حاشیه‌های بودجه‌ای، درگذشت دو پیشکسوت قرآنی و تشکیل پویشی برای تغییر مسابقات
کد خبر: 3700879
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
مروری بر رویدادهای قرآنی پاییز 96/

حاشیه‌های بودجه‌ای، درگذشت دو پیشکسوت قرآنی و تشکیل پویشی برای تغییر مسابقات

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی که پاییز سال 96 شاهد آن بودیم، بحث بودجه قرآنی در آذرماه و نیز درگذشت دو پیشکسوت قرآنی کشور در آبان و آذرماه بود. علاوه بر این خبرها، می‌توان به انتخاب ایکنا به عنوان خبرگزاری برتر در نمایشگاه مطبوعات، معرفی معاون جدید قرآنی وزیر ارشاد، راه‌اندازی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و ... اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ پاییز سال 96 همزمان با آغاز محرم‌الحرام و ماه عزاداری سرور و سالار شهیدان بود، براساس سابقه سال‌های گذشته که در این ایام معمولاً فعالیت‌های قرآنی به حالت نیمه تعطیل درمی‌آمد، انتظار می‌رفت امسال نیز وضعیت به همین صورت باشد. مهرماه سال 96 در چنین شرایطی آغاز شد و وضعیت فعالیت‌های قرآنی در آن نیز تقریباً نیمه‌ تعطیل بود، هرچند جریاناتی برای جا انداختن فرهنگ برپایی جلسات قرآن در ایام محرم راه افتاد اما تقریباً همه آنها به احیای قرآنی شب عاشورا ختم شد.
از جمله فعالیت‌های قرآنی ایام محرم طرح «تلاوت قرآن در شب عاشورا» بود که هر ساله از سوی خبرگزاری قرآن برپا می‌شود، در این طرح علاقه‌مندان از طریق سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۵۱۲۲۰ تعداد صفحات و احزابی که قصد تلاوت آن را داشتند مشخص کردند.
آغاز به کار دبیرخانه مسابقات بین المللی قرآن دانش آموزان
اوایل مهرماه امسال بود که «محمدرضا مسیب‌زاده»، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از آغاز به کار دبیرخانه مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد. وی گفت: با جمع‌آوری اطلاعات مسابقات دانش‌آموزی و تهیه ویژه‌نامه‌هایی، این دبیرخانه رسماً کار خود را آغاز کرده است.
راه‌اندازی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن
سرانجام پس از گذشت چندین سال از مطالبه مقام معظم رهبری در مورد تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، اولین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم روز دوم مهرماه با حضور برخی از اعضای آن تشکیل شد. جلسه‌ای که در ابتدای راه با ابهام در خروجی‌ها مواجه شد و تا هفته‌های بعد بحث در مورد تعیین رئیس و اعضای آن ادامه داشت تا اینکه در نهایت حجج‌اسلام «حمید محمدی» دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و «سیدمصطفی حسینی»، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به عنوان رئیس و نایب رئیس این ستاد معرفی شدند. جلسات این ستاد تا پایان سال ادامه یافت.

خبرهای عید /////// حاشیه‌های بودجه‌ای، درگذشت دو پیشکسوت قرآنی و تکرار افتخارآفرینی ایکنا
رونمایی از آرم جدید سازمان دارالقرآن‌
«مهدی قره‌شیخلو»، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم روز 11 مهرماه طی نشستی خبری عملکرد این سازمان در شش ماهه اول سال جاری را تشریح کرد. وی مشارکت در طرح ۱۴۵۱، برگزاری ۳۵ کارگاه در ۱۱ استان با حضور هزار و ۷۰۰ نفر تاکنون، وجود ۵۶۰ پست رئیس و کارشناس اداره امور قرآنی در کشور و جذب نیرو در حدود ۳۰۰ پست تاکنون، ارتقای سطح دانش و مهارت‌های قرآنی کارشناسان، برگزاری ۴۸ دوره تربیت آموزشیار روخوانی و روان‌خوانی قرآن برای کارکنان نیروی انتظامی در سراسر کشور و ... را از جمله مواردی برشمرد که این سازمان در شش ماهه اول سال 96 اجرا کرده است. در این نشست همچنین از آرم جدید سازمان دارالقرآن اکریم رونمایی شد.
برگزاری دوره بیست و ششم درس‌هایی از قرآن
بیست‌وششمین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «محسن قرائتی» و «مهدی فیض»، معاون فرهنگی و اجتماعی آموزش و پرورش برگزار شد. مهدی فیض، معاون(سابق) پرورشی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با اشاره به اهداف بلند‌مدت آموزش و پرورش اظهار کرد: انس دانش‌آموزان با قرآن، آموزش اینکه قرآن باید در متون زندگی دانش‌آموزان باشد و همچنین تحکیم روابط خانوادگی از جمله اهداف مهم آموزش و پروش در حوزه قرآن است. وی همچنین از مشارکت سه میلیون دانش آموز در مسابقات درس هایی از قرآن خبر داد.

