بصیرت؛ ویژگی مشترک یاران حسین(ع) و یاوران مهدی(عج)
کد خبر: 3700862
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۸
یادداشت/

بصیرت؛ ویژگی مشترک یاران حسین(ع) و یاوران مهدی(عج)

کانون خبرنگاران نبأ ــ در قیام امام حسین‌(ع) وقتی حتی برای لحظه‌ای پرده جهالت و غفلت از دل یاران سست‌ایمان بیرون رفت و به جای آن حق و حقیقت قرار گرفت، این افراد پس از شناخت و بصیرت نسبت به جایگاه حضرت به خود آمده و با پیوستن به امام آزادگان، برای همیشه حقیقت ایمان و ولایت را پذیرفتند؛ یکی از این سعادت‌یافتگان «زهیربن قین» است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن محمدی‌ طباطبایی یادداشتی را با موضوع ویژگی‌های یاران امام زمان(عج) در اختیار کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گذاشت.
در این مطلب آمده است:
در صبح جمعه، روزی که قرار دیدار عاشقان با امیر دلهاشان فرا رسیده و ما در این اماکن مذهبی گرد هم جمع آمده‌ایم و از هجران یار و امید به لحظه وصالش نغمه سرائیده و اشک فراق یار و انتظار فرجش بر گونه می‌نشانیم و در پی یافتن راهی جهت وصل به حضرت یاریم...
به‌طور کلی نحوه برخورد و واکنش بشر در مواجهه با دنیا و مظاهر فریبنده آن، از دو حال خارج نیست: یا انسان در دنیا راه سعادت(خوشبختی) و رستگاری را می‌پیماید، و یا راه ضلالت و گمراهی را در پیش می‌گیرد. راه سعادت و عاقبت به‌خیری از طریق بندگی محض الهی به‌دست آمده، و دنباله‌رو شیطان و وسوسه‌های اغواگر او بودن، گمراهی، هلاکت و عذاب الهی را در پی دارد.
با ذکر این مقدمه به بیان اصل مطلب می‌پردازیم:
داستان‌ها، قصه‌ها و سرگذشت‌های مختلفی از افراد بشر در تاریخ بیان شده است که هدف از بیان این قصه‌ها و سرگذشت‌ها، روشنگری و نشان دادن راه به جهت تشخیص درست بشر است. آنچه که با کنکاش در ادیان مختلف به‌دست می‌آید این است که: انبیاء دارای هدفی اصلی بوده‌اند و آن ترویج یکتاپرستی و تربیت انسان‌های موحد و ساختن جامعه‌ای توحیدی در جهت مقابله با مظاهر شرک و طاغوت بوده است «و لَقَد بَعَثنا فى كُلِّ اُمَّةٍ رَسولاً اَنِ اعبُدُوا اللَّهَ و اجتَنِبُوا الطّاغوتَ... » و بعد از هدایتگری 124 هزار پیامبر و ختم ارسال رسل به وجود نازنین پیغمبر اکرم(ص)، خداوند بشر را رها نکرده و با انتصاب الهی دوازده امام و پیشوا از نسل پیامبر خاتم(ص) حجت را بر بشر تا قیامت تمام کرده است تا هادی بشر به سمت سعادت حقیقی و هدایتگر به وصل الهی بشر باشند.
با توجه به اینکه داعی(انگیزه) همه ما پیمودن راه حق و حقیقت و در نتیجه آن، خشنودی امام زمانمان و نشستن گل لبخند بر سیمای مبارک حضرتش است و از آنجا که امامان ما هم کلهم نور واحد بوده و مروج فرامین و تعالیم دین مبین اسلام هستند، لذا استقراء(تحقیق) در سیره و روش ایشان و صحابه آن‌ها، می‌تواند مصادیقی حقیقی برای پیمودن راه باشد. در این بین، انقلاب حضرت مهدی(عج) و قیام امام حسین(ع) از فلسفه قیام گرفته تا ویژگی اصحاب و یاران ایشان دارای وجوه متشابهی هستند که همین ما را مجاب می‌کند تا به این نتیجه برسیم که: انقلاب حضرت مهدی(عج) و تشکیل حکومت جهانی و عدالت محور ایشان، در واقع امتداد قیام امام حسین(ع) برای تکامل و هدایت بشریت به سعادت ابدی است.
