خواهد بود.

وی با بیان اینکه در واقع طرح عیدانه، ماه مبارک رمضان و بشارت 1452 در ارتباط با جز 30 قرآن کریم هستند، گفت: البته هر یک از این برنامه‌ها تفاوت‌های مربوط خود را نسبت به طرح‌های دیگر دارند.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما افزود: آنچه در 15 روز عید نوروز رخ می‌دهد، انتخاب 15 موضوع مرتبط با ایام عید و آموزه‌هایی است که در این ایام بیشتر به آنها عمل می‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح بشارت 1452 به صورت گسترده وارد عملیات رسانه‌ای خواهیم شد افزود: در شش ماهه دوم سال نیز وارد عرصه‌های پربیننده و پرشنوده رسانه نیز خواهیم شد. به طوری که آیات قبل از پخش خبر در شبکه‌های مختلف از جزء 30 قرآن انتخاب خواهد شد و به طور کلی تمام برنامه‌های شبکه، جهت درگیر کردن مخاطبان با سوره‌های جز 30 قرآن در نظر گرفته خواهد شد.

محمدزاده ادامه داد: برنامه تحویل سال شبکه قرآن و معارف سیما،با عنوان «نگاه خورشید» است که به صورت زنده از حرم رضوی و با اجرای مجید یراق‌بافان و شهریار ضیاء‌آذری به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما خواهد رفت که این برنامه همراه با سه موقعیت مختلف از جمله فضای شاد و مفرح ... تا یک ساعت و نیم بعد از تحویل سال نیز ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شب اول سال نو با سالروز شهادت امام هادی(ع) تلاقی دارد، گفت: به همین جهت یک تیم از شبکه قرآن به سامرا اعزام خواهد شد که در این راستا برنامه‌های زنده‌ای در شب و روز شهادت پخش خواهد شد که این برنامه‌ها در اختیار شبکه‌های دیگر سیما نیز قرار خواهد گرفت. همچنین در زمان پخش برنامه زنده تحویل سال نیز ارتباط زنده‌ای با سامرا خواهیم داشت.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما افزود: در عرصه حوزه‌ معارفی برنامه‌های مناسبتی در رابطه با میلاد و شهادت ائمه اطهار(ع) در این ایام در نظر گرفته شده است برنامه‌ای به نام «اشراق» از جمله برنامه‌هایی است که در این راستا اجرا می‌شود. همچنین برنامه «بهشت در همین حوالی» که در فضای شمال کشور اجرا شده و نیز برنامه «پرسمان» با حضور حجت الاسلام محمدی و کارشناسی میرباقری و نیز برنامه‌ای به نام «نیم نگاه» از دیگر برنامه‌های حوزه معارفی خواهند بود.

محمدزاده افزود: در حوزه تلاوت نیز برنامه‌های مختلفی همچون نور النور که طی آن راس هر ساعت یک صفحه از قرآن کریم تلاوت می‌شود، برنامه گنجینه تلاوت که مربوط به تلاوت‌های صوتی با تصویرگری‌های مناسب می‌شود و نیز برنامه نگین تلاوت که برگزیده‌ای از تلاوت‌های شاهکار قاریان جهان اسلام است و به صورت تصویری نیز پخش می‌شود از جمله برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما خواهد بود.

گزارش ایکنا حاکی است؛ دبیر شورای معارف سیما افزود: همچنین برنامه‌ «تلاوت‌های تازه» که مربوط به تلاوت‌های بسیار زیبا، جذاب و جدید می‌شود  و نیز برنامه‌ای ویژه تلاوت نوجوانان که در دو بخش طی ساعت‌های 10 و 16 هر روز پخش می‌شود از دیگر برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما در این ایام خواهد بود.

