پرتکرارترین آیه در بیانات سال گذشته رهبر معظم انقلاب
کد خبر: 3702255
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹

پرتکرارترین آیه در بیانات سال گذشته رهبر معظم انقلاب

گروه سیاسی ــ رهبر معظم انقلاب در سالی که گذشت در سخنرانی‌ها و پیام‌هایشان به برخی از آیات سوره‌های حمد، بقره، آل عمران، نسا، مائده، انعام، اعراف، انفال، توبه، یونس، هود، یوسف، ابراهیم، نحل، اسرا، مریم، طه، حج، نور، شعرا، عنکبوت، روم، احزاب، زمر، غافر، شورا، محمد (ص)، فتح، ممتحنه، منافقون، تغابن، طلاق و تحریم استناد کردند.

11 فروردین////  پرتکرارترین آیه در بیانات سال گذشته رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، پیش از این در گزارشی استنادات قرآنی بیانات رهبر معظم انقلاب در سالی که گذشت مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به انس و ارتباط عمیق معظم له با آیات و مفاهیم والای آن، حضرت آیت الله خامنه‌ای مسائل مختلف روز را با استناد به آیات قرآن شرح و تبیین می‌نمایند.
ایشان در سالی که گذشت در سخنرانی‌ها و پیام‌هایشان به برخی از آیات سوره های حمد، بقره، آل عمران، نسا، مائده، انعام، اعراف، انفال، توبه، یونس، هود، یوسف، ابراهیم، نحل، اسرا، مریم، طه، حج، نور، شعرا، عنکبوت، روم، احزاب، زمر، غافر، شورا، محمد (ص)، فتح، ممتحنه، منافقون، تغابن، طلاق و تحریم استناد کردند.
آیات 6 سوره حمد؛ 2، 74، 125، 153، 157، 249، 256 و 260 سوره بقره؛ 139، 147، 148 و 169 سوره آل عمران؛ 58، 75، 76 و 122 سوره نسا؛ 13 و 67 سوره مائده؛ 112 و 113 سوره انعام؛ 62، 65، 128، 156، 157 و 189 سوره اعراف؛ 17، 19، 24 و 60 سوره انفال؛ 36، 40 و 111 سوره توبه؛ 88 و 89 سوره یونس؛ 112 سوره هود؛ 101 سوره یوسف؛ 24 سوره ابراهیم؛ 53، 97 و 128 سوره نحل؛ 20 و 36 سوره اسرا؛ 81 و 82 سوره مریم؛ 45 و 46 سوره طه؛ 1، 2 و 40 سوره حج؛ 2 و 4 سوره نور؛ 15، 16، 61 و 62 سوره شعرا؛ 69 و 96 سوره عنکبوت؛ 10 سوره روم؛ 33، 39، 43 و 62 سوره احزاب؛ 22 سوره زمر؛ 51 سوره غافر؛ 15 سوره شورا؛ 7 و 53 سوره محمد(ص)؛ 29 سوره فتح؛ 1 و 4 سوره ممتحنه؛ 8 سوره منافقون؛ 11 سوره تغابن؛ 3 سوره طلاق و آیات 11 و 12 سوره تحریم در سخنان و پیام‌های سال گذشته رهبر معظم انقلاب مورد استناد قرار گرفته‌اند.
در بین آیات مورد اشاره، آیه 260 سوره بقره، آیه 139 سوره آل عمران، آیه 112 سوره انعام، آیه 111 سوره توبه، آیه 40 سوره حج و آیه 7 سوره محمد(ص) در سخنان رهبر معظم انقلاب دو بار تکرار شده اند.
اما پر تکرارترین آیه قرآن کریم در بیانات سال گذشته رهبر معظم انقلاب آیه 29 سوره فتح است؛ این آیه 5 مرتبه در فواصل مختلف در بیانات معظم له شنیده شده است.
این آیه که آخرین آیه سوره فتح است، در رابطه با صفات و خصوصیات حضرت محمد(ص) و یاران و پیروان آن حضرت است. در این آیه آمده است «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا/ محمد [ص] پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربانند آنان را در ركوع و سجود مى ‏بينى فضل و خشنودى خدا را خواستارند علامت [مشخصه] آنان بر اثر سجود در چهره ‏هايشان است اين صفت ايشان است در تورات و مثل آنها در انجيل چون كشته‏ اى است كه جوانه خود برآورد و آن را مايه دهد تا ستبر شود و بر ساقه ‏هاى خود بايستد و دهقانان را به شگفت آورد تا از [انبوهى] آنان [خدا] كافران را به خشم دراندازد خدا به كسانى از آنان كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند آمرزش و پاداش بزرگى وعده داده‏ است».

