اندیشمندان دینی درگذشته در سال 96
کد خبر: 3701157
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰

اندیشمندان دینی درگذشته در سال 96

گروه اندیشه ــ آیت‌الله خوانساری، آیت‌الله باریک‌بین و آیت‌الله حائری شیرازی از جمله اندیشمندان دینی بودند که در سال جاری به سوی خدا بازگشتند.

به گزارش ایکنا؛ اندیشمندانی از کشور عزیزمان در سال جاری به سوی خدا بازگشتند و جامعه دینی و قرآنی کشور در سال 1396 از ثمره وجود ایشان بی‌بهره شد. یاد درگذشتگان حوزه معرفت اسلامی یادواره‌ای برای اندیشه است.

آیت‌الله سید‌مهدی ابن‌الرضا خوانساری

وی از فقیهان شهر خوانسار و موسس حوزه علمیه خوانسار بود که در عصر جمعه چهارم فروردین‌ماه سال 96، در سن ۸۲ سالگی، پیام حق را لبیک گفت.

آیت‌الله سید‌مهدی ابن‌الرضا خوانساری از شاگردان مرحوم آیت‌الله اراکی، گلپایگانی و محقق داماد بوده و کتاب «ضیاء الابصار فی ترجمه علماء الخوانسار» از تالیفات مهم ایشان است.

آیت‌الله هادی باریک‌بین

ایشان پس از بستری شدن به علت بیماری در بخش آی.سی.یو یکی از بیمارستان‌های قزوین، صبح 19 فروردین‌ماه به دیار باقی شتافتند.

ایشان به مدت 13 سال از سال 1360 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین بوده و سه دوره نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری بود.

سید میرزا حسن صالحی

ایشان بامداد روز دوشنبه ۲۱ فروردین‌ماه بعد از یک دوره بیماری در بیمارستان امام رضا (ع) شهر مشهد، دار فانی را وداع گفت در روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین‌ماه پیکرشان در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

سید میرزا حسن صالحی در سال ۱۳۰۶ شمسی در روستای رخنه از توابع فريمان چشم به جهان گشود و تحت آموزه‌های پدر و مادر خود بزرگ شد.
او در دوران كودكی شاهد جريان كشف حجاب و نهضت گوهرشاد بوده و آبان سال ۱۳۲۳ در حوزه مشهد مستقر و از محضر استادانی چون مرحوم شيخ محمدتقی اديب نيشابوری و آيت‌الله حاج شيخ هاشم قزوينی و آيت‌الله حاج سيد محمدهادی ميلانی بهره‌مند شده و به مدت بيش از نيم قرن به تدريس علوم دينی در شبستان‌های مسجد جامع گوهرشاد پرداخت.

محمدحسن جواهری

محمدحسن جواهری از پیشکسوتان عرصه نویسندگی و مفسر قرآن کریم، یکشنبه 30 مهر در نیشابور به دیدار حق شتافت.

ایشان در مهر 1294 شمسی در تهران به دنیا آمد، در سال 1330 برای تحصیل به نجف رفت و بیشترین وقت خود را در تحصیل و نگارش علوم قرآنی و اهل بیت (ع) صرف کرد.

کتاب‌های ایشان عبارتند از «خودآموز قرآن بدون معلم»، «رمز عشق (داستان حضرت یوسف)»، «پرنس یا کنیز (داستان حضرت نرگس خاتون)»، «پیشمرگان کاروان (داستان حضرت مسلم )» و «شلیک خنده (2مجلد)» را در کارنامه خود دارد. این نویسنده و مفسر قرآن کریم آثاری همچون «المقتل»، «رمز شهرت»، «معالم‌الدین» و «جن».

آیت‌الله حائری شیرازی

ایشان عضو مجلس خبرگان رهبری و نویسنده بیش از 20 عنوان کتاب در حوزه‌های دین و فقه و عرفان بود که چهارشنبه 29 آذرماه در سن 81 سالگی دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله حائری شیرازی، متولد 1315 در شیراز، عضو مجلس خبرگان رهبری، نماینده شیراز در اولین دوره مجلس شورای اسلامی و امام جمعه سابق شیراز است.

از جمله کتب ایشان می‌توان «انسان الهی»، «با علی در صحرا»، «تمثیلات»، «تفسیر سوره حمد»، «درس سحر»، «در سایه سار وحی»، «سیری در آفاق»، «پول رایج جهانی و احیای پول اسلام» ، «اخلاق در اسلام» و «علم و دین» را برشمرد.

آیت‌الله سیدابراهیم خسروشاهی
وی در سال 1303 در کرمانشاه به دنیا آمد و از مهم‌ترين شاگردان مرحوم حضرت امام(ره)، علامه طباطبايی و آيت‌الله بروجردی بود. ایشان در 92 سالگی و در دوم بهمن سال جاری در گذشتند.

يكی از ويژگی‌های آیت‌الله سیدابراهیم خسروشاهی، حاشيه‌نويسی بر كتاب‌هايی بود. «شرح گلشن راز» یکی از آثار ایشان است.

آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی
ایشان نماینده مجلس خبرگان رهبری در شامگاه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ پس از زخم دیابت، گرفتگی عروق پا و ایست تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بقیةالله بستری و دوشنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۶ دعوت الهی را لبیک گفت.

آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در قم به دنیا آمد. در سال ۱۳۳۰ تحصیلات حوزوی خود را در نجف آغاز کرد و در سال ۱۳۴۹ به تهران بازگشته و به تدریس و اقامه نماز در تهران مشغول شد و پس از اعزام به قم به تدریس علوم دینی در حوزه علمیه پرداخت.

 انتهای پیام

captcha