سیر صعودی اجرای سند تحول آموزش و پرورش/ موانع؛ تغییرات مدیریتی و کمبود بودجه
کد خبر: 3701403
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
نویدادهم تبیین کرد:

سیر صعودی اجرای سند تحول آموزش و پرورش/ موانع؛ تغییرات مدیریتی و کمبود بودجه

گروه جامعه ــ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش سیر توجه به سند و عملیاتی کردن آن را طی سال‌های اخیر صعودی ارزیابی کرد و گفت: کمبود بودجه و منابع و همچنین تغییرات مدیریتی از جمله موانع اجرای سند است.

1/سیر صعودی اجرای سند تحول آموزش و پرورش/ موانع؛ تغییرات مدیریتی و کمبود بودجه

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا؛ به بررسی وضعیت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و عنوان کرد: هدف سند تحول ایجاد دگرگونی و تحول نظامند و آینده پژوهانه در تمامی مؤلفه‌های پیدا و پنهان سیستم آموزش و پرروش است و صرفا به کتاب درسی یا فرآیند جذب معلم محدود نمی‌شود، بلکه تمام زیرساخت‌ها، فرآیندها و روندها را برای تغییر شامل می‌‌شود.

نویداهم با بیان اینکه اجرای سند تحول بسیار زمان بر و تخصصی است، گفت: سند تحول ذیل سند چشم انداز 20 ساله کشور تدوین شده و تلاش داریم تا سال 1404 احکام 131 گانه سند تحول را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: اگر آنچنان که باید و شاید با همکاری تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌ها و مدیران و معلمان و خانواده‌ها به پیش برویم پیام اصلی سند که گسترش تربیت در ساحت‌های شش گانه است، رخ می‌دهد و نظام آموزشی به یک نهاد فرهنگی تربیتی تبدیل می‌شود و زمینه تربیت پذیری کودکان را متناسب با اقتضائات زمان و شرایط فرهنگی جامعه فراهم می‌شود.

نوید ادهم سیر توجه به سند و عملیاتی کردن آن را طی سال‌های اخیر صعودی ارزیابی کرد و گفت: امروز بیش از گذشته نظام برنامه ریزی و مدیریت آموزش و پرورش التزام به اجرای سند دارد و فهم دقیق تری در مجموع نسبت به آن پیدا کرده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه 60 هزار معلم باید نسبت به این سند فهم کامل پیدا کنند، عنوان کرد: آموزش و پرورش نیازمند این تحول جدی است و در حال حاضر در مسیر اجرای سند هستیم هر چند می‌توانستیم حرکت جدی‌تر و بهتری نیز داشته باشیم.

وی یکی از موانع اجرای سند تحول را مشکلات اقتصادی خواند و با بیان اینکه این مشکل بر تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش سایه انداخته است، تصریح کرد: به طور مثال زیر ساخت‌های فناوری مدارس، آموزش‌های مدیران و معلمان از جمله موضوعاتی است که به دلیل کمبود منابع و بودجه به طور کامل محقق و اجرایی نشد.

نویدادهم بی ثباتی در مدیریت سیستم آموزش و پرورش را نیز از دیگر معضلات موجود برشمرد و افزود: از زمان تصویب سند تا کنون با تغییرات مدیریتی متعددی روبرو بودیم و این تغییرات باعث افت و خیزهایی در اجرای سند شده است.  

انتهای پیام

captcha