5 فراز از سخنان رهبر معظم انقلاب که به آیه 29 سوره فتح اشاره داشتند

بیانات در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیه‌السلام)؛‌ ۲۰ اردیبهشت ماه
این دانشگاه مصداق این آیه‌ی شریفه است: کَزَرعٍ اَخرَجَ شَطئَهُ فَئازَرَهُ فَاستَغلَظَ فَاستَوىٰ‌ عَلىٰ سُوقِهٖ یُعجِبُ‌ الزُّرّاعَ‌ لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّار (سوره فتح، بخشی از آیه‌ی ۲۹)؛ آن کسانی که این مزرعه را آماده کرده‌اند، خودشان گاهی از محصولات این مزرعه به شگفت می‌آیند! مزرعه‌ی بابرکتی است و می‌تواند این‌جور نهال‌های بارآوری و پُرباری را پرورش بدهد و به جامعه تقدیم کند. لِیَغیظَ بِهِمُ الْکُفّار؛ و کفّار هم از این انسانی که در اینجا پرورش پیدا می‌کند، دچار غیظ و خشم و غضب می‌شوند.

بیانات در محفل انس با قرآن کریم؛ ۶ خردادماه
امروز جامعه‌ اسلامی هم مثل بقیه‌ جوامع دچار مشکل است. شما نگاه کنید ببینید در دنیای اسلام چه خبر است. در دنیای اسلام یک عده انسان‌های بی‌ارزش و نالایق و پست، سرنوشت برخی از جوامع اسلامی را در دست گرفته‌اند؛ مثل همین دولت‌هایی که مشاهده می‌کنید؛ سعودی و امثال اینها. اینها به‌خاطر دوری از قرآن است، اینها به‌خاطر عدم آشنایی با حقایق قرآنی است. البته یک مقداری عدم آشنایی است، یک مقداری عدم ایمان است. بظاهر معتقد به قرآنند، گاهی میلیون‌ها نسخه‌ قرآن هم چاپ می‌کنند، مجانی هم اینجا و آنجا تقسیم می‌کنند، اما به محتوای قرآن، به معنای قرآن، به مضمون قرآن هیچ اعتقادی ندارند؛ قرآن می‌گوید «اَشِدّآءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم‌» (سوره‌ی فتح، بخشی از آیه‌ی ۲۹)، [ولی] اینها «اشدّاء علی المؤمنین، رحماء مع الکفّار» هستند. شما ملاحظه کنید ببینید وضع اینها چه‌جوری است؛ با کفار مأنوسند، [به آنها] علاقه‌مندند، برای آنها از اموال ملتشان [خرج می‌کنند].

