توصیه‌های طب ایرانی برای اصلاح سبک زندگی در نوروز
کد خبر: 3701150
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
خدادوست بیان کرد:

توصیه‌های طب ایرانی برای اصلاح سبک زندگی در نوروز

گروه سلامت ــ مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به فرارسیدن فصل بهار خواستار کنار گذاشتن رفتارهای اشتباه در سبک زندگی و استفاده از فصل نوروز برای تعادل بخشیدن به اعراض نفسانیه شد.

بهارانه 7 فروردین/////توصیه‌های طب ایرانی برای اصلاح سبک زندگی در نوروز
محمود خدادوست مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌‎وگو با ایکنا با اشاره به آغاز فصل بهار و نوروز به ارائه توصیه‌هایی جهت حفظ الصحه در این فصل پرداخت.
وی با بیان اینکه باید همزمان با تغییر فصل رفتار‌های اشتباه و زیان‌آور را در سبک زندگی کنار بگذاریم اظهار کرد: کنار گذاشتن این رفتار‌های بزرگ یک گام بزرگ به سوی سلامتی است.
خداوست ضمن هشدار نسبت به مصرف نوشابه‌های گازدار گفت: این یک رفتار غلط غذایی است که باید اصلاح شده و به وسیله شربت‌های ایرانی مانند سکنجبین یا آبلیمو جایگزین شود همچنین به جای استفاده از چای‌های با طعم دهنده مصنوعی از چای‌ها بدون طعم دهنده و دمنوش‌های گیاهی، استفاده شود.
وی ادامه داد: ضمن اینکه مصرف سبزی خوردن به جای ماست، ترشی و سالاد به همراه غذا می‌تواند نکته مهم دیگر در استفاده از سبک غذایی سالم باشد.
مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حین مصرف آجیل و تنقلات باید دقت کرد که در بار مصرف تنها از یک نوع استفاده کنیم عنوان کرد: در رابطه با مصرف شیرینی‌جات نیز شیرینی‌های ساده مانند نخودچی استفاده کنیم اگرچه میوه به جای شیرینی گزینه بهتری محسوب می‌شود.
عضو هیئت مدیره انجمن طب سنتی ایران با بیان اینکه در فصل بهار هوا در حال گرم شدن بوده و تجمع اخلاطی که بدن در زمستان بود به سمت رقیق‌تر‌شدن می‌رود گفت: چنانچه تدابیر حفظ الصحه به کار برده نشوند بدن دچار مشکلات و بیماری می‌شود. گرم شدن هوا موجب اخلاط روان می‌شو در این فصل باید از خوردن غذا‌هایی که به بدن گرما می‌بخشند مانند غذا‌های تند و تیز، غذا‌های لزج و غلیظ پرهیز کرده یا آن‌ها را کمتر مصرف کرد؛ مصرف این غذا‌ها از منظر طب ایرانی غلیان اخلاط را وجود می‌آورد بر این اساس توصیه می‌کنیم از نوشیدنی‌هایی مانند شربت‌های خنک، آش‌ها و سوپ جو و سوپ سبزیجات و همچنین غذا‌هایی که طبع سرد دارند استفاده کرد.
خدادوست تأکید کرد: یکی از توصیه‌های اصلی ما در نوروز غنی کردن وعده صبحانه و حذف یا کم کردن وعده ناهار برای وعده‌های غذایی در نوروز است همچنین می‌توان یک در میان، در وعده‌های غذایی، غذا خورد.
وی با بیان اینکه تعادل اعراض نفسانیه از مهمترین اصول حفظ الصحه از منظر طب ایرانی است، یادآور شد: کنترل خشم، ناراحتی و شادی از مهمترین این اعراض بوده و بهار فصل مناسبی برای تعادل بخشیدن به این اعراض است.
انتهای پیام
captcha