استمداد از قرآن برای مدیریت بحران/ برکتی که از اربعین گرفتیم و کودکی که حسین نام گرفت
کد خبر: 3701185
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸

استمداد از قرآن برای مدیریت بحران/ برکتی که از اربعین گرفتیم و کودکی که حسین نام گرفت

گروه سلامت ــ سرپرست اورژانس کشور با بیان اینکه زمین لرزه کرمانشاه تلخترین حادثه برای ایرانیان در سال گذشته بود به بیان خاطرات خود از این زمین لرزه شدید پرداخت.

بهارانه 2 فروردین///استمداد از قرآن برای مدیریت بحران/ خاطرات تلخی که در آن لحظات شیرینی نیز ثبت شد
 
به گزارش ایکنا، زمین‌لرزه کرمانشاه با تمامی تلخی‌ها و خرابی‌های آن عیار کاملی برای سنجش میزان مسئولیت پذیری، مدیران و مسئولان کشور بود. سازمان امداد و نجات هلال احمر و اورژانس به عنوان دو نیروی اصلی این میدان کارنامه درخشانی را در این زمین‌لرزه به جا گذاشتند، شاید اگر نیرو‌های امداد و نجات هلال احمر و اورژانس کشور نبودند چه بسا کشته‌های این زمین لرزه از مرز ۶۲۰ نفر فراتر می‌رفت، در این راستا یکی از افرادی که بلافاصله پس از این زمین لرزه خود را به کرمانشاه رساند و در میان خیل آوار، مصدوم و کشته ناشی از آن فرماندهی میدان را برای نجات مصدومان بر عهده گرفت پیرحسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور بود.
اورژانس در همان ساعات نخست پس از زلزله در حالیکه تنها بیمارستان سرپل ذهاب در اثر این زمین لرزه کاملا تخریب شد بلافاصلله اقدام به راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی، اتاق عمل و تثبیت وضعیت بهداشتی و درمانی این مناطق کرد و توانست بیش از ۷ هزار نفر مصدوم را از مرگ نجات دهد. در این رابطه ایکنا به پای صحبت‌ها و خاطرات کولیوند از این روز‌ها نشست:
کولیوند با بیان اینکه قرآن در آن روز‌ها به من آرامش می‌داد و کمک می‌کرد تا بحران را در حوزه کاری خود مدیریت کنم، گفت: من تمام زندگی خود از قرآن می‌دانم روزانه بدون استثنا و تحت هر شرایطی حداقل باید یک صفحه قرآن بخوانم و از آن طلب یاری کنم.
وی ادامه داد: بدون خواندن ۱۱ بار سوره توحید کار خود را آغاز نمی‌کنم، در حین کار هم هرگاه فرصت پیدا کنم سوره‌ای از قرآن را تلاوت یا تفسیری از آن را مطالعه می‌کنم، خداوند را شکر می‌کنم که قرآن را وسیله آرامش من در لحظات بسیار حساس قرار داده است.
رئیس اورژانش در ادامه به خاطرات خود از زمین‌لرزه کرمانشاه پرداخت و عنوان کرد: روز‌های زلزله همه خاطره تلخی بود در بین این لحظات تلخ گاه خاطرات شیرینی نیز ثبت می‌شد. در جریان زلزله تنها بیمارستان شهر سرپل ذهاب به صورت کامل تخریب شد و متأسفانه ما مجبور شدیم با بیمارستان‌های سیار ارائه خدمت کنیم.
وی ادامه داد: مجموعه‌ای به نامه بونکر که سابق بر این بیمارستان بود و در اختیار اردو‌های راهیان نور قرار داشت با هماهنگی‌های به وجود آمده به صورت یک بیمارستان ثابت درآوردیم، اتاق عمل ایجاد کرده و در آن جراحی‌های مختلفی مانند پیوند اعضا یا جراحی‌های سنگین مغز یا سزارین مادران باردار زلزله دیده صورت گرفت و کودکان بسیاری به دنیا آمدند.
برکتی که از اربعین گرفتیم و کودکی که حسین نام گرفت
مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: در همان لحظات ابتدایی راه‌اندازی بیمارستان که هنوز اتاق عمل نداشت، خانمی به این بیمارستان مراجعه کرد، وضعیت نرمالی نداشت از درد زایمان شدیدی رنج می‌برد با توجه به بعد مسافت سرپل ذهاب تا کرمانشاه امکان اعزام زمینی وجود نداشت از سوی دیگر تاریکی هوا نیز امکان اعزام با بالگرد را از ما گرفته بود، مجبور شدیم همانجا اتاق عمل را راه‌اندازی و امکانات حداقلی برای آن فراهم کنیم، خداوند پسری به او اعطا کرد، مادر پس از به دنیا آمدن فرزند از من خواست او را نام گذاری کنم، اربعین حسینی (ع) برکات زیادی برای ما داشت یکی از این برکات این بود که تمامی امکانات از پیش فراهم شده برای آن که در کرمانشاه و ایلام مستقر بود در فاصله‌ای کمتر از ۲ تا ۳ ساعت به این مناطق ارسال شوند به همین دلیل من نام کودک را محمد حسین گذاشتم، پس از این سزارین دیگر عمل‌های جراحی را در این بیمارستان انجام دادیم
رئیس بیمارستان خاتم‌الانبیا بیان کرد: در بیمارستان‌های صحرایی که در سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی راه‌اندازی شد، شاهد تولد کودکان بسیاری بود که امید‌های زندگی آینده در میان این همه آوار و مصیبت بود این تولد‌ها خاطرات خوبی را برای ما در شرایط غمناک زلزله ثبت کرد.
بغض سنگین مانع مصاحبه شد
وی همچنین تلخترین خاطره خود را از این حادثه چنین بیان کرد: در ساعت ۲ صبح بامداد روز نخست زلزله بود، مادری کنار من ایستاده بود که به زبان کردی برای دو فرزندی که از دست داده بود لالایی می‌خواند و شیون می‌کرد، از آن‌جایی که با مادر همزبان بودم تمامی شیون و لالایی او را می‌فهیمدم در همین زمان شبکه خبر با من تماس گرفت در ارتباط زنده به تشریح وضعیت بپردازم، اما بغضی سنگین گلویم را می‌فشرد و اشک در چشمانم جمع شده بود و هرکاری کردم نتوانستم مصاحبه‌ام را انجام دهم این غم سنگین مانع از انجام مصاحبه شد. این شیون هنوز تلخترین خاطره من از آن روز‌های مصیبت‌بار بود.
سرپرست اورژانس کشور در پایان ضمن تبریک عید نوروز و آرزوی سلامتی برای تمامی ایرانیان از مردم خواست توصیه‌های اورژانس، راهنمایی رانندگی و وزارت بهداشت را جدی گرفته تا عیدی سرشار از آرامش را سپری کنند.
انتهای پیام
captcha