بصیرت؛ از جمله ویژگی‌های مشترک یاران حسینی و یاران مهدوی
در قیام امام حسین(ع) علاوه بر جلوه‌های زیبای آزادی و آزادگی، بصیرت و ولایت‌پذیری، ایثار و شهادت و صبر و بردباری، برای برخی از یاران حضرتش معرکه بیداری و تلنگری بر نفسشان بود. به‌طوری‌که وقتی حتی برای لحظه‌ای پرده جهالت و غفلت از دل آن‌ها بیرون رفت و به جای آن حق و حقیقت قرار گرفت، این افراد ضعیف‌الایمان و سست‌اعتقاد پس از شناخت و بصیرت نسبت به جایگاه حضرت به خود آمده و از غفلت گذشته عذرخواهی کردند و با پیوستن به امام آزادگان، برای همیشه حقیقت ایمان و ولایت را پذیرفتند یکی از این سعادت‌یافتگان و عاقبت به خیران قیام امام حسین(ع)، زهیر‌بن قین است؛ این شخص عثمانی مذهب، با وجود امتناع از رویارویی با کاروان امام حسین(ع) در مسیر کوفه زمانی که امام او را به حضور طلبید و بر خیمه امام حسین(ع) وارد شد، بعد از خروج از نزد امام و دریافت حق واقعی و نشستن آرامش الهی بر سینه‌اش، به همه مظاهر دنیاییش پشت کرد و چنان مجذوب امام شد و تقرب إلی‌الله را در تبعیت از ولی زمانش دید که در روزهای بعد به امام عرضه داشت که اگر ما می‌توانستیم برای همیشه در این دنیا زندگی کنیم و تمام امکانات آن را در اختیار داشتیم، باز هم شمشیر زدن در رکاب تو را انتخاب می‌کردیم و اوج بصیرت و ولایت‌پذیری را در این سخن می‌توان به نظاره نشست.
همچنین، از جمله ویژگی‌های یاران امام زمان(عج) که در روایات به آن اشاره شده بصیرت و ولایت‌پذیری آنان است؛ امام علی(ع) در توصیف یاران حضرت مهدی(عج) می‌فرماید: «یاران او با امامشان بیعت کرده که دست و دامنشان را پاک نگه دارند، زبان به دشنام نگشایند، خون کسی را به ناحق نریزند، به محل سکونت مردم هجوم نبرند، کسی را به ناحق نیازارند، بر مرکب‌های ممتاز سوار نشوند، لباس‌های فاخر نپوشند، در امانت خیانت نکنند، به یتیم ستم روا ندارند، پناهنده و محروم را نکشند، فراریان را دنبال نکنند و در راه خدا به شایستگی جهاد کنند؛ یاران امام، عاشقان مولاى خودند و پاكبازان راه او در انجام دستورهاى وى، بر یكدیگر پیشى مى‌گیرند. به فرموده پیامبر(ص) تلاشگر و كوشا در پیروى از اویند. پیروى آنان نه برخاسته از زور، بلكه عشق و علاقه قلبى به مهدى(عج)، آنان را به فرمانبرى وا مى‌دارد. لبخند او را، جلوه رضاى خدا و عتابش را تازیانه خشم خدا مى‌شمرند. او را بیش از هركس، دوست مى‌دارند و پیروى از او را بدون قید و شرط بر خود لازم مى‌شمارند. سوارانى با نشان و پرچم، براى تبرک دست بر زین مركب امام مى‌سایند و در گرد امام در چرخشند. با جان و دل، او را در جنگ‌ها یارى مى‌كنند».
اینک که توفیق نشستن محبت مهدی زهرا(س) بر دل‌ها و قرار گرفتن در خیمه ابراز ادب و احترام به ساحت مقدسشان روزی‌مان شده، همین جا و در همین لحظه با پشت کردن به همه تعلقات دنیوی نفسانی و شیطانی، به خود آمده و همه لحظات عمرمان را در جهت رضای الهی و تلاش برای توفیق درک محضر بقیةالله‌الأعظم روحی و ارواح‌العالمین لتراب مقدمه الفداء سپری کنیم.

محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام

captcha