خبرهای عید /////// حاشیه‌های بودجه‌ای، درگذشت دو پیشکسوت قرآنی و تکرار افتخارآفرینی ایکنا
مسابقات قرآن نیروی زمینی سپاه
همچنین در اولین ماه پاییز 96 شاهد برگزاری مرحله نهایی هفتمین دوره مسابقات قرآن ویژه خانواده‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران بودیم. این مسابقات ۱۳ مهرماه در مجتمع فرهنگی غدیر تهران برگزار ‌شد. در این دوره از مسابقات مجموعاً ۲۶۰ شرکت‌کننده در بخش آقایان و بانوان و در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ و کل قرآن با یکدیگر به رقابت پرداختند و سه داور در بخش آقایان و شش داور نیز در بخش بانوان امر قضاوت را عهده‌دار بودند.
ساختار جدید سازمان قرآنی دانشگاهیان
«حمید صابرفرزام»، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا طی گفت‌و‌گویی در مورد تغییرات ساختاری این سازمان، گفت: وضعیت فعلی سازمان قرآنی دانشگاهیان با مصوبه هیئت امنا به این شکل درآمد که چندین نهاد چون مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان، خبرگزاری بین‌المللی قرآن، مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی، پژوهشکده میان‌رشته‌ای قرآن داشتیم که اینها ساختارهایشان هم‌سطح بود و برای هماهنگی بیشتر ساختاری طراحی و تصویب شد. براساس مصوبه هیئت امنا در جهاددانشگاهی، سازمانی با عنوان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ایجاد شد که رده مسئولیت آن بین معاون جهاددانشگاهی و رؤسای واحد است و در دل این سازمان نیز مراکزی که به صورت موضوعی در حوزه قرآن فعالیت می‌کردند، در حال حاضر می‌توانند با مسئول اجرایی مستقل‌شان کار کنند.
ادغام دو آزمون سراسری حفظ قرآن
اواخر مهرماه بود که پس از جلسات متعدد بین وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقرر شد تا آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم توسط این سه نهاد به صورت مشترک برگزار شود. این تصمیم سرانجام بعد از برپایی نشست هم‌اندیشی کارشناسان قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه، اعلام شد. براساس تفاهم نامه‌ای که بین این سه نهاد صورت گرفت، آزمون سراسری حفظ قرآن کریم در روز 10 اسفندماه (96) توسط این نهادها به صورت مشترک برگزار خواهد شد. تا پیش از این وزارت ارشاد و سازمان اوقاف هر کدام جداگانه در یک ماه از سال آزمون حفظ قرآن کریم را برگزار می کردند.

خبرهای عید /////// حاشیه‌های بودجه‌ای، درگذشت دو پیشکسوت قرآنی و تکرار افتخارآفرینی ایکنا
کسب رتبه اول مسابقات روسیه توسط قاری ایرانی
«امیر لعل اول»، نماینده اعزامی جمهوری اسلامی ایران به هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه که روز 18 مهرماه به کار خود پایان داد، توانست رتبه اول این مسابقات را به دست بیاورد. وی در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در رابطه با سطح این دوره از مسابقات به خبرنگار ایکنا گفت: سطح مسابقات بسیار عالی بود و مسئله‌ای که بنده در رابطه با متسابقان امسال کشور روسیه متوجه شدم این بود که بسیاری از آنها از عنوان‌دارهای بین‌المللی بودند؛ برای مثال متسابقی که سال گذشته در مسابقات بین‌المللی کشور کویت حائز رتبه دوم شده بود، امسال نیز در مسابقات کشور روسیه مقام دوم را کسب کرد. همچنین، متسابقی که چند سال قبل در مسابقات کشور مالزی رتبه اول را به دست آورده بود نیز در این مسابقات جزء هفت نفر اول شد.
شکل‌گیری پویش تغییر مسابقات قرآن
در این ماه همچنین پویشی با عنوان «پویش تغییر به نفع ترویج» شکل گرفت که هدف آن ایجاد تغییر در مسابقات سراسری قرآن کریم بود. این پویش بعد از حاشیه‌هایی که در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ارومیه به وجود آمد، شکل گرفت. پویش «تغییر به نفع ترویج» متشکل از تعدادی از منتقدان مسابقات سراسری قرآن بود که با هدف تغییر به نفع ترویج قرآن کریم اقدام به راه‌اندازی این کمپین کردند و در نهایت نیز پس از برگزاری جلسات متعدد، طرحی را به عنوان طرح برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم به مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ارائه دادند.

خبرهای عید /////// حاشیه‌های بودجه‌ای، درگذشت دو پیشکسوت قرآنی و تکرار افتخارآفرینی ایکنا
آغاز به کار نمایشگاه مطبوعات و افتخارآفرینی ایکنا
از روز پنجم آبان ماه بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات در مصلی تهران کار خود را آغاز کرد و خبرگزاری ایکنا همانند سنوات قبل در این نمایشگاه حضور داشت، غرفه ایکنا در شبستان اصلی، راهروی اصلی، بخش دین و اندیشه، غرفه ۱۶۳ میزبان فعالان سیاسی، فرهنگی و قرآنی کشورمان بود. از جمله فعالیت‌هایی که ایکنا در این دوره از نمایشگاه انجام داد این بود که به منظور ترویج فرهنگ استماع تلاوت قرآن و در راستای رسالت خود برای آشنایی بیشتر جامعه به ویژه اصحاب رسانه با قرآن کریم ۲۰ دقیقه قبل از اذان مغرب، کرسی تلاوت اذان‌گاهی را برپا کرد. خبرگزاری ایکنا در پایان این نمایشگاه همچون دو دوره گذشته خبرگزاری برتر در حوزه دین شد.
معرفی معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد
در روز یکشنبه ۷ آبان ماه انتخاب قرآنی مهمی در کشور رخ داد. در حکمی از سوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. همچنین پس از این تغییر، طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سابق قرآن و عترت وزیر ارشاد به عنوان مشاور وزیر انتصاب شد. سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم معارفه معاون جدید خود، ضمن بیان برنامه‌های دوره جدید مدیریتی در این معاونت، گفت: در دوره جدید به دنبال تمدن‌سازی قرآنی هستیم. عبدالهادی فقهی‌زاده نیز در مراسم تودیع و معارفه معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با اشاره به برنامه‌های خود در این معاونت،‌ گفت: می‌توان بدون تبلیغات زائد نگاه مردم را به سمت قرآن بازگرداند.
تغییرات در آیین‌نامه تکریم چهره‌های قرآنی
روز چهارشنبه ۱۷ آبان ماه از سوی مسئولان سازمان دارالقرآن‌الکریم خبر از تغییر رویکرد مراسم تکریم چهره‌های قرآنی داده شد. احمد حاجی‌شریف، معاون ارتباطات سازمان دارالقرآن‌الکریم در این زمینه گفت: رویکرد سازمان دارالقرآن‌الکریم در دوازدهمین مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی انتخاب افراد به صورت ملی و کشوری خواهد بود و تنها منوط به اعلام نظر استان‌ها نیست. در میان عناوین اعلام شده در این مراسم، ردیف‌های مترجمان و مفسران قرآن و نیز خیران قرآنی به تازگی به آیین‌نامه اجرایی مراسم ملی «تکریم چهره‌های قرآنی» افزوده شده‌اند.
انتخاب 2 عضو هیات نظارت و رسیدگی بر امور قرآنی شهرداری تهران
«احمد مسجد جامعی» و «سیدحسین موسوی‌بلده» در جلسه روز 14 آبان ماه شورای شهر تهران، به عنوان عضو هیات نظارت و رسیدگی بر امور قرآنی شهرداری تهران انتخاب شدند. در این جلسه انتخاب ۳ کارشناس صاحب‌نظر قرآنی جهت عضویت در کمیته برنامه‌ریزی و نظارت موضوع بند هفتم تبصره یک ذیل ماده واحده مصوبه الزام شهرداری تهران به حمایت از اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در شورای شهر به رای گذاشته شد.
همدردی جامعه قرآنی با زلزله زدگان کرمانشاه
در پی وقوع زمین‌لرزه در مناطق غربی کشور در اواخر آبان ماه و جان باختن و مجروح شدن تعدادی از همو‌طنان در استان‌های غربی، جامعه قرآنی کشورمان به ابراز همدردی با آسیب دیدگان پرداختند. در یکی از این اقدام‌ها خبرگزاری ایکنا و جمعی از فعالان قرآنی کشور به جمع‌آوری و رساندن کمک‌های نقدی و غیر نقدی هموطنان به ویژه اعضای جامعه قرآنی به آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه اقدام کردند.