محمدزاده ادامه داد: در حوزه نغمات و ابتهال برنامه‌هایی همچون «تلألؤ» که ویژه ابتهال‌های تصویری مصری است همچنین برنامه «نجوا» که مربوط به ابتهال‌های تصویری ایرانی است و نیز برنامه «آوای نور» که شامل آثار برگزیده طرح آوای نور می‌باشد به روی آنتن شبکه قرآن خواهد رفت.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما افزود: در حوزه عمومی و اطلاع‌رسانی نیز برنامه «راه نشان» پخش می‌شود که یک برنامه 90 قسمتی بوده و 15 قسمت اول آن از ابتدای سال ویژه ایام نوروز پخش خواهد شد. طی اجرای این برنامه که از هنرمندان بخش‌های مختلف هنری نیز در آن دعوت شده است یک نوع فضای ارتباطی بین حوزه قرآن و حوزه‌های مختلف به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: همچنین برنامه ترکیبی «عطر بهار» نیز در این ایام پخش می‌شود که طی اجرای آن مسابقه‌ای با نام «صدف» با محوریت سوره‌های جز 30 قرآن کریم برگزار می‌شود که طی اجرای این برنامه علاوه بر حضور میهمانان ویژه برنامه‌های مختلفی شامل نمایش، پخش کلیپ، ارتباط موبایلی با مسئولان و... اجرا خواهد شد.

محمدزاده ادامه داد: همچنین برنامه‌ای مستند به نام «مواهب» از ابتدای سال 97 به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود که طی اجرای این برنامه تصاویری از شگفتی‌های طبیعت که بر روی آنها کار قرآنی و پژوهش‌های مختلفی قرآنی صورت گرفته از شبکه قرآن پخش خواهد شد و از آیات مرتبط با تصاویر نیز در این مستند استفاده شده است.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما افزود: همچنین برنامه «حدیث بندگی» نیز که در رابطه با شرح زندگانی علمای معاصر است، پخش خواهد شد که امیدواریم مورد توجه و علاقه بینندگان محترم شبکه قرآن و معارف سیما قرار گیرد.

محمدزاده با اشاره به تولید برنامه‌های مختلف در حوزه نمایشی نیز افزود: در این رابطه بر روی فیلم قرآنی «مریم مقدس» کار و پژوهش قرآنی شده است و سکانس‌های از این فیلم که مربوط به آیات قرآن کریم است همراه با آیات مربوطه پخش خواهد شد.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به حوزه مسابقات نیز با بیان اینکه طی سال‌های گذشته تنها به پوشش مسابقات و انعکاس آنها اکتفا می‌شد تصریح کرد: از سال جدید این رویکرد تغییر کرده و پوشش مسابقات به گونه‌ای خواهد بود که تنها به انعکاس آنها اکتفا نشود و به صورتی برنامه‌ریزی شده است که فضای مسابقات به فضای مسابقه تلویزیونی نیز تغییر پیدا کند که در این راستا تلاوت نمایندگان مسابقات کشوری سازمان اوقاف یعنی برگزیدگان استان‌ها به صورت یک کار تستی و آزمایشی در قالب مجموعه مسابقات «مشکات» ضبط شده است که به سمع و نظر بیندگان محترم خواهد رسید.

محمدزاده ادامه داد: همچنین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی اجرا می‌شود نیز شامل این نگاه جدید شده و طی یک مسابقه تلویزیونی، ضبط شده است که این برنامه نیز با عنوان «اسراء بین المللی» از روز 9 فروردین ماه از ساعت 21 پخش خواهد شد.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما افزود: در حوزه کودک و نوجوان نیز برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که به طور ویژه در حوزه کودک ویژه برنامه «نوگلان قرآنی» و نیز برنامه «رایحه» که مربوط به حوزه نوجوانان است و محوریت جز 30 قرآن کریم در آنها لحاظ شده است به سمع و نظر علاقه‌مندان خواهد رسید. همچنین برنامه «نگاه هشت» نیز که مربوط به حوزه کودک و نوجوان است و فعالیت‌های قرآنی آنها را نمایش می‌دهد با اجرای خود نوجوانان به روی آنتن شبکه قران و معارف سیما خواهد رفت.

محمدزاده در رابطه با طرح بشارت 1452 نیز با بیان اینکه پرداختن به این طرح را از چند ماه پیش از آغاز طرح برنامه‌ریزی و در نظر گرفته‌ایم اظهار کرد: در این راستا با عنایت مسئولان صدا و سیما یک کانال دوم تلویزیونی در قالب ITPV با عنوان شبکه بشارت راه‌اندازی شده است که بهانه اصلی آن پوشش طرح بشارت است که به زودی از طریق نرم‌افزار تلوبیون هم قابل دریافت خواهد بود. 

 انتهای پیام

captcha