فتح قله‌های رفیع اقتدار در سایه استقلال/ اگر نقدی دارید اهل انصاف باشید
کد خبر: 3701780
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد:

فتح قله‌های رفیع اقتدار در سایه استقلال/ اگر نقدی دارید اهل انصاف باشید

گروه سیاسی ــ امام جمعه موقت تهران در بخشی از خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران گفت: هیچ ملتی نمی‌تواند قله‌های رفیع اقتدار را فتح کند مگر در سایه اسقلال به معنای واقعی کلمه و امروز ایران در منطقه پرچم‌دار این استقلال وحدت آفرین است. این ترجمان همان روایت امام موسی بن جعفر(ع) است که فرمودند: «تمام عزت در سایه اطاعت از پیشوای صالح به دست می‌آید».

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، امروز، 3 فروردین، در بخش دوم خطبه اولین نماز جمعه تهران در سال 97، ضمن عرض تبریک سال جدید به آحاد ملت گفت: استقلال سیاسی امروز مردم ایران یک سرمایه بزرگ و دست نیافتنی است. دراین 200 سال اخیر بیش از 50 درصد از جغرافیای ایران تجزیه شد. حکمرانان ناصالح و وابسته در همین مجلس شورای ملی سابق تجزیه کشور را تصویب کردند. امروز ایران در جایگاه فاخر و برجسته ای از استقلال قرار دارد.

وی با ذکر خاطره‌ای از زبان رئیس اسبق دانشکده ژئوفیزیک دانشگاه تهران اظهار کرد: قبل از انقلاب در استان سیستان و بلوچستان دوران سربازی را سپری می‌کردم و شاهد بودم یک مستشار آمریکایی وارد پادگان شد، فرمانده ارشد دانشگاه در برابر او با تواضع و فروتنی سلام نظامی داد. حقارت ملت ایران را در برابر یک درجه‌دار آمریکایی با همه وجود دیدم و ساعت‌ها گریه کردم.

خطیب نماز جمعه تهران جوانان را مخاطب قرار داد و افزود: انقلاب اسلامی آن ذلت دیروز را به اقتدار امروز تبدیل کرده که رئیس جمهور آمریکا اظهار می‌کند نفوذ منطقه‌ای ایران برای ما مایه نگرانی است. در حالی‌که این نفوذ منطقه‌ای آموزه‌های وحیانی است که به ملت‌های منطقه هویت دیگری بخشیده است.

حجت الاسلام ابوترابی ادامه داد: هیچ ملتی نمی‌تواند قله‌های رفیع اقتدار را فتح کند مگر در سایه استقلال به معنای واقعی کلمه و امروز ایران در منطقه پرچم‌دار این استقلال وحدت آفرین است. این ترجمان همان روایت امام موسی بن جعفر(ع) است که فرمودند: «تمام عزت در سایه اطاعت از پیشوای صالح به دست می‌آید».

اگر نقدی دارید اهل انصاف باشید
امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مسئله آزادی و بی‌انصافی برخی در این زمینه گفت: با الهام از این سخن ایشان، دو توصیه دارم؛ توصیه اول به صاحبان قلم و فکر و اندیشه‌ورزانی است که با مبانی انقلاب زاویه دارند؛ اگر نقدی دارید اهل انصاف باشید و البته همه باید انصاف را رعایت کنیم، خصوصاً کسانی‌که در مقام نقد دولت، مجلس و قوه قضائیه قرار می‌گیرند باید با انصاف و علم رفتار کنند.

ابوترابی فرد افزود: توصیه دوم من نیز به مسئولان قضایی و مسئولان ذی‌ربط است؛ رهبر انقلاب بارها تبیین کرده‌اند که در نظام جمهوری اسلامی، آزادی فکر و بیان و انتخاب حاکم است، مسئولان مراقب باشند که از این نقشه راه، گامی فراتر برداشته نشود، چرا که اقتدار کشور در گروی التزام به فرامین رهبری است و این فرامین نیز برآمده از آموزه‌های دین و قانون اساسی است.

