دولت اقدامات خوبی در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی انجام داد
کد خبر: 3700983
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷

دولت اقدامات خوبی در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی انجام داد

گروه سیاست و اقتصاد- یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: به نظرمی‌رسد برخی از کارهایی که از سوی دولت و مجموعه‌های زیر مجموع آن در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام شده، تا حدودی قابل توجه بود.

محمد علی اسفنانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: سال 96 تأکید مقام معظم رهبری روی بحث اشتغال و تولید ملی بود و طبیعتا در این زمینه اقداماتی نیز صورت گرفت و در عمل بخشی از کار رونق گرفت، اما هنوز تا رسیدن به میزان مطلوب فاصله داریم.
وی افزود: به نظرمی‌رسد برخی از کارهایی که از سوی دولت و مجموعه‌های زیر مجموع آن در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام شده، تا حدودی قابل توجه بود.
اسفنانی با اشاره به ظرفیت‌ها شرکت‌های دانش بنیان و فضای مجاری برای ایجاد اشتغال، گفت: در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفت و این مهم به نوعی در حال نهادینه شدن است، در مجموع به نظر من هم در بحث اشتغال و هم در بحث تولید، قدم‌های بسیار خوبی برداشته شد و امیدواریم این زمینه‌ای برای قدم‌‍‌های بعدی شود.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در خصوص موانع و مشکلاتی که مانع تحقق اقتصاد مقاوتی و تولید ملی می‌شود، گفت: بحث سیستم بانکی کشور یکی از این موانع است، متاسفانه سیستم بانکی کشور یک نظام مطلوب در عرصه اقتصادی نیست و به همین دلیل بود که بسیاری از موسسات مالی با مشکل مواجه شدند و یا ورشکته شدند.
وی تصریح کرد: اکنون برخی بانک‌ها که به صورت رسمی نام بانک دارند، ولی به جای اینکه کار پولی و بانکی انجام دهند و مطابق مقررات عمل کنند، متاسفانه به کار اقتصادی پرداختند. زمانی که بانک کار اقتصادی انجام دهد، رقیبی برای افراد حقیقی می‌شود که می‌خواهندکار اقتصادی انجام دهند و این از خصوصیات یک اقتصاد مطلوب و پویا نیست.
وی در ادامه به بحث قاجاق کالا اشاره کرد و گفت : متاسفانه قاچاق کالا در جامعه، به شدت به تولید و اشتغال کشور ضربه می‌زند و باید در این خصوص مدیریت جدی انجام شود.
اسفنانی در ادامه افزود: اگر فرهنگ استفاده از کالای ملی در جامعه نهادینه و مردم به استفاده از کالای تولید ملی تشویق شوند، تا حد زیادی حمایت از تولید ملی تحقق پیدا می‌کند.
وی بیان کرد: تولیدکنندگان داخلی نیز باید کیفیت را مدنظر قرار دهند، زیرا وقتی کالای داخلی کیفیت مطلوب را نداشته باشد، طبیعتا مردم به کالای خارجی روی می‌آوردند و این باعث می‌شود کالای داخلی با کالای خارجی قابل رقابت نباشد و انگیزه‌ برای خرید کالای ملی از بین برود.
انتهای پیام

captcha