توسعه فعالیت‌های قرآنی نیازمند حمایت بخش خصوصی است/ انتقاد از کم‌کاری شورای توسعه + فیلم
کد خبر: 3701219
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
نصرالله پژمانفر:

توسعه فعالیت‌های قرآنی نیازمند حمایت بخش خصوصی است/ انتقاد از کم‌کاری شورای توسعه + فیلم

گروه اقتصاد ــ رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس اظهار کرد: آنچه مسلم است این است که باید اعتباراتی را برای فعالیت‌های قرآنی در نظر بگیریم. البته باید بخش خصوصی را هم فعال کنیم تا در این زمینه به ما کمک کند؛ چراکه در این زمینه وظیفه حاکمیت روشن است.

6فروردین///توسعه فعالیت‌های قرآنی نیازمند حمایت بخش خصوصی است/ انتقاد از کم‌کاری شورای توسعه

به گزارش ایکنا؛ کمبود اعتبارات قرآنی و عدم توجه مسئولان به اعتبارات این بخش، همواره یکی از دغدغه‌های فعالان قرآنی بوده که زمینه‌های انتقاد آنان را فراهم کرده است؛ مخصوصا در لوایح بودجه‌ای که سالانه توسط دولت تهیه شده و در مجلس به تصویب می‎رسد، کم‌توجهی بسیاری به جامعه قرآنی وجود داشته و در سال‌های اخیر، مدام رقم‌های بودجه قرآنی با کاهش چشم‌گیری مواجه بوده است. فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی، بنا بر مسئولیت خود تلاش‌های بسیاری در این راستا انجام داده و در ماه‌های اخیر براساس پیگیری‌های رئیس این فراکسیون و تأئید رئیس سازمان برنامه و بودجه بنا شد که بودجه این بخش، رقم 100 میلیارد تومان در نظر گرفته شود که اقدامی شایسته تقدیر است، اما همچنان رضایت جامعه قرآنی به طور کامل کسب نشده و امید است، مسئولان دولتی در برنامه‎ریزی‌های آینده خود توجهی جدی‌تر به این بخش داشته باشند.
نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح اقدامات این فراکسیون در راستای رفع دغدغه فعالان قرآنی درباره اعتبارات این بخش پرداخت.
پژمانفر در ابتدا با اشاره به ایجاد رابطان قرآنی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در استان‌های مختلف کشور عنوان کرد: تلاش ما بر این بوده که از ظرفیت مجلس، بدون دخالت در کار دستگاه‌های اجرایی برای پیگیری یکی از مهم‌ترین مسائل فرهنگی یعنی توسعه فعالیت‌های قرآنی و معارف دینی اقدام کنیم و تاکنون موفقیت‌هایی را هم کسب کرده‎ایم.
وی ادامه داد: یک خلأ جدی در ارتباط با بدنه فعالان قرآنی وجود داشت. برخی مؤسسات می‌توانستند با مجلس ارتباط بگیرند، اما برخی مجموعه‌ها و فعالان قرآنی که فعالیت گسترده‌ای هم داشتند از چنین امکانی بی‌بهره بودند. در دوره‌های قبلی هم که خود بنده عضو فراکسیون بودم با چنین وضعیتی برخورد کرده بودم اما در این دور جدید از ابتدا این ریل‌گذاری را انجام دادیم و با 31 مجمع استانی مکاتبه کردیم که در انتخابات خود یک نفر را به عنوان رابط استانی معرفی کنند.
وی گفت: بعد ازاینکه مجامع به صورت رسمی نماینده خود را معرفی کردند، از وزیر کشور خواستیم به صورت مستیقیم وارد این عرصه شود و در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، آن شخص را به عنوان رابط قرآنی در آن مجمع استانی معرفی کنند. در کنار این موضوع با وزیر ارشاد وقت هم مکاتبه و صحبت کردیم و ایشان هم با مدیران کل ارشاد مکاتبه کردند که از طریق ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی، این رابط قرآنی به تمامی تشکل‌های قرآنی در سطح استان معرفی شود.
رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع ما به صورت مویرگی، زمینه ارتباط فعالان قرآنی با مجلس را فراهم کردیم. امروزه تمامی تشکل‌های زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی یا ارشاد یا تشکل‌های دیگر، رابط قرآنی خود را می‌شناسند.
وی درباره دلایل ایجاد رابطان قرآنی در استان‎ها گفت: یکی از اهداف ما ارتباط با بدنه فعالان قرآنی بود که با این تدبیر، زمینه این ارتباط را به طور کامل فراهم کردیم. موضوع دوم، پیگیری کردن مسائل قرآنی بود که الان در دستور کار داریم. ما معتقدیم شورای فعالیت‌های قرآنی باید در هر استان همانند شورای فرهنگ عمومی تشکیل شود؛ چراکه متأسفانه تاکنون این ظرفیت‌های قرآنی فعال نشده است.

پژمانفر ادامه داد: الان در حال مکلف کردن استانداران از طریق وزیر کشور هستیم که به طور منظم جلسات قرآنی را تشکیل دهند. اعضای ستاد از لحاظ قانونی کاملا مشخص است و قصد داریم این ستاد به ستاد فعال در حوزه مباحث قرآنی هر استان تبدیل شود. در اینجا هم ارتباط بین بدنه با مجلس را فراهم کردیم و هم توانستیم ستاد را در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی استانی فعال کنیم که کار جلو برود.
نماینده مشهد و کلات در خانه ملت یادآور شد: البته این اقدامات کافی نبود و لازم بود که دولت را هم برای پیشتیانی از این مسئله ترغیب کنیم و همانگونه که مستحضرید شورای توسعه فرهنگ قرانی در این راستا تأسیس شده و تعدادی از وزرا و مدیران کل در این جلسات شکل می‌کنند، اما ظرفیت آن به طور کامل فعال نبود؛ چراکه صندوق توسعه خالی بود و بسیاری از تصمیمات در آنجا گرفته می‌شد اما امکان پیگیری وجود نداشت.
وی ادامه داد: ما وارد رایزنی برای حل این مشکل شدیم و با سازمان برنامه بودجه جلسات متعددی گذاشتیم؛ ضمن اینکه بحث ارتقای اعتبارات قرآنی در بخش‌های مختلف را پیگیری کردیم و اعلام کردیم که لازم است کارگروهی تشکیل شود تا شاخص‌ها برای فعالیت‌های قرآنی در کشور روشن شود؛ مثلا اگر گفته شده باید 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم باید نقشه‌های راه آن هم تدوین شود.
وی عنوان کرد: بنده معتقدم فراکسیون قرآن در دوره جدید به خوبی توانسته به وظایفش عمل کند. ما جلسات متعددی هم با دستگاه‌ها داشتیم و به عنوان مثال وزیر آموزش را دعوت کردیم تا مشکلات برطرف شود و به آنها گفتیم علاوه بر فعالیت‌هایی که در حوزه قرآنی و نخبه‌پروری دارند باید کفی هم برای فعالیت‌های قرآنی وجود داشته باشد؛ چراکه اصلا پذیرفتنی نیست که یک دانش‌آموز 12 سال درس بخواند اما توانایی روخوانی قرآن نداشته باشد.
رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در جلسه‌ای کاری و جدی با حضور وزیر در فراکسیون، از ایشان خواستیم که به ما برنامه بدهد که در چه بازه زمانی می‌توانید به ما قول دهد که تمام فارغ‌التحصیلان توانایی روخوانی قرآن داشته باشند؛ بنابراین ما سعی کردیم دستگاه‌ها را برای پیگیری فعالیت‌های قرآنی فعال کنیم.
پژمانفر تأکید کرد: اتفاقا دوستان گفته‌اند اگر وزیر پای کار نباشد، ما یکی از شاخص‎های عدم کفایت آن وزیر را همین موضوع می‌دانیم که وظایف خود را در زمینه فعالیت‌های قرآنی انجام نداده است؛ بنابر این ما سعی کردیم ارتباط بدنه با مسئولان، پشتببانی لازم برای آن بدنه و تصمیمات لازم برای فعالیت‌های قرآنی را داشته باشیم. در این ارتباط، خود بنده صدها نشست داشته‌ام و جلسات فراکسیون هم به صورت مرتب برگزار می‌شود و مسئولان هم در این زمینه فعال هستند. علاوه بر این، نامه‌های بسیاری به وزارتخانه‌ها و نهادهای مسئول نوشته‌ایم و امیدواریم در این چهار سال، اقداماتی انجام دهیم که شاخص‌های انس با قرآن افزایش پیدا کند.

6فروردین///توسعه فعالیت‌های قرآنی نیازمند حمایت بخش خصوصی است/ انتقاد از کم‌کاری شورای توسعه
وی ادامه داد: آنچه مُسَلَم است این است که باید اعتباراتی را در این زمینه در نظر بگیریم. البته باید بخش خصوصی را هم فعال کنیم تا در این زمینه به ما کمک کند؛ چراکه در این زمینه وظیفه حاکمیت روشن است. ما در جلساتی که در ارتباط با اهداف فعالیت‌های قرآنی داشتیم، گفتیم که برای رسیدن به چشم انداز باید سالی هزار میلیارد تومان در طول 10 سال یعنی ده هزار میلیارد تومان اعتبارات داشته باشیم تا بتوانیم به اهداف برسیم.
نماینده مشهد و کلات در خانه ملت یادآور شد: متأسفانه قضیه به اینجا رسید که اعتبارات کاهش پیدا کرد و این قصه، در جدول بودجه با 200 میلیارد تومان شروع شد. ما سعی کردیم به صورت مدیریت شده با همین وضعیت کنار بیائیم اما در سال 93 و94 هیچ عددی پرداخت نشد، در سال 95 کمتر 10 میلیارد تومان پرداخت شد و در سال 96 یک اتفاق بد رخ داد که همانا تبدیل رقم بودجه به 100 میلیارد تومان در لایحه بود.
رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما در این زمینه با دوستان محاجه کردیم و گفتیم که شما بیائید در منظر مردم بنشینیم تا روشن شود چه اتفاقی افتاده که 50 درصد از اعتبارات قرآنی کم شده است. البته تاکنون از آن رقم 100 میلیارد هم چیزی پرداخت نشده است بلکه صرفا جلساتی داشتیم و قول 40 تا 50 درصد را به ما دادند تا تحرکی در فعالیت‌های قرآنی ایجاد شود.
وی افزود: برای سال 97 اتفاق بدتری رخ داد و 100 میلیارد تومان را تبدیل به 40 میلیارد تومان کردند و این برای خود بنده غیرقابل باور بود. بنده از همه ظرفیت خودم و با تمسک به قرآن و جلسات متعدد توانستیم این رقم را در لایحه 97 به همان 100 میلیارد تومان تبدیل کنیم. البته جایش بهتر هم هست و قبلا در ردیف‌های کمکی بود و الان در ردیف‌های اصلی است.
پژمانفر درباره مقصرهای این وضعیت گفت: درباره مقصر این وضعیت باید عرض کنم که ضعف شورای توسعه فرهنگ قرآنی را هم نباید نادیده گرفت. این شورا باید به صورت جدی‌تر وارد شده و برای پیگیری این عدد و رقم تلاش می‌کرد اما بحث اصلی مسئولان در رابطه با این مسئله این بود که تمام تلاش ما بر این باشد که حقوق و دستمزد را بپردازیم و فعالیت‌های قرآنی در اولویت اول نبود.

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان کرد: گلایه بنده این بود که باید هم‌ طراز سایر فعالیت‌های فرهنگی، به قرآن هم رسیدگی کنید و اینکه آخر سر به سراغ قرآن برویم، جای گلایه داشت. البته اینها گلایه‌های کاری است و نباید از آن برداشت سیاسی کرد؛ چراکه وظیفه قانونی ماست که این مسئله را پیگیری کنیم و امیدواریم در سال 97 بتوانیم شرایط بهتری را برای فعالیت‌های قرآنی در کشور رقم بزنیم.
انتهای پیام

 

captcha