جهل، ریشه رذالت‌های اخلاقی است
کد خبر: 3701776
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
رحیمی:

جهل، ریشه رذالت‌های اخلاقی است

گروه سیاسی: امام جمعه ابهر گفت: جهل ریشه رذالت‌های اخلاقی از جمله بخل، خوف، حزن، دروغ، غیبت است.

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر ظهر امروز جمعه سوم فروردین ماه در خطبه‌های اولین نمازجمعه ابهر در سال جدید اظهار کرد: با یاد مرگ و معاد انسان می‌تواند یک زندگی پویا و شاد داشته باشد. سنت پیامبر اکرم(ص) این بود که می‌فرمودند در این دنیا شاد زندگی کنید و منظور از شادی را نیز تفسیر می‌کردند. چرا که همه ما می‌خواهیم همیشه اهل نشاط و سرور باشیم. گروهی می‌گویند خوشحالی مستمر در دنیا ممکن نیست، زیرا دنیا پیچیده به درد و رنج است. (دار بالبلاء محفوفه) این سخن حق است. اما آیا می‌شود انسان در جهانی که پیچیده به درد و رنج است آسوده باشد؟ عارفان گفته‌اند، آری، آسودگی در جهان پر آشوب ممکن است. حال چگونه زندگی کنیم که در دنیا راحت و آسوده باشیم؟ که در جواب گفته‌اند به آنچه ماندنی است دل ببندیم.
وی افزود: ما همواره به بسیاری از چیزها دل می‌بندیم به آنچه نداریم علاقه پیدا می‌کنیم و با از دست دادن آنچه داریم می‌رنجیم. چون شناخت ما ناقص و قدرت انتخاب و دوست‌یابی ما ضعیف است. همیشه در رنج هستیم آنچه ماندنی است باید مطلوب و محبوب ما باشد. از این رو قرآن کریم در آیه 62 از سوره مبارکه یونس می‌فرماید: «أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»؛ «آگاه باشيد كه بر دوستان خدا نه بيمى است و نه آنان اندوهگين مى‌‏شوند».
حجت‌الاسلام رحیمی تصریح کرد: اما از این مرز الهی یا محدوده عقل که بگذریم، مرز جهل شروع می‌شود. آنها که جهلشان بیشتر است دشمن‌های بی‌شماری مانند حسد، بخل، خوف، حزن، دروغ، غیبت و... در درون خود فراهم کرده‌اند. اگر کسی بداند دنیا تنها برای ما خلق نشده و دیگران هم در آن سهیم هستند و بداند به عنوان آزمون و امتحان الهی، هر روز مقداری از آن در دست کسی است و اگر به مقامی برسد خوشحال نمی‌شود و یا اگر چیزی از دست او رفت، نگران نیست.
حجت‌الاسلام رحیمی تاکید کرد: دنیا اگر از دست دادنی نبود که به ما نمی‌رسید و چون به دست ما رسیده معلوم می‌شود از دست ما هم می‌رود. پس چه بهتر که ما هم اکنون به آن دل نبندیم. رذایل اخلاقی واقعا آتش است و آتش از خودسوزی شروع می‌کند و سپس دیگران را می‌سوزاند. قوه غضبی که رذایلی مانند حسد از شعب فرعی آنهاست ماده منفجره بی‌خاصیتی است. اصل قوه غضبیه را به منظور حمایت از دین و دفاع در برابر بیگانگان باید حفظ کرد. اما آن را در درون جان نباید جای داد. بنابراین، هر جاهلی در صدد انتحار است. ولی نمی‌فهمد که سرگرم خودکشی خویش است و اصولا ممکن نیست جاهل با مرگ طبیعی از دنیا برود، حرص، حسد، بخل، کینه، تکبر و برتری‌طلبی.... کشنده است و همه اینها از جهل نشئت می‌گیرد.
امام جمعه ابهر در ادامه به نامگذاری سال اشاره کرد و گفت: نامگذاری ۱۰ سال اخیر با عناوین اقتصادی همچون حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف، کار مضاعف،جهاد اقتصادی، اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال، نشان می‌دهد که مهمترین مشکل کشور در حال حاضر مسئله اشتغال و تولید ملی است که اگر از این مشکل عمومی گره‌گشایی شود، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، جرائم و تخلفات اجتماعی کاهش یافته و امنیت و رفاه مطلوب را برای مردم کشورمان به ارمغان خواهد آورد.
حجت‌الاسلام رحیمی تاکید کرد: سال ۱۳۹۷ را در حالی آغاز کرده‌ایم که فرصت‌های متراکم و فراوانی فراروی نظام اسلامی قرار گرفته است و این ظرفیت‌ها بشارت دهنده آینده‌ای امیدبخش برای ملت غیرتمند و سرافراز ایران اسلامی خواهد بود. برخورداری ایران عزیزمان از سرمایه‌های بی‌بدیلی همچون نیروی جوان، با انگیزه و متخصص که آماده ورود به عرصه سازندگی و پیشرفت کشورهستند را باید قدر بدانیم و بسترهای ورود این قشر پرشورو انقلابی رابه حوزه‌های مختلف و مدیریت‌های خرد و کلان مهیا کنیم.
captcha