آرزو داشتن، لازمه زندگی است/ لیلة الرغائب فرصتی برای نزدیک شدن به خداست
کد خبر: 3700930
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۸

آرزو داشتن، لازمه زندگی است/ لیلة الرغائب فرصتی برای نزدیک شدن به خداست

گروه معارف- یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نفس آرزو داشتن، چیز بدی نیست و امری طبیعی و لازمه زندگی انسان است، گفت: انسان باید در آرزوهای خود تجدید نظر کند و به دنبال امر نامطلوبی نباشد، زیرا گاهی آرزوهایی که داریم، سبب خیرمان نیست.

عصمت همتی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان،  با اشاره نامگذاری اولین پنجشنبه ماه رجب به نام  لیله الرغائب، اظهار کرد: ماه رجب برای اهل دعا و سلوک معنوی و مراقبه، ماه بسیار مهمی است. رویدادهای مهمی مانند بعثت پیامبر(ص)، نزول قرآن و تولد امام علی (ع) در همین ماه رقم خورده که این مناسبت‌های مهم، رجب را ماه مبارکی کرده است.

وی با بیان اینکه لیله الرغائب یکی از شب‌های ماه رجب است که اگر انسان در آن شب خالصانه و امیدوارانه خدا را بخواند، دعاها و آروزهایش به اجابت نزدیک می‌شود، افزود: اگر انسان با خلوص خدا را بخواند، خداوند نیز پاسخ او را خواهد داد و رجب از این نظر مهیاتر است. در شب لیله الرغائب به خاطر شب جمعه بودن و واقع شدن آن در ماه رجب، باعث می‌شود که اگر انسان خالصانه خدا را بخواند،  زودتر به خدا متصل می‌شود.
همتی با اشاره به اینکه آرزوها مطلوب‌هایی است که ما انسان‌ها خواستار آن هستیم، گفت: خداوند با اینکه از خواسته‌های انسان باخبر می‌باشد، اما از ما خواسته که آنها را با او در میان بگذاریم و از او طلب کنیم؛ یعنی خداوند اجابت را به طلب کردن از او منوط کرده است.

انسان نباید به آرزو اندیشی دچار شود

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر انسان آرزویی داشته باشد و در جهت رسیدن به آن تلاش کند، این تلاش موجب شادابی روح و روان او خواهد شد. هر انسانی آرزوهایی در محدوده امور مادی و چه در محدوده امور غیرمادی دارد، اما خود نفس آرزو داشتن، چیز بدی نیست و امری طبیعی و لازمه زندگی انسان است.
همتی با اشاره به مفهوم «آروزهای طولانی» ادامه داد: آرزوهای طولانی به این دلیل مذمت می‌شوند که ممکن است انسان را دچار غفلت کند، زیرا در مفاهیم دینی هرآنچه که موجب غفلت از یاد خدا، معنا و هدف عالم شود، مذمت شده است؛ پس انسان نباید به آرزو اندیشی دچار شود.
وی تصریح کرد: انسان باید در آرزوهای خود تجدید نظر کند و به دنبال امر نامطلوبی نباشد. گاهی آرزوی ما سبب خیر ما نیست، بنابراین باید آرزویی را از خدا طلب کنیم که به صلاح و مصلحت ما باشد. آرزوهای ما باید تناسبی با توان و شرایط ما داشته باشد. آرزوهایی که تناسب و سنخیتی با ما ندارند، باعث  افسردگی انسان می‌شود.

انتهای پیام

captcha