بیانات در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران؛‌ ۶ شهریورماه
من وقتی نگاه می‌کنم، شما را -جوانها را، طلبه‌های جوان را- نهال‌های قدکشیده‌ بوستان امامت و ولایت میبینم. بحمدالله این نهال‌ها قد کشیده‌اند؛ بعضی به ثمر رسیده‌اند، بعضی هم انسان را خاطرجمع می‌کنند که به ثمر خواهند رسید؛ از حرف‌ها و از مجموع دیدار، انسان این را احساس می‌کند. «وَ مَثَلُهُم فِی‌ الاِنجیلِ‌ کَزَرعٍ اَخرَجَ شَطئَه‌و فَئازَرَه‌و فَاستَغلَظَ فَاستَوﱝ‌ عَلیٰ سوقِهٖ یُعجِبُ الزُّرّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّار» (سوره‌ی فتح، بخشی از آیه‌ی ۲۹)؛ این نکته‌ی اخیر خیلی مهم است. ایستادن شما بر روی پا، قد کشیدن شما، حجیم شدن معنوی شما، توانایی‌های گوناگون شما، هم زُرّاع را به شگفت می‌آورد، هم آن کسانی که این بذرها را پاشیده‌اند؛ وقتی نگاه می‌کنند و این پیشرفت‌ها را، این فکرهای نو را، این چهره‌های امیدوار را می‌بینند، خودشان به شگفت می‌آیند. و مهم‌تر از این، «لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّار» است، دشمنانِ شما را خشمگین میکند؛ و این[طور] باید باشد. اگر ما دیدیم رفتار ما جوری است که دشمنان دین، دشمنان اسلام، دشمنان حاکمیّت قرآن نسبت به ما خشمگین نیستند و از وجود ما ناراحت نیستند، باید در مفید بودن خودمان شک کنیم. اگر امیرالمؤمنین است و آن قاطعیت و آن حرکت و مانند اینها، باید [هم] کسانی مثل معاویه یا عمروعاص یا دیگران از او خشمگین باشند؛ شما هم همین راه را دارید حرکت میکنید؛ «لِیَغیظَ بِهِمُ‌ الکُفّار» (سوره‌ی فتح، بخشی از آیه‌ی ۲۹).

بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس «محبان اهل‌بیت(ع) و مسئله تکفیری‌ها»؛ ۲ آذرماه
کسی در کسوت مفتی دین، فتوا بدهد بر اینکه مبارزه‌ی با صهیونیسم حرام است و کمک به فلان گروهی که با صهیونیسم مبارزه می‌کنند جایز نیست! این حقیقتاً فاجعه است که کسانی در دنیای اسلام این‌جور بر خلاف مصالح اسلام عمل بکنند، با دشمنان ارتباطات دوستانه داشته باشند؛ درست برخلاف نص صریح قرآن که مؤمنین را «اَشِدّآءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم‌» (سوره‌ی فتح، بخشی از آیه‌ی ۲۹) معرفی می‌کند، اینها «اشدّاء علی المسلمین» و رحماء با کفارند؛ با آنها خوبند اما با مسلمین ببینید چه میکنند! این اختلاف‌افکنی، این ایجاد شجره‌ی خبیثه‌ داعش و امثال داعش در عراق در سوریه و در نقاط دیگر.

بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش؛ ۱۹ بهمن ماه
انقلاب یک حقیقت زنده است، یک موجود زنده است که تولد دارد، رشد دارد، قِوام دارد و عمر طولانی دارد در صورتی؛ و بیماری دارد، مرگ دارد، نابودی دارد، در صورت دیگری؛ انقلاب این‌جور است؛ مثل هر موجود زنده‌ی دیگری. انقلاب چون موجود زنده است، پس افزایش دارد، رشد دارد، قوام‌یافتگی و کمال‌یافتگی برای آن وجود دارد. ببینید، قرآن کریم میفرماید: «وَمَثَلُهُم فِی الاِنجیلِ کَزَرعٍ اَخرَجَ شَطئَه فَئازَرَه فَاستَغلَظَ فَاستَویّْ عَلیّْ سوقِه» (سوره‌ی فتح، بخشی از آیه ۲۹)؛ یعنی مَثَل اصحاب پیغمبر، جامعه‌ی اسلامی -یعنی همان انقلابیّون- مثل یک گیاهی است که از زمین سر می‌زند، خودش را نشان می‌دهد، بعد بتدریج رشد می‌کند، بتدریج ساقه‌ آن محکم می‌شود، بتدریج قد می‌کشد، بتدریج تبدیل میش‌ود به یک موجودِ مستقرِ بابرکتِ شگفت‌انگیز؛ شگفت‌انگیزی‌اش از کجا است؟ دنباله‌ آیه می‌فرماید که «یُعجِبُ الزُّرّاع»؛ برای خود آن‌کسی که این گیاه را بر زمین نشانده، شگفت‌آور است، لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّار؛ دشمن را هم به خشم می‌آورد؛ انقلاب این[طور] است؛ روزبه‌روز می‌تواند رشد و تکامل پیدا بکند.

انتهای پیام

captcha