نوروز؛ روزی نو برای صله ارحام
کد خبر: 3701935
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹

نوروز؛ روزی نو برای صله ارحام

گروه معارف ــ دید و بازدیدهای نوروزی یکی از بهترین مصادیق صله رحم هستند که بسیار مورد تاکید در آیات و روایات قرار دارد.

به گزارش ایکنا از زنجان، ارتباط خویشاوندی در آداب و رسوم بسیاری از اقوام از گذشته تاکنون وجود داشته هرچند که در بعضی مواقع نیز با آسیب‌هایی همراه بوده ولی نوروز فرصتی برای تجدید این دید و بازدیدها و دور ریختن زنگار کینه و کدورت است و می‌توان گفت دید و بازدید نوروزی یکی از مصادیق صله رحم است.
خداوند در آیه 90 سوره مبارکه نحل، می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»؛ «در حقيقت ‏خدا به دادگرى و نيكوكارى و بخشش به خويشاوندان فرمان مى‏ دهد و از كار زشت و ناپسند و ستم باز مى دارد به شما اندرز مى‏ دهد باشد كه پند گيريد». خداوند در این آیه صله رحم را در کنار رعایت عدالت و احسان قرار می‌دهد که نشان دهنده جایگاه و اهمیت صله ارحام و رسیدگی به ذی‌القربی است.
با استناد به این آیه باید گفت: صله رحم فقط رفت و آمد نيست. مهمترين بخش صله رحم باز کردن گره‌ای از زندگی آنهاست که در خلال دید و بازدیدهای نوروزی نباید این مساله را دور از ذهن داشت.
نوروز؛ روزی نو برای صله ارحام
در آیه 91 از سوره مبارکه هود می‌خوانیم: «قَالُوا يَا شُعَيْبُ مَا نَفْقَهُ كَثِيرًا مِمَّا تَقُولُ وَإِنَّا لَنَرَاكَ فِينَا ضَعِيفًا وَلَوْلَا رَهْطُكَ لَرَجَمْنَاكَ وَمَا أَنْتَ عَلَيْنَا بِعَزِيزٍ»؛ «گفتند اى شعيب بسيارى از آنچه را كه مى‏ گويى نمى‏ فهميم و واقعا تو را در ميان خود ضعيف مى ‏بينيم و اگر عشيره تو نبود قطعا سنگسارت میکرديم و تو بر ما پيروز نيستى». این نشان می‌دهد که انسان در پناه خویشاوندان صالح و خوب در آرامش قرار می‌گیرد.
در روایات متعدد نیز اهمیت صله رحم بسیار بیان شده به عنوان نمونه پيامبر خدا (ص) فرمودند: «من سَرَّهُ أن يُبسَطَ لَهُ في رِزقِهِ ويُنسَأَلَهُ في أجَلِهِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ»؛ «هر كه خوش دارد روزيش زياد و عمرش دراز شود، صله رحم به جا آورد».
نوروز؛ روزی نو برای صله ارحام
همچنین حضرت امیرالمؤمنین امام على (ع) فرمودند: «صلَةُ الرَّحِمِ توجِبُ الْمَحَبَّةَ وَتَكْبِتُ العَدُوَّ»؛ «صله رحم، محبّت‌آور است و دشمنى را از بين مى‌برد».
در این بین نباید از آسیب‌های اجتماعی این مساله غافل بود از آن جمله رعایت جایگاه بزرگترهای فامیل در دیدارها و احترام به آنها همچنین پرهیز از چشم و هم‌چشمی‌ها و دوری از اسراف است که می‌تواند شیرینی این دیدارها را دوچندان کند.
captcha