پیام انتصاب یک نیروی افراطی و ضد ایرانی به عنوان وزیر خارجه آمریکا
کد خبر: 3701378
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
کریمی تشریح کرد:

پیام انتصاب یک نیروی افراطی و ضد ایرانی به عنوان وزیر خارجه آمریکا

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به انتصاب یک فرد افراطی و ضد ایرانی به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا از سوی ترامپ گفت: ترامپ با این انتصاب به اروپایی‌ها این پیام را داد که اگر شما می‌خواهید به صورت شکلی و صوری اقداماتی انجام دهید که برجام حفظ شود دیگر کفایت نمی‌کند بلکه باید تحریم‌های شدیدتری در موضوعات غیر هسته‌ای علیه ایران وضع شود تا آمریکایی‌ها به حفظ برجام راضی شوند.

غلامرضا کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره پیام اقدام ترامپ در انتخاب مایک پمپئو، به عنوان یکی از مخالفان سرسخت برجام و معتقد به برخورد سخت با ایران، به عنوان وزیر امور خارجه، به اروپا و ایران گفت: ترامپ از ابتدای روی کارامدن به ریاست جمهوری، تمام انرژی خود را بر روی برهم زدن برجام گذاشته است و لذا اقدامات زیادی را برای عملیاتی کردن این خواسته انجام داده اما به دلیل برخی مقاومت‌‌ها در ساختار بوروکراتیک آمریکا عملا موفق به لغو برجام نشد و این کار را به عهده کنگره گذاشت و کنگره هم در مهلت تعیین شده اقدامی در جهت تشدید تحریم‌ها و لغو برجام انجام نداد و لذا مجددا توپ در زمین دولت امریکا قرار گرفته است.

تغییر در وزارت خارجه آمریکا، پیامی به اروپا برای تشدد فشار علیه ایران است

وی افزود: از آنجا که در پشت صحنه توافقاتی صورت گرفته بود که اروپایی‌ها اقداماتی انجام دهند که به نوعی ترامپ را متقاعد به حفظ برجام کنند، لذا در این راستا اروپایی‌ها به منظور راضی کردن ترامپ یک سلسله فعالیت‌ها علیه ایران در خصوص موضوعات توان موشکی، نفوذ ایران در خاورمیانه و حتی حقوق بشر انجام دادند.

کریمی اظهار کرد: بر همین اساس رفت و آمدهایی میان مقامات اروپایی و ایرانی به منظور ایجاد باب جدیدی برای مذاکره در سایر موضوعات صورت گرفت. اما مقامات ایرانی با شدت پاسخ دادند که به هیچ وجه حاضر نیستند راجع به مسائل موشکی و منطقه‌ای مذاکره‌ای با اروپایی‌ها انجام دهند و از طرف دیگر امکان مذاکره مجدد در خصوص برجام را نیز منتفی و آن را تمام‌شده تلقی کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: ترامپ برای اینکه مجددا اروپایی‌‌ها راتحت فشار بیشتری قرار دهد دست به تغییراتی در وزارت امور خارجه زد و پمپئو، رئیس سیا، را جایگزین تیلرسون کرد. زیرا تیلرسون جزو گروهی بود که اعتقاد داشت برجام به لحاظ دیپلماتیک باید حفظ شود تا شأن بین‌المللی امریکا در سطح جهانی و اعتقاد امریکا به احترام به قواعد و تعهدات بین‌المللی محفوظ بماند.

وی اضافه کرد: اما پمپئو از جمله نیروهای افراطی است که مواضع تندی علیه ایران دارد و قبلا هم تهدید کرده بود که باید علیه ایران از سلاح هسته‌ای استفاده کرد. ترامپ با این انتصاب به اروپایی‌ها این پیام را داد که اگر شما می‌خواهید به صورت شکلی و صوری اقداماتی انجام دهید که برجام حفظ شود دیگر کفایت نمی‌کند بلکه باید تحریم‌های شدیدتری در موضوعات غیر هسته‌ای علیه ایران وضع شود تا آمریکایی‌ها به حفظ برجام راضی شوند.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل یادآور شد: از آنجا که آخرین مهلت تأیید لغو تحریم‌ها از سوی ترامپ اواخر اردیبهشت 97 است لذا با توجه به این شرایط، آمریکایی‌ها به دنبال همراه کردن اروپایی‌ها با خود در موضوع تشدید فشارها علیه ایران هستند تا به زعم خود ایران را در مخمصه‌‌ای قرار دهند که یا ایران خودش از برجام خارج شود یا اینکه نهایتا برجام را لغو کنند. منتهی مقامات کشورمان بارها اعلام کردند به تعهدات خود در برجام پایبند هستند و تا زمانی که طرف‌های دیگر برجام، آن را لغو نکرده‌اند ایران در لغو این تعهد پیشگام نمی‌شوند.

کریمی در پایان اظهار کرد: براین اساس باید تا پایان اردیبهشت ماه منتظر ماند و اگر آمریکایی‌ها درصدد لغو برجام برآمدند طبیعتا تعهدات ایران در برجام از سوی کشورمان خودبخود لغو خواهد شد و اقدامات متناسب با آن انجام خواهد گرفت. اما اگر اروپایی‌ها به عنوان یکی از طرف‌های برجام، توانستند آمریکایی‌ها را متقاعد به ماندن در برجام کنند، آن زمان ایران، اگرچه که از تمامی مزایای برجام به دلیل کارشکنی‌های آمریکا برخوردار نبوده، اما به جهت تعهدی به لحاظ بین‌المللی دارد، همچنان به برجام پایبند خواهد ماند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha