معرفی بسته مطالعاتی ملی شدن صنعت نفت در مرکز اسناد
کد خبر: 3700914
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰

معرفی بسته مطالعاتی ملی شدن صنعت نفت در مرکز اسناد

گروه ادب ــ با توجه به سالروز ملی شدن صنعت نفت، مرکز اسناد انقلاب اسلامی بسته کتاب «نفت» را معرفی کرد.

معرفی بسته مطالعاتی ملی شدن صنعت نفت در مرکز اسناد

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، همزمان با سالگرد صدور فرمان ملی شدن صنعت نفت ایران در سال 1329، پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی بسته کتاب «نفت» را معرفی کرد.
در بسته کتاب «نفت»، کتاب‌هایی با عنوان «نفت و سیاست خارجی ایران در دهه اول انقلاب»، «دولت، نفت و توسعه اقتصادی در ایران»، «تاریخ نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران از نگاهی دیگر»، «خاطرات حسن گرامی» و «خاطرات دکتر شروین» در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
تاریخ نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران از نگاهی دیگر
کتاب فوق درواقع خاطرات دکتر محمدحسن سالمی از فعالان دوران نهضت ملی‌شدن نفت است که با توجه به ارتباط راوی با آیت‌الله کاشانی در آن دوران به عنوان منبعی دست اول از نقش‌آفرینی آیت‌الله کاشانی در فضای سیاسی اجتماعی ایران محسوب می‌شود. بخش اول کتاب به پیشینه مبارزاتی آیت‌الله کاشانی قبل از دهه سی تا شروع نهضت ملی می‌پردازد. در بخش دوم، راوی، نهضت ملی شدن صنعت نفت و نقش آیت‌الله کاشانی را در این دوره تاریخی تا پس از قیام 30 تیر شرح می‌دهد. بخش سوم کتاب به تفصیل به اختلافات آیت‌الله کاشانی و مصدق پرداخته و در بخش چهارم به تببین چگونگی اجرای کودتای 28 مرداد و عوامل آن و همچنین به نقش آیت‌الله کاشانی در مبارزه با کودتا اشاره دارد. این کتاب توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 772 صفحه و شمارگان 2000 جلد و با قیمت 7300 تومان به چاپ رسیده است.
خاطرات حسن گرامی
حسن گرامی از بستگان و نزدیکان آیت‌الله کاشانی است که در ماجرای ملی شدن صنعت نفت و حوادث و وقایع آن دوران حضور عینی داشته است. خاطرات وی زوایای دیگری از ملی شدن صنعت نفت را روایت می‌کند که متفاوت از روایت‌های رایج در این زمینه است. کتاب «خاطرات حسن گرامی» توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 212 صفحه و شمارگان 2000 جلد و با قیمت 1900 تومان به زیور تبع آراسته شده است.
خاطرات دکتر شروین
محمود شروین از نزدیکان آیت‌الله کاشانی بود که اولین آشنایی او با آیت‌الله از جریان اشغال ایران توسط متفقین صورت گرفته بود. وی در کتاب خاطرات خود روایت‌هایی از حضور متفقین در ایران ، نهضت ملی شدن نفت و کودتای 28 مرداد به عنوان روایت اول شخص بازگو می‌کند که بسیار خواندنی است. این کتاب توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 380 صفحه و شمارگان 2000 جلد و با قیمت 2500 تومان به چاپ رسیده است.
نفت و سیاست خارجی ایران در دهه اول انقلاب اسلامی(1357-1367)
کتاب فوق شامل چهارفصل کلی است که به موضوعات و قواعد نظری حاکم بر سیاست خارجی و ارتباط آن با نفت پرداخته است که از جمله می‌توان به اشکال مختلف روابط ساختار- کارگزار و تاثیر متقابل آن بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و نظام بین‌الملل اشاره کرد. کتاب «نفت و سیاست خارجی ایران در دهه اول انقلاب اسلامی» نوشته یدالله محمدی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 468 صفحه، 2000 شماره و با قیمت 6100 تومان چاپ شده است.
دولت، نفت و توسعه اقتصادی در ایران
کتاب یادشده در 9 فصل از دریچه اقتصاد سیاسی به موضوع نفت و تأثیر آن در ساخت دولت رانتیر پرداخته است. فصول اولیه کتاب به تشریح اقتصاد سیاسی و مبانی نظری منطقه خاورمیانه پرداخته و در فصول دیگر مفاهیم دولت رانتیر و ظهور بروز آن در ایران در بازه زمانی 1320 تا 1357 مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش‌های پایانی به تأثیر نفت و دولت رانتی در اقتصاد ایران و جامعه مدنی اشاره کرده و نتایج ان را بازنمایی می‌کند. این کتاب با پژوهش امیرمحمد حاجی‌یوسفی توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در 260 صفحه و شمارگان 2000 جلد و با قیمت 2500 تومان به چاپ رسیده است.
یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بسته کتاب نفت به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه یا با شماره تلفن‌ 22211174 تماس بگیرند و یا به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www.irdc.ir رجوع کنند.


انتهای پیام

captcha