نوروز نوید دهنده تحول و تولدی دوباره در انسان است
کد خبر: 3701710
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰

نوروز نوید دهنده تحول و تولدی دوباره در انسان است

گروه معارف- کارشناس ارشد علوم قرآنی و تفسیر زابل گفت: نوروز حکایت از آغازی دوباره دارد و به انسان این نوید را می‌دهد که می‌تواند با تحول و تولد دوباره طبیعت، او هم تولدی دوباره داشته باشد.

زهرا محمدپور، کارشناس ارشد علوم قرآنی و تفسیر شهرستان زابل، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌ و بلوچستان، گفت: نوروز همان‌طور که در نام آن پیداست، حکایت از آغازی دوباره دارد و به انسان این نوید را می‌دهد که می‌تواند با تحول و تولد دوباره طبیعت، او هم تولدی دوباره داشته باشد.
کارشناس ارشد علوم قرآنی اظهار کرد: در قرآن واژه‌ای تحت عنوان «ضحی» داریم که به‌معنای تابش فراگیر و عالمگیر خورشید در آغاز روزی خوش است؛ نوروز نیز شروع دوره جدیدی از زندگی را مژده می‌دهد.
وی افزود: انسان مؤمن و خداشناس می‌تواند از فرصت نوروز و تحولی که در طبیعت به‌وجود آمده است، در حالات و رفتارهای خود نیز تحول ایجاد کند، همان‌طور که در دعای تحویل سال از خدا می‌خواهیم این تحول را در ما ایجاد کرده و حال ما را به احسن الحال تغییر دهد.
محمدپور بیان کرد: بهار به ما درس خداشناسی و معادشناسی می‌دهد؛ در آیه 27 سوره مبارکه آل عمران که آمده است « تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ؛ زنده را از مرده بیرون می‌آوری» مصداق آن همین بهار است که به‌چشم می‌توان دید.
وی ادامه داد: همان‌طور که درختان و مراتع در فصل بهار به ادامه حیات می‌پردازند، انسان نیز در روز رستاخیز از حیات ابدی بهره‌مند بوده و نتایج اعمال خویش را در این روز می‌بیند.
کارشناس ارشد علوم قرآنی اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی، نوروز مصادف با برخی وقایع بزرگ و ارزشمند است، از جمله اینکه مقارن با روزی است که کشتی حضرت نوح بر کوه جودی قرار گرفت، مقارن با عید غدیر خم است و همچنین در روایات آمده در چنین روزی حضرت ولی‌عصر(عج) بر دجال پیروز خواهد شد.
محمدپور افزود: اعمالی که در روایات برای نوروز سفارش شده، شامل نماز، غسل، به‌تن کردن جامه‌های پاکیزه و استفاده از عطر است؛ همچنین برخی سنت‌های اسلامی نیز در میان خود مردم رایج بوده که شامل صله رحم، عیادت از بیماران و دستگیری از مستمندان می‌شود و بسیار پسندیده است.

نوروز نوید دهنده تحول و تولدی دوباره در انسان است

انتهای پیام

captcha