خبرهای عید /////// حاشیه‌های بودجه‌ای، درگذشت دو پیشکسوت قرآنی و تکرار افتخارآفرینی ایکنا
درگذشت پیشکسوت قرآنی کشور
«سیدمهدی فاطمیان»، پیشکسوت قرآنی و حافظ کل قرآن کریم، ۲۵ آبان‌ماه پس از یک دوره سخت بیماری در بیمارستان سینا دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع این حافظ کل قرآن صبح جمعه، ۲۶ آبان، همزمان با سالروز درگذشت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد.
نامه جامعه قرآنی به سردار سلیمانی
جمعی از اعضای جامعه قرآنی طی نامه‌ای ضمن تبریک پیروزی بر تکفیر‌ی‌ها و نابودی شجره ملعونه داعش از سردار سپاه اسلام «قاسم سلیمانی» بابت رشادت‌هایش قدردانی کردند. «عباس سلیمی»، «احمد ابوالقاسمی»، «محسن بادپا»، «محمدحسین محمدزاده»، «محمدرضا جنتی»، «هادی آرزم»، «امین پویا»، «سیدمحسن موسوی بلده» و ... از جمله امضا کنندگان این نامه بودند.

خبرهای عید /////// حاشیه‌های بودجه‌ای، درگذشت دو پیشکسوت قرآنی و تکرار افتخارآفرینی ایکنا
بازماندن نماینده ایران از کسب رتبه در مسابقات امارات
دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان کشور امارات، برگزار و نفرات برتر این مسابقات معرفی شدند که بر این اساس نماینده‌های فلسطین، فنلاند و آمریکا به عناوین برتر دست یافتند. از ایران نیز «زهراسادات حسینی»، حافظ نوجوان کل قرآن حضور داشت که با وجود شایستگی از کسب رتبه در این دوره از مسابقات باز ماند. وی همچنین موفق به راهیابی به رقابت «احسن الاصوات» نیز نشد.
برگزاری سی و دومین جشنواره ملی قرآن دانشجویان
اوایل آذر ماه، سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان برگزار شد و تا روز هشتم آذرماه ادامه داشت. در مراسم اختتامیه این مسابقات که در حوزه هنری تهران و به میزبانی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، علاوه بر تجلیل از نفرات برگزیده رشته‌های مختلف، از «داوود میرباقری» کارگردان مطرح کشورمان نیز تقدیر شد. در این مسابقات در بخش دانشجویان «محمدجواد دلفانی» در رشته حفظ کل قرآن کریم و «سیدمصطفی حسینی» در رشته قرائت حائز رتبه نخست شدند.
تصویب سند آموزش عمومی قرآن
در شامگاه روز یازدهم آذرماه سی و هشتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور «محمدرضا مخبر دزفولی»، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، «بطحایی»، وزیر آموزش و پرورش و دیگر اعضای این شورا برگزار و در آن پیش نویس سند راهبردی توسعه آموزش قرآن نهایی شد. همچنین در این جلسه مقرر شد تا در رابطه با تعداد حفاظ قرآن کریم در کشور آماری متقن به شورای توسعه ارائه شود.