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه دوم با اشاره به نام‌گذاری امسال با عنوان حمایت از کالای ایرانی و با تأکید بر ضرورت تقویت تولید ملی گفت: این مسأله در سایه تلاش مبتنی بر علم و ایمان از سوی تولید کنندگان، دولت و مردم محقق می‌شود. و تولیدکنندگان باید کالای خود را با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تمام شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید کنند و اگر می‌خواهند کالای ایرانی، بازار ۱۵ کشور همسایه را فتح کند و به افق‌های دور برسد، باید از تولید دانش بنیان بهره‌مند شویم.

وی افزود: استادان فرهیخته دانشگاه‌ها می‌گویند که صنعت و اقتصاد به دانشگاه فشار نمی‌آورد و از دانشگاه حل مشکلاتش را طلب نمی‌کند؛ صنعتی پیشرو است که فشار آن باعث تحرک دانشگاه شود همان‌طور که دفاع مقدس، دانشگاه را به یک سکوی پرش تبدیل کرد.

خطیب نماز جمعه تهران با انتقاد از این‌که امروز صنعت کمترین رابطه را با دانشگاه دارد، اظهار کرد: باید این دغدغه مقام معظم رهبری که بر پیوند صنعت و دانشگاه تأکید دارند، محقق شود؛ نمی‌توان بنگاه اقتصادی را بدون عقبه علمی به بنگاه مولد تبدیل کرد.

ابوترابی فرد همچنین با مخاطب قراردادن دولت و با بیان این‌که دولت در این وظیفه، مسئولیت جدی دارد، گفت: دولت به معنای عام آن که شامل همه قوای سه گانه می‌شود، امروز در خدمت اقتصاد ملی نیست و دولت امروز بیش از آن‌که در خدمت اقتصاد ملی باشد، مانع آن است.

خرید هر کالای غیرایرانی ممنوع شود

وی افزود: دولت باید همه موانع پیش‌روی اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصاد خصوصی را بردارد تا زمینه حرکت و پیشرفت اقتصاد مشاهده شود. لذا همه نهادها و دستگاه‌ها باید دستورالعملی را برای زیرمجموعه‌های خود صادر کنند، مبنی بر این‌که خرید هر کالای غیرایرانی ممنوع شود و البته کمیته‌هایی نیز باید در نهادها با حضور صاحب‌نظران شکل بگیرد و درخواست مدیرانی که به کالای خارجی اعلام نیاز می‌کنند، در کوچک‌ترین زمان ممکن بررسی کند و اگر ضرورت احساس شد، مجوز آن را صادر کنند.

ابوترابی ادامه داد: اگر کالای خارجی خریداری می‌شود باید یک پیوست توجیهی قابل دفاع در کنار آن وجود داشته باشد.

وی با مخاطب قرار دادن مردم تأکید کرد: شما و همه ما در برابر تولید داخلی مسئولیت دارید؛ خرید کالای خارجی امروز به یک فرهنگ تبدیل شده که باید آن‌را تغییر داد و همه نگاه‌ها باید معطوف به تولید داخلی باشد. تولید ایرانی وقتی در جایگاه فاخر خود قرار می‌گیرد که با هدف صادرات تولید شود؛ اگر نگاه تولیدکنندگان معطوف به بازارهای خارجی نباشد، زنده نخواهند ماند.

باید نقشه راه خودمان را تغییر دهیم

ابوترابی فرد در همین رابطه یادآور شد: ما در ایام سال و به خصوص در فصل زمستان ۷۵۰ میلیون متر مکعب، گاز را مصرف می‌کنیم تا امکان صادرات یک مترمکعب گاز هم برای کشور فراهم نشود. این‌ راه، مسیر عزت و اقتدار نیست و باید نقشه راه خودمان را تغییر دهیم.

