تأکید نمایندگان مجلس بر لزوم فهم یکسان قوای سه‌گانه درباره فضای مجازی
کد خبر: 3700997
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱

تأکید نمایندگان مجلس بر لزوم فهم یکسان قوای سه‌گانه درباره فضای مجازی

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: نمایندگان مجلس ضمن تأکید بر لزوم فهم یکسان قوای سه‌گانه در قبال فضای مجازی عنوان داشتند که پلتفورم ایرانی باید مرجعیت داشته و برای مردم اطمینان‌آور باشد.

به گزارش ایکنا؛ فارس نوشت: محمد علی وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز در جمع خبرنگاران درباره نشست غیرعلنی پارلمان گفت: تعداد نمایندگان مجلس در نشست غیر علنی امروز در حد نصاب بود و به 190 هم رسید.

وی با اشاره به اینکه نشست امروز غیرعلنی و رسمی بود، عنوان کرد: امروز آقای دکتر فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی گزارشی از وضعیت فضای مجازی در کشور ارائه داد که موضوع آن تحولات این حوزه و رکوردهایی که امروز در دنیا به دست آمده است بود.

وکیلی با ذکر اینکه طبق گزارش ارائه شده در نشست غیرعلنی امروز مجلس، ایران رنکینگ خوبی در فضای مجازی ندارد، گفت: از آنجا که ما پلت‌فورم ایرانی و متناسب با تحولات تولید نکرده‌ایم از رنکینگ پایینی برخوردار هستیم و باید متناسب با آرمان‌هایمان باید به پلت‌فورم‌های ایرانی برسیم تا بتوانیم در دنیا مرجع باشیم.

وی با اعلام اینکه طی گزارش دبیر شورای عالی فضای مجازی تاثیرات این فضا در تحولات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... مطرح شده است، اظهار کرد: تصویر تقریباً روشنی از آنچه تاکنون رخ داده و چشم‌انداز آینده ترسیم شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: براساس این گزارش یکی از مشکلات ما در قبال فضای مجازی این است که ذهنیت روشن و یکسانی در این‌باره نداریم و مسئله را درست نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم چه اتفاقی در دنیا در حال رخ دادن است چرا که تصور می‌کنیم در دنیا یک فضای حقیقی و یک فضای مجازی داریم در حالی که فضای مجازی، «مجاز» نیست بلکه توسعه‌ای از فضای حقیقی است که همه مناسبات اطراف ما را دچار تحول می‌کند.

وی افزود: آنچه که امروز در مجلس مطرح شد این بود که ما در حوزه‌های مختلف فضای مجازی نیاز به قانون داریم؛ چه در ارتباط با سند ملی و چه در ارتباط حقوق ملت.

وکیلی با ذکر اینکه موضوع فضای مجازی در مجلس در دو کمیسیون صنایع و فرهنگی مطرح می‌شود، گفت: جمع‌بندی که آقای لاریجانی در مجلس پس از گزارش دبیر شورای عالی فضای مجازی داشت این بود که خوب است که کمیسیونی ویژه درباره فضای مجازی تشکیل شود چرا که اقتضا و کشش آن را دارد. 

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس نیز پس از گزارش فیروزآبادی به اظهارنظر پرداختند، گفت: عمده نمایندگان در اظهاراتشان عنوان داشتند که راه برخورد با این فضای رو به رشد مجازی اقدامات سلبی نیست و باید با آن منطقی برخورد کرد.

وی با ذکر اینکه شایعات درباره فیلترینگ تلگرام مورد اعتراض نمایندگان مجلس قرار گرفت، اظهارکرد: البته برخی نمایندگان نیز اعتراض داشتند که چرا دیر هنگام بخش‌های مختلف حاکمیت از جمله شورای عالی فضای مجازی شروع به این آگاهی‌بخشی و بررسی تحولات دنیا در این حوزه کرده چرا که تحت تأثیر این فضا تغییرات گسترده‌ای زیر پوست کشور و ملت در حال رخ دادن است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اولین انتظار نمایندگان مجلس این بود که قوای مختلف در قبال فضای مجازی به فهم یکسان برساند؛ ما به لحاظ سخت افزاری امکان مقابله با تحولات فضای مجازی نداریم، از این رو انتظاری که داریم این است که نحوه دسترسی مردم به فضای مجازی باید به اینگونه باشد که به جای اینکه از پلتفورم خارجی استفاده کنند از پلتفورم ایرانی استفاده کنند که لازمه دستیابی به آن نیز انسداد اطلاعاتی نیست بلکه باید قوای مختلف بسیج شده و به یک پلتفورم ایرانی برسند که هم مرجعیت داشته باشد و هم اعتماد آور و اطمینان‌آور در عرصه اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: بالاخره این تحولات در فضای مجازی تحولات اساسی در فضای کسب و کار صورت داده است و مردم می‌خواهند که از این فضا برخوردا شوندتا با اتکا به آن از دستاوردهایش بهره‌مند شوند. به عنوان مثال در شهرداری تهران نرم‌افزاری جهت کاهش ترافیک تهیه و تولید شده تا در دسترس مردم قرار گیرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره گزارش دبیر شورای عالی فضای مجازی در نشست غیرعلنی امروز گفت: و یا دیگر شرکت‌های ایرانی در حوزه نرم‌افزاری باید بتوانند با استفاده از پلتفورم‌های ایرانی رقابت کرده و به رسمیت شناخته شوند که رسیدن به این تولیدات داخلی به جای شعارهای کلیشه‌ای و امری نیاز به یک فهم مشترک بین‌الذهانی دارد تا زمینه لازم را در این باره فراهم آورد تا ما در دنیا صرفاً مصرف کننده خدمات اقتصاد جهانی نباشیم بلکه سهمی در تولید آن داشته باشیم.

 

captcha