رحمت و بخشش خداوند در «لیله الرغائب» فراوان است
کد خبر: 3701677
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵

رحمت و بخشش خداوند در «لیله الرغائب» فراوان است

گروه معارف- استاد حوزه و دانشگاه، گفت: «لیله الرغائب» شبی است که در آن رحمت و بخشش خدا فراوان است و هر آن کس که در این شب استغفار کرده و حاجتی را از خدا بخواهد، خداوند خواسته‌اش را برآورده می‌کند.

حجت‌الاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه رغبت هم به معنای بخشش و عطا و هم به معنای آرزو است، گفت: طبق آیات و روایات اولین شب جمعه ماه رجب «لیله الرغائب» نام گرفته است و شبی است که در آن رحمت و بخشش خدا فراوان است و هر آن کس که در این شب استغفار کرده و حاجتی را از خدا بخواهد، خداوند خواسته‌اش را برآورده می‌کند.

رحمت و بخشش خداوند در «لیله الرغائب» فراوان است

وی افزود: طبق احادیث این نامگذاری از زمان پیامبر(ص) انجام شده است و هیچ گونه سندی مبنی بر مهم و سرنوشت ساز پنداشتن این شب در زمان‌های قبل از پیامبر(ص) دیده نشده است.

حجت الاسلام همزبان، با اشاره به فضیلت‌های لیله‌الرغائب تاکید کرد: طبق حدیثی از رسول گرامی اسلام(ص) هر کس این روز را روزه بگیرد و شامگاه این روز بین نماز مغرب و عشا نمازی دوازده رکعتی رابه جا آورد هرآن چه از خدا بخواهد به او می‌بخشد.

این کارشناسی مسائل مذهبی و دینی، افزود: این نماز 6 نماز دو رکعتی است که جمعا دوازده رکعت است که در هر رکعت آن بعد از قرائت سوره حمد سه مرتبه سوره قدر و دوازده مرتبه نیز سوره توحید خوانده می‌شود و پس از فراغت از نماز 70 مرتبه ذکر " اللهم صل علی محمد نبی الاملی و علی آله" را گفته سپس به سجده رفته و 70 مرتبه ذکر " سبوح قدوس رب الملائکه و الروح" را گفته و سپس از سجده برخاسته و 70 مرتبه ذکر "رب اغفر وارحم و تجاوز الا تعلم انک انت الاعلی و اعظم" را گفته وسپس بار دیگر به سجده رفته و 70 مرتبه ذکر"سبوح قدوس رب الملائکه و الروح" را گفته سپس از سجده برخاسته و هر آن چه از خدا بخواهد به او می‌بخشد.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در ثواب این نماز روایات بسیاری وارد شده است و گفته می‌شود از زمانی که انسان به قبر گذاشته می‌شود این نماز به شکل شخصی خوشرو کنار انسان بوده و تا بهشت او را همراهی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اعمال این روز زیارت اهل قبور است، چرا که پیامبر اکرم(ص) نیز در این روز به قبرستان بقیع رفته و اهل قبور را زیارت می‌کردند.

captcha