نقد و بررسی ادبیات ایران پس از انقلاب اسلامی در آنکارا
کد خبر: 3701041
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲

نقد و بررسی ادبیات ایران پس از انقلاب اسلامی در آنکارا

گروه ادب ــ نشست یک روزه نقد و بررسی ادبیات ایران بعد از انقلاب اسلامی با سخنرانی فرهیختگان و محققان ایرانی و ترکیه‌ای در آنکارا برگزار شد.

نقد و بررسی ادبیات ایران پس از انقلاب اسلامی در آنکارا

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در مراسم گشایش این نشست که به همت رایزنی فرهنگی ایران در ترکیه، انجمن نویسندگان ترکیه و شهرداری چانکایا برگزار شد، حسن صفرخانی، رایزن فرهنگی کشورمان و جلال اینال، رئیس انجمن نویسندگان طی سخنانی به تشریح ویژگی‌های ادبیات پس از انقلاب اسلامی پرداختند.

جلال اینال، رئیس انجمن ادبی نویسندگان ترکیه در این نشست، برگزاری آن را گام مثبتی برای تحکیم پیوندهای ادبی و فرهنگی دو کشور دانست و گفت: ایران یک همسایه نزدیک؛ اما دور برای ماست. نزدیک از نظر همجواری و اشتراکات متعدد فرهنگی و تاریخی و دور از نظر بی‌اطلاعی متقابل از تحولات فرهنگی و ادبی یکدیگر.

وی سپس با برشمردن ویژگی‌های ادبیات ایران از دوران کلاسیک تا دوره معاصر، برگزاری این گونه نشست‌ها را فرصت مناسبی برای آشنایی دوستداران فرهنگ و ادب دانست و خواستار تکرار آن شد.

حسن صفرخانی، رایزن فرهنگی کشورمان در ترکیه نیز در سخنرانی خود در این نشست، به تشریح ویژگی‌های ادبیات انقلاب اسلامی پرداخت و استکبارستیزی، توجه به اخلاق و معنویت و وحدت امت اسلامی را از شاخص‌های جهت‌گیری در ادبیات پس از پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد.

وی گفت: انقلاب به معنی بروز تغییر و تحول در همه زمینه‌ها و عرصه‌هاست. انقلاب در ایران نیز عمدتاً در راستای تحول فرهنگی روی داد. ادبیات نیز بخشی از فرهنگ است و به همین دلیل انقلاب، ادبیات را نیز متأثر کرد.

صفرخانی همچنین اظهار کرد: علیرغم وجود ارتباطات دیرینه، گسترده و عمیق و همچنین تشابهات بسیار میان دو ملت ترکیه و ایران، هنوز نیز میزان شناخت و ارتباط متقابل ما از یکدیگر کم و غیردقیق است که این موضوع در حوزه ادبیات نیز خود را نشان می‌دهد. به نظر من ادیبان و فرهیختگان ایرانی از آخرین تحولات ادبی ترکیه باخبر نیستند. این مشکل در طرف مقابل نیز هست. باید این مسئله را رفع کنیم.

سپس نشست اول به ریاست عدنان کارا اسماعیل‌اوغلو، رئیس بخش زبان‌های شرقی دانشگاه کریک قلعه آغاز شد و علاوه بر اسماعیل‌اوغلو، جلال اینال، رئیس انجمن نویسندگان ترکیه، مسلم کابادایی، محقق و نویسنده ترکیه‌ای و مصطفی اصلان، نویسنده داستان‌های کودک و نوجوان نیز به بیان نظران خود درباره ادبیات ایران پرداختند.

در نشست دوم هم که به ریاست حجابی کرلانقیچ، استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های ترکیه شد، وی و همچنین اوکان آلای از دانشگاه حاجت تپه، طاهره میرزایی، مترجم آثار ادبی ایران، آلپر ایلدیریم، مربی تحقیقاتی دانشگاه عثمان غازی و رضامراد صحرایی، پژوهشگر ایرانی، به ایراد نظرات خود در قالب سخنرانی‌ها و ارایه مقالات پرداختند.

صحرایی در مقاله‌ای با عنوان «زنان و ادبیات انقلاب اسلامی» به تاریخچه فعالیت‌های زنان از سال 1340 تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و در چهار دوره مختلف، دوره‌های ادبیات فارسی در انقلاب اسلامی را بیان کرد و با اشاره به آمار، بر رشد حضور و فعالیت زنان در حوزه ادبیات و نقش آنها در این عرضه پرداخت.

انتهای پیام

captcha