به گزارش ایکنا ابوترابی‌فرد در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران گفت: امسال، سال امامت، ولایت، عظمت و سال پیوند با مقام امیرالمولمنین(ع) است و ضمن دعوت شما نمازگزارن به تقوای الهی، امیدوارم که سال جدید در سایه ایمان و عمل صالح به این گوهر گران‌بها آراسته شود.

وی در ادامه خطبه اول افزود: واژه‌پژوهان نعمت حیات را به معنای زندگی تعریف کرده‌اند و با الهام از آموزه‌های حیات بخش قرآن کریم سه مرتبه از حیات با عناوین حیات حیوانی، حیات عقلی و حیات الهی را نام برده‌اند.

وی درباره حیات حیوانی تصریح کرد: این نوع از حیات متأثر از غضب و شهوت و در چهارچوب پاسخ به شهوات انسانی است و گاهی افراد جایگاه حیات خود را تا این حد تنزل می‌دهند؛ در صورتی‌که قرآن کریم جامعه انسانی را از این مرحله پست پرهیز داده و به سوی مراتب برتر حیات دعوت کرده است.

ابوترابی‌فرد در ادامه به توضیح حایت عقلانی پرداخت و گفت: خداوند متعال درباره این نوع از حیات می‌فرماید: «ما قرآن را نازل کردیم اما انسان‌هایی تحت تربیت قرآن قرار می‌گیرند که از حیات عقلانی برخوردار باشند». بنابراین این مرتبه از حیات، راه را برای رسیدن مرتبه بالاتر هموارتر می‌سازد. لذا امیرالمونین‌(ع) می‌فرمایند: «اگر انسان از نعمت اندیشه و خرد محروم شود از نعمت حیات هم محروم خواهد شد» لذا با استناد به این فرمایش حضرت امام علی(ع)، حیات انسان در گروی حیات عقلانی است.

وی در ادامه توضیحات مرتبط با حیات عقلانی افزود: یکی از مهم‌ترین ادراکات عقل این است که با فریاد بلند اعلام می‌کند که من نیازمند معلم هستم و دراین رابطه انبیاء، امامان(ع) و اندیشمندان بزرگ اسلامی، برترین معلمان آموزشی در حوزه توحید هستند و لذا کسانی تحت تربیت قرآن قرار می‌گیرند که عقل بر آن‌ها حکومت کند و در سایه عقل برهانی است که انسان می‌تواند با علم ارتباط برقرار کند تا به وسیله آن به والاترین مراتب کمال دست یابد.

خطیب جمعه تهران در رابطه با حیات الهی گفت: حیات الهی والاترین مرحله حیات است که انسان با بهره‌گیری از عقل و با تسلیم شدن در برابر وحی، می‌تواند به حیات الهی دست یابد و با بهره‌گیری از قدرت اندیشه می‌توان از عالم مُلک عبود کرد و به عالم حیات الهی برسیم و این انسان‌های صالح هستند که می‌توانند به حیات طیبه دست یابند و شایسته انسان، این درجه از حیات است.

وی در ادامه خطبه اول به موضوع عدالت اشاره کرد و افزود: جامعه انسانی باید از شخصیتی الگوبرداری کند که فریاد عدالت در تاریخ بشر باشد و در پرتو مدیریت رهبران صالح، عدالت محقق خواهد شد و امیرالمونین(ع) مظهر عدالت می‌باشد که اگر در پرتو عدالت ایشان قرار بگیریم، اجرای عدالت مستحکم‌تر خواهد بود. و امسال که با نام امیرالمومنین(ع) گره خورده، در پناه ایشان و با الهام از فرامین رهبری معظم انقلاب امسال را سال سرشار از موفقیت خواهیم ساخت. بنابراین اگر مشاهده می‌کنیم امروز جبهه مقاومت توانسته در برابر جبهه استکبار ایستادگی کند به خاطر اطاعت از پیشوای عادل و عمل به آموزه‌های دین است.

گزارش از سعید امینی 

انتهای پیام

 

captcha