زمزمه «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ» در آخرین ساعات سال
کد خبر: 3700938
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲

زمزمه «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ» در آخرین ساعات سال

گروه معارف- با آمدن نوروز و در سایه استعانت از خدای متعال و فرصت دوباره‌ای که در اختیارمان قرار گرفت، کارنامه اعمالمان را نو کرده و جدی‌تر در راستای نیکی‌ها گام برداریم.

به گزارش ایکنا از زنجان، واژه عید در قرآن کریم تنها یکبار در آیه 114 ، سوره مائده آمده است: «قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِنْكَ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ»؛ «عيسى پسر مريم گفت بار الها پروردگارا از آسمان خوانى بر ما فرو فرست تا عيدى براى اول و آخر ما باشد و نشانه‏ اى از جانب تو و ما را روزى ده كه تو بهترين روزى ‏دهندگانى».
حضرت علی (ع)، فرمودند: «روز عید روزی است که عبادات انسان مورد پذیرش پروردگار قرار گیرد، بخشایش خداوندی نصیب آدمی شود و انسان از گناه و آلودگی به دور باشد».
نوروز از جمله اعیاد باستانی ایران بود که رسوم مختلفی در آن وجود داشت و برخی از آنها از جمله خانه‌تکانی، استقبال از نوروز در آیین چهارشنبه سوری و نو کردن لباس و دید و بازدیدها و در پایان نیز جشن 13 بدر را تا به امروز شاهد هستیم.
با آمدن اسلام به ایران این جشن باستانی رنگ و بوی دینی به خود گرفت و سالهاست که قرآن در سفره‌های هفت‌سین جای گرفته و در لحظه تحویل سال «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ...» را با دنیایی از آرزوهای خوب برای خود و عزیزانمان زمزمه‌ می‌کنیم.
«یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ...»
امیرالمؤمنین علی (ع) در نامه‌ای به امام حسن(ع) می‌فرماید: «... یا بُنَیَّ انّی قَد اَنْبَأْتُکَ عَنِ الدُّنْیَا وَ حَالِهَا، وَ زَوَالِهَا وَ اِنْتِقالِهَا، وَ اَنْبَأتُکَ عَنِ الآخرةِ و ما أُعِدَّ لاِءَهْلِهَا فِیهَا، وَضَرَبْتُ لَکَ فِیهِمَا الاَمْثالُ، لِتَعْتَبِرَ بِها و تَحْذُوَ عَلَیها»؛ «پسرعزیزم! من تورا از دنیا و تحولات گوناگونش و نابودی ودست به دست گردیدنش آگاه کردم و از آخرت و آنچه برای انسانها در آنجا فراهم است اطلاع دادم و برای تو از هر دو مثال زدم تا به آن پندپذیری و براساس آن در زندگی گام برداری».
یک سال هم با همه بدی و خوبی‌هایش گذشت و تحولات گوناگون را دیدیم و شنیدیم و چه خوب است در آستانه نو شدن روزهایمان در سال جدید و همراه با دعای «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ...» اندکی نیز اعمالمان را به محک گذاشته و برای سال جدید عزم جدی در هرچه پررنگ‌تر نامه اعمال نیکمان داشته باشیم تا در سایه لطف الهی «حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» در پایان سالی دیگر شامل حالمان شود.
انتهای پیام
captcha