اولین نشست خبری معاون جدید قرآنی / تبیین اولویت‌ها
روز ۱۲ آذرماه اولین نشست خبری معاون جدید قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که حدود یک ماه قبل معرفی شده بود، برگزار شد. عبدالهادی فقهی‌زاده در این نشست خبری ضمن تقدیر از برخی فعالیت‌های صورت گرفته در دوره قبلی مدیریتی و نیز گلایه از مورد توجه قرار نگرفتن برخی فعالیت‌های دیگر، از توجه ویژه این دوره به بخش عترت خبر داد. وی همچنین اولویت‌های کاری خود را در ۱۰ سرفصل تبیین کرد. از جمله این سرفصل‌ها می‌توان به توجه ویژه به بخش عترت، جذب حمایت‌های مردمی، حمایت از شکل‌گیری نهادهای قرآنی در حوزه کودک، کیفی کردن نمایشگاه قرآن، انتصاب مشاور در دو حوزه الکترونیک و بین‌الملل و ... اشاره کرد.
برگزاری بزرگترین رقابت قرآنی بخش مردمی
رقابت بیش از هفت هزار نفر از بانوان قرآنی سراسر کشور در یازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) از روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه آغاز شد. این مسابقات در سه گروه سنی نوجوانان (زیر ۱۶ سال)، جوانان(بین ۱۶ و۳۰ سال) و بزرگسالان (بالای ۳۰ سال) در رشته‌های حفظ کل و ۲۰، ۱۰ و ۵ جزء و قرائت و ترتیل‌خوانی قرآن برگزار می‌شود و به مدت ۱۰ روز ادامه داشت. رقابت بخش آقایان نیز اسفندماه برگزار شد.
طرحی برای ساماندهی داوران
مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در آذرماه فراخوانی را اعلام کرد که بر اساس آن داوران مسابقات قرآن در پنج سطح تقسیم‌بندی می‌شدند. بر اساس طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم داوران بر اساس میزان امتیاز به دست آورده از سطح یک تا پنج تقسیم و بر همان اساس برای داوری در مسابقات قرآن دعوت می‌شوند. در این طرح مسابقات قرآن در پنج سطح و داوران نیز در پنج سطح دسته بندی شده اند.
بودجه قرآنی و کم و زیاد شدن‌های رقم آن
در آذرماه لایحه بودجه از طرف رئیس جمهور به مجلس ارائه شد. نکته قابل توجه در این بودجه کاهش 60 درصدی بودجه قرآنی نسبت به سال قبل بود. در عین حال این بودجه به ردیف اصلی بودجه آمده تا الزام نسبت به پرداخت آن وجود داشته باشد. در عین حال بحث بودجه تا روزهای پایانی سال همچنان ادامه داشت و شاهد کم و زیاد شدن‌های این بودجه تا ماه‌های پایانی سال 96 بودیم.
درگذشت شاعر قرآنی
آذرماه همچنین خبر درگذشت یکی دیگر از قرآنی‌های کشورمان منتشر شد، در این ماه بود که «حبیب‌الله چایچیان»، شاعر توانمند انقلابی دار فانی را وداع گفت. مقام معظم رهبری در پیام تسلیتی که برای این شاعر صادر فرمودند ایشان را شاعر قرآن و عترت معرفی کرده بودند.

انتهای پیام

captcha