نگاهی به فعالیت‌های بیت‌الاحزان در سال 96/ گسترش فعالیت‌ها در 14 استان كشور
کد خبر: 3701456
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸

نگاهی به فعالیت‌های بیت‌الاحزان در سال 96/ گسترش فعالیت‌ها در 14 استان كشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)، یكی از بزرگترین مؤسسات تربیت حافظان قرآن در كشور طی سال جاری فعالیت‌ها و برنامه‌های متنوع و جدیدی را اجرا كرد كه در این گزارش نگاهی مختصر به آن‌ها داریم.

به گزارش ایكنا از فارس، مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) كه طی سال‌ گذشته به عنوان مؤسسه برتر كشور در بحث تربیت حافظان قرآن در نقاط مختلف كشور فعالیت می‌كند، در سال 96 نیز مانند سال‌های گذشته كارنامه پرباری در این عرصه داشته است.

گسترش فعالیت‌های‌ بیت‌الاحزان در 14 استان
این مؤسسه در سال 96 با 161 شعبه در 12 استان كشور فعالیت خود را آغاز كرد و تا پایان امسال تعداد شعبه‌های آن به 174 شعبه در 14 استان كشور رسیده است.
تا پایان سال 95 مجموعاً 1400 حافظ كل قرآن كریم در این مؤسسه تربیت شده بودند كه این رقم در سال 96 به یك هزار و 650 حافظ كل قرآن كریم رسید. البته هم‌اكنون 195 حافظ 20 جزء در مدارس شبانه‌روزی حفظ یكساله قرآن كریم این مؤسسه در حال تحصیل هستند كه تا تیرماه سال 97 حافظ كل قرآن خواهند شد.
برگزاری موفق طرح ملی «رحله» برای سومین سال پیاپی در 26 نقطه از 11 استان كشور از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه در سال 96 بود كه این طرح با همكاری سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی مؤسسات مردم نهاد اجرا شد و در آن قریب 1900 قرآن‌آموز 13 تا 22 ساله برادر ثبت‌نام كردند و در نهایت یك هزار و 300 حافظ اجزاء طی این طرح در نقاط مختلف كشور تربیت شدند.

40 مركز متقاضی میزبانی طرح ملی «رحله 4» شدند
در اواخر امسال نیز مقدمات اجرای چهارمین دوره طرح ملی رحله نیز مهیا شده است كه تاكنون 40 مركز داوطلب اجرای این طرح در سال 97 هستند.
راه‌اندازی 3 مرکز شبانه‌روزی حفظ تخصصی یکساله کل قرآن کریم در شهرهای قم، آبادان و ملایر از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه بود اما متأسفانه مراكز شبانه‌روزی حفظ تخصصی بانوان به دلیل فراهم نبودن شرایط و امکانات خاص جهت خدمتگزاری مطلوب به قرآن‌آموزان خواهر تعطیل شد.
در این راستا مؤسسه بیت‌الاحزان برای رفع این نقیصه اقدام به راه‌اندازی مراكز تخصصی حفظ روزانه دو ساله ویژه بانوان كرد، البته زمزمه‌هایی مبنی بر احیای مجدد یک مرکز شبانه‌روزی ویژه خواهران در سال 97 به گوش می‌رسد.
این مؤسسه در طول امسال یكسری رویش‌ها نیز در عرصه فعالیت‌های قرآنی داشته است كه از جمله آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی دارالتحفیظ تخصصی قرآن آستان حضرت شاهچراغ (ع) شیراز با مسئولیت ایمان باغبان، حافظ کل قرآن کریم مراکز شبانه‌روزی حفظ تخصصی قرآن بیت الاحزان و انتصاب خانم شاهسونی از حافظان کل قرآن بیت‌الاحزان به سمت مدیر امور قرآنی مدارس شجره طیبه ندسا اشاره كرد.

پذیرش 25 جوان عراقی برای حفظ كل قرآن در مراكز شبانه‌روزی

پذیرش 25 جوان از کشور عراق جهت حفظ کل قرآن کریم برای اولین بار در کشور در مراکز شبانه روزی حفظ تخصصی مؤسسه از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه در سال 96 بود كه این جوانان با درخواست اتحادیه تشکلهای قرآنی عراق و پس از اخذ مصاحبه تخصصی از ایشان در این مدارس پذیرش شدند و هم‌اکنون در مرکز شبانه روزی امام حسن مجتبی(ع) روستای لای خرمی (استهبان/ فارس) و مرکز شبانه‌روزی حضرت زینب‌(س) استهبان مشغول به حفظ قرآن کریم هستند.
ساماندهی اطلاعات فردی و آموزشی قرآن‌آموزان و پرسنل اداری و آموزشی شعب از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه در سال 96 بود كه در آن سامانه جامع مدیریت اطلاعات مؤسسه به منظور سامان بخشی به اطلاعات قرآن آموزان و پرسنل، تسهیل فرآیدهای آموزشی در ارتباط بین شعب با مرکز مدیریت و مدیران ارشد، تسهیل فرآیندهای نام نویسی و پرداخت وجه کاربران و شعب مؤسسه، خودکار سازی فرآیند صدور گواهی، مدیریت و نظارت بروز مدیران ارشد از وضعیت آموزشی شعب به منظور برنامه‌ریزی دقیقتر، به حداقل رسیدن بروکراسی اداری و در نتیجه کاهش هزینه‌ها از طریق برخط سازی فرایندها و غیره راه‌اندازی شد.

انعكاس فعالیت‌های بیت‌الاحزان در رسانه‌ها
البته مؤسسه بیت‌الاحزان در سال جاری با اقبال خوبی نیز در رسانه‌ها مواجه شد به طوری كه برنامه‌های ویژه آن نظیر مراسم تجلیل از حافظان قرآن و معرفی مراكز و فعالیت‌های بیت‌الاحزان و مصاحبه با حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه از صدا و سیما چه شبكه‌های ملی و چه استانی پخش شد.
علاوه بر صدا و سیما، خبرگزاری‌های مطرح کشوری نظیر خبرگزاری ایکنا، فارس، تسنیم و سایر خبرگزاری‌های مؤثر و ارزشی کشور پرشورتر از سالهای گذشته به پوشش اخبار و رویدادهای مؤسسه بیت الاحزان پرداختند.
اطلاع‌رسانی و چاپ پوستر پذیرش مدارس شبانه‌روزی حفظ تخصصی بیت الاحزان در روزنامه جوان، گزارش روزنامه همشهری از فعالیت‌های قرآنی فرهنگی روستای قرآن آباد ایران با عنوان «آبادتر از هر آبادی»، گفتگوی نشریه همشهری آیه و همچنین روزنامه همشهری با خانواده‌ای آمریکایی که برای حفظ قرآن به ایران آمده اند با عنوان «یک جهان قرآن»، گفتگوی روزنامه همشهری باحافظان قرآن مدارس شبانه روزی حفظ تخصصی بیت الاحزان با عنوان «ما اینجا به خدا نزدیکتریم» گوشه‌ای از افزایش تعامل با مؤسسه در رسانه های مکتوب را به تصویر کشید.
برگزاری مراسم باشکوه شهادت حضرت زهرا(س) و توزیع اطعام قرآنی بین 2000 نفر از عزاداران به رسم هرساله به منظور ابراز ارادت بیت‌الاحزانیان به حضرت زهرا(س) از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه بود.
همچنین روز 23 شهریورماه، شهرستان قرآنی استهبان شاهد برگزاری بزرگترین جشنواره حافظان کل قرآن کریم کشور بود. تجلیل از 248 حافظ کل قرآن کریم( که در تاریخ جشنواره‌های تجلیل بیت الاحزان رقمی بی سابقه بود) با حضور بیش از 5000 نفر از علاقمندان به کلام وحی و اهل بیت(ع) شاهکاری بود برای مؤسسه‌ای که قلب تپنده آن در یک روستا قرار گرفته است و تمامی فعالیت های آن از همان روستا مدیریت می شود.
حوزه علمیه قرآن‌محور نیز از بدو شکل‌گیری در دو سال گذشته با رشد و بالندگی همراه بوده است كه نام‌نویسی دوره جدید آن نیز از 15 اسفندماه آغاز شده است.
بازدید مسئولان استانی و كشوری و همچنین علما از مراكز بیت‌الاحزان نظیر فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، حجت‌الاسلام حسینی رئیس مركز امور قرآنی اوقاف، مهدی قره شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، آیت‌الله حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز، سردار حزنی فرمانده قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه، حجت‌الاسلام مهرابی مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس، آیت‌الله اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی مدیر حوزه علمیه فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی، رئیس مدرسه علمیه مدینه العلم قم و استاد اخلاق مؤسسه بیت الاحزان، حجج اسلام سید احمد خاتمی، علیرضا پناهیان و حمید رسایی از جمله برنامه‌هایی بودند كه می‌توان از آن‌ها نام برد.
در این سال گردهمایی مسئولان و مدیران شعب بیت الاحزان که در سال‌های گذشته به صورت یک بار در سال برگزار می‌شد به سبب گسترش شعب مؤسسه و مشکلات شعب جهت حضور در این نشست، به صورت منطقه‌ای در چند نوبت برگزار شد که نشست‌های منطقه فارس، خوزستان، کرمان و سیستان و بلوچستان از آن جمله است.
تجلیل از حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان در دوازدهمین مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی کشور و همچنین به عنوان چهره شاخص قرآنی استهبان از دیگر افتخارات این مؤسسه در سال جاری بود.
پایان‌بخش برنامه‌ها و فعالیت‌های بیت‌الاحزان نیز برگزاری مسابقات سراسری آن بود كه مرحله نهایی آن در اسفندماه جاری در شیراز برگزار شد.
انتهای پیام

captcha