تئاتر درمانی؛ یک درمان غیر دارویی برای مسائل روحی روانی
کد خبر: 3701006
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸

تئاتر درمانی؛ یک درمان غیر دارویی برای مسائل روحی روانی

گروه اجتماعی- مدرس تئاتر درمانی، گفت: تئاتر درمانی می تواند به عنوان یک درمان غیردارویی برای مسائل روحی روانی موثر واقع شود.

به گزارش ایکنا از اردبیل، سید رزاق صفوی هیر، دراماتراپیست و مدرس تئاتر درمانی، امروز 27 اسفند ماه در کارگاه «تئاتر درمانی و زندگی» که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اردبیل برگزار شد، با اشاره به معرفی تئاتر درمانی و تفاوت‌های آن با تئاتر رسمی دارای درام گفت: نمایش درمانی یا دراماتراپی شاخه‌ای از هنردرمانی است. دراماتراپی یا نمایش‌ درمانی، بهره‌گیری از جنبه‌های دراماتیکو زیبایی شناسانه هنر نمایش جهت تأثیرگذاری برشخصیت افراد است که بـیـش از آنکه یک فعالیت فـردی باشـد بنا به ذات وجود‌ی نمایش، یک فعالیت گروهی اسـت .
وی با اشاره به این نکته که در جامعه ما کمتر این شناخت وجود دارد که نمایش درمانی می‌تواند به عنوان یکی ازروش های درمان غیردارویی برای مسائل روحی و روانی افراد مورد استفاده قرارگیرد؛ افزود: تئاتردرمانی شیوه‌ای است که تأثیرگذاری بالایی در درمان مسائل روحی دارد و به حل بسیاری از مشکلات شخصی افراد و همچنین برقراری ارتباط بهتر و بیشتر با افراد خانواده، اجتماع و پیرامون می انجامد. بطوریکه نمایش درمانی می‌تواند در امر پیشگیری ازبسیاری از ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی تأثیرگذار باشد و باعث ترمیم آسیبهای روحی و روانی افراد شود.
این مدرس تئاتر درمانی با تعیین چهار شاخص مهم برای تئاتر درمانی گفت: اگر بخواهیم تعریفی از نمایش درمانی بدهیم، چهار شاخصه اصلی را باید مدنظر قرار دهیم؛ اینکه درمانی است کمکی، غیردارویی، گروهی و بازی محور است. وقتی این چهار خاصه را در این تعریف می‌گنجانیم فاصله نمایش درمانی با تئاتر زیبایی شناسی و رسمی مشخص و وجه درمانی اش بروز پیدا می‌کند.
سید رزاق صفوی در تبیین کار کرد تئاتر درمانی افزود: نمایش درمانی یک روان درمانی گروهی است و به حوزه‌های دیگری هم که جزو حوزه‌های نمایش درمانی است به حوزه های دیگر از جمله آموزشی، تربیتی و اخلاقی اشاره می کند. اینجا دیگر مسأله و بیماری مدنظر نیست بلکه نمایش درمانی در وجه پیشگیری کار می کند. بعنوان مثال می توان از کار با افرادی که دچار مسائل رفتاری هستند و در مراکز اصلاح تربیت و زندانها حضور دارند نام برد یا درآموزشگاه‌ها و مهدهای کودک از طریق نمایش درمانی به کودکان آموزش داد که در مواجهه با دنیای بزرگترها، برخورد با محیط پیرامون وکنترل احساسات خود چگونه رفتارکنند.
وی با اظهار تاسف از این نکته که در کشور ما تئاتر درمانی زیاد شناخته شده نیست به کاربردهای آموزشی و پیشگیرانه این روش در فعالیت های آموزشی کودکان و همچنین درمان برخی ناهنجاری های رفتاری اشاره کرد.
صفوی مدرس تئاتر درمانی با تاکبد بر اینکه که اگر بازی را از انسان بگیریم فرد دچار مسئله می شود تصریح کرد: تئاتر درمانی بعنوان روشی برای زدودن تنش های روحی و روانی، خستگی های ناشی از کار، روشی غیر دارویی در متوقف کردن برخی مشکلات روانی است، امیدواریم که با گسترش این شیوه کمکی به جامعه در جهت آرامش روانی و آموزش کودکان و خانواده ها صورت پذیرد .
انتهای پیام

captcha