فرابشری توصیف کردن، جفا به اهل بیت(ع) است
کد خبر: 3702744
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
آیت‌الله هادوی تهرانی:

فرابشری توصیف کردن، جفا به اهل بیت(ع) است

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: اکنون در فرهنگ شیعی ما، یکی از بلاهای بزرگی که بر سر مفاهیم مکتب اهل بیت(ع) آمده این است که اهل بیت(ع) را یک تافته جدابافته برای مردم ترسیم کرده‌ایم؛ یعنی مردم فقط برایشان گریه کنند؛ زیرا اینها اصلا قابل مقایسه با ما نیستند.

فرابشری توصیف کردن ائمه(ع)، جفا به اهل‌بیت(ع) است

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه فصلت با اشاره به آیه ششم این سوره «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» گفت: در مورد این آیه گفته‌اند قبل از خواب آن را بخوانید تا سر ساعتی که می‌خواهید بیدار شوید.

وی با بیان اینکه در این آیه مضامین مختلفی وجود دارد بیان کرد: در این آیه بر این مسئله تاکید شده که پیامبر(ص) به مردم بگو من هم بشری مانند شما هستم؛ قرآن بر دو نکته در مورد پیغمبر(ص) تاکید دارد: «بَشَرٌ مِثْلُكُمْ» که این یک طرف داستان است و می‌گوید که پیغمبر، فرشته یا موجود غیر بشری و خدا نیست و دوم  «يُوحَى إِلَيَّ» است.

هادوی تهرانی عنوان کرد: البته این که پیغمبر مثل بقیه است، معنایش این نیست که منجر به حرف‌هایی شود که برخی آقایان در بسط تجربه نبوی آن را بگویند؛ ما هرچه را که ابناء بشر دارند نمی‌توانیم بگوییم آن خصوصیت، لازمه بشر است؛ خیلی از مردم دروغ می‌گویند، آیا معنایش این است که دروغ‌گویی جزء لوازم و ذات بشر است؛ یعنی اگر بشری باشد و دروغ نگوید، بشر نیست؟ این درست نیست.

این استاد حوزه عنوان کرد: پیغمبر(ص) بشر مثلنا است اما به جایی رسیده است که «یوحی الی» است؛ به او وحی می‌شود؛ از یک علمی برخوردار است که آدم‌های دیگر به او نمی‌رسند، البته این راه برای همه باز است و همه به یک معنایی می‌توانند به آن نقطه برسند، ولی نمی‌رسند. مثل اینکه همه می‌توانند قهرمان المپیک بشوند، اما از شش میلیارد نفر، یک نفر قهرمان فلان رشته می‌شود؛ یعنی «همه می‌توانند» با این که کسی انجام نمی‌دهد و نمی‌رسد منافاتی ندارد.

هادوی تهرانی اظهار کرد: پس این یکسری مقدماتی دارد که همه نمی‌توانند آن را انجام بدهند؛ آن که در زیارت فاطمه زهرا(س) داریم که «یا ممتحنة امتحنک الله الذی خلقک قبل ان یخلقک فوجدک لم امتحنک سابقه» قبلش آزمایش شدند و دیدند که اینها می‌رسند و می‌توانند و دیگران نمی‌توانند؛ بنابراین نباید این‌ها را مثل بعضی‌ها که سال‌ها پیش گفته بودند: ائمه (علیهم السلام) بشر نبودند، یک موجودات فرابشری بودند که لباس بشر به تن کرده بودند بدانیم.

وی با بیان اینکه این سخن، خلاف قرآن است، تصریح کرد: خود قرآن تصریح می‌کند که اگر روی زمین ملائکه بودند، برایشان ملک می‌فرستادیم ولی بشر بودند و ما نیز بشر فرستادیم اما بشر بودن نه آن که مثل آن طرفی‌ها برای اینکه بعضی ها را شبیه به پیغمبر کنند، سعی کرده‌اند که پیغمبر را  پایین بکشند.

وی گفت: پیغمبر اشرف انبیا است؛ به تعبیر قرآن به قاب قوسین او ادنی رسیده است، جایی که هیچ ملک مقربی نمی‌رسد، اما با حفظ خصوصیت بشری تا بتواند الگو باشد، و الا چگونه می‌تواند اسوة الحسنة برای ما باشد.

استاد تفسیر حوزه علمیه ادامه داد: الان در فرهنگ شیعی، یکی از بلاهای بزرگی که بر سر مفاهیم مکتب اهل بیت(ع) آمده این است که اهل بیت(ع) را یک تافته جدابافته برای مردم ترسیم کرده‌ایم که مردم فقط گوش کنند و برایشان گریه کنند، زیرا اینها که اصلا قابل مقایسه با ما نیستند...!

وی تاکید کرد: این‌ها الگو هستند و قرار است ما از همین‌ها الگو بگیریم؛ اگر علی ابن ابی طالب ۱۴۰۰ سال قبل در آن شرایط اجتماعی و سیاسی و فرهنگی با آن مردم توانسته است که در آن مدت کوتاه یک چنین حکومتی را سامان دهد، ما چگونه بگوییم که ما نمی‌توانیم و نباید ما را با ایشان مقایسه کرد. چطوری این را بگوییم؟ امکانات ایشان بیشتر بود؟ کامپیوتر و موشک و... این چیزها را بیشتر از ما داشتند؟ افراد پیرامون ایشان تحصیل کرده‌تر و مخلص‌تر از امروزی‌ها بودند؟ این‌ها همان‌هایی بودند که بعدا آمدند و قتله امام حسین (ع) شدند و آمدند آن همه جرم و جنایت کردند البته بعضی‌ها، آدم‌های خوبی بودند.

هادوی تهرانی تاکید کرد: البته علمشان علم الهی است و خطا ندارد و عملشان هم معصوم است و خطا ندارد و گناه در آنان راهی ندارد.

انتهای پیