چه کسی سراغی از بزرگان قرآنی می‌گیرد
کد خبر: 3701356
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳

چه کسی سراغی از بزرگان قرآنی می‌گیرد

گروه فعالیت‌های قرآنی- غلامرضا سوار‌آبادی با بیش از 80 سال سن، از اولین مربیان قرآن استان مرکزی است، بسیاری از پیشکسوتان و چهره‌های قرآنی امروز کشور روزگاری شاگرد این استاد بودند هر چند پیری از اشتیاق قرآنی استاد کم نکرده اما از تنهایی گلایه دارد.

سالیان سال است که کار قرآنی می‌کند و به قول قدیمی‌ها عمری را در راه قرآن سپری کرده و مویش سفید شده، هر چند پیری و تنهایی با هم عجین هستند اما همچنان در گوشه‌ای از پله‌های حیاط، قرآن به دست، مشغول تلاوت است.
به گزارش ایکنا از استان مرکزی، غلامرضا سوار‌آبادی، متولد 1313 از پیشکسوتان قرآنی و به نوعی بزرگ قرآنی استان مرکزی است، بسیاری از اساتید و چهره‌های قرآنی امروز کشور، روزگاری شاگرد استاد سوارآبادی بودند، با وجود کهولت سن همچنان با اشتیاق قرآن می‌خواند و فکر قرآنی دارد.
حمید سوار‌آبادی، فرزند استاد غلامرضا سوارآبادی نیز از پیشکسوتان قرآنی استان است و از بی‌مهری‌ها نسبت به پدرش گلایه دارد، حمید سوارآبادی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به پیشینه قرآنی پدر گفت: اغلب فعالیت‌های قرآنی را از دوران کودکی در مسجد آخوند واقع در خیابان مولوی آغاز کرد و مکبر مرحوم آیت‌الله صدرا بوده است.
سوارآبادی بیان کرد: پدرم در یک خانواده مذهبی متولد شده و الگو پذیری از خانواده در مسیر قرآن باعث شد وی نیز در این راه قدم بگذارد. جالب است پدر با اینکه بیش از 80 سال سن دارد دائماً با قرآن مانوس است و از قرائت قرآن غفلت نمی‌ورزد.
وی افزود: ایشان نزد اساتید آن زمان نظیر حاج غلامحسین گازرانی قرآن را فرا گرفته است، فعالیت قرآنی وی نیز از سال 1332 در مساجد شهرستان اراک مانند مسجد آقا ضیاء‌الدین، مسجد آقامبین، مسجد آخوند و مکتب قرآن و عترت شکل گرفت.
این پیشکسوت قرآنی استان گفت: در آن زمان پدرم محو فعالیت‌های قرآنی شده بود. معمولاً هیئت امناء مساجد هفته‌ای یک شب برای حضور ایشان در جلسات قرآن دعوت بعمل می‌آورد البته گاهی هم جلساتی در منازل مؤمنین برگزارمی‌شد در جلسات قرآن، پدرم حدود 30 تا 35 شاگرد را تربیت می‌کرد.
سوار آبادی بیان کرد: جلسات آموزش قرآن، به صورت دوره‌ای بوده که جلسات مقابله‌ای نام داشت. استقبال در جلسات قدیم بهتر از الان بود و به صورت مسابقات نبود.
وی افزود: زندگی قرآنی و مبانی اخلاقی ایشان روی فرزندان هم تاثیر گذاشته است، پدر به اجبار کسی را به طرف قرآن نکشاند، هیچ وقت ندیدم پدرم پشت سر کسی حتی دشمن خود غیبت کند همه این مسائل باعث شد که فرزندان هم از وی تاسی کنند و در راه قرآن قدم بگذارند.
پیشکسوت قرآنی استان مرکزی اظهار کرد: یکی از گلایه‌های پدر بنده و امثال ایشان این است که برای یک مسابقه ورزشی میلیاردها تومان هزینه می‌شود اما برای قرآن به این صورت نیست؛ بطور مثال وقتی یک خادم قرآنی تجلیل می‌شود فقط اسم او اعلام می‌شود اما هنگام تجلیل از یک عنوان ورزشی علاوه بر اعلام اسامی، حمایت‌های مادی و معنوی زیادی هم به دنبال دارد.
سوار آبادی بیان کرد: در گذشته کسانی که سمت قرآن گرایش پیدا می‌کردند صرفا بخاطر عشق و علاقه‌ بود و گرایشات مادی فعلی در آن دخالت نداشت. در حال حاضر موضوع مادیات نوجوانان را به سمت دیگری هدایت می‌کند و تبلیغات گسترده‌ای که ضد انقلاب و ضد دین‌ می‌شود با هدف فاصله گرفتن از قرآن است. در گذشته فعالیت‌های ضد‌ دین با حجم امروزی وجود نداشت و مردم خود به خود به طرف دین و قرآن هدایت می‌شدند ولی در حال‌ حاضر در کنار تبلیغات، مادیات هم باید لحاظ شود.
وی در پایان با بیان اینکه استاد سوارآبادی بزرگ حق بزرگی بر گردن جامعه قرآنی دارد گفت: هیچ خبری از پدر بنده به عنوان پیشکسوت قرآنی استان گرفته نمی‌شود، نمی‌دانم چه بر سر فضای شهر آمده که بزرگان قرآنی استان، تنها می‌مانند.

انتهای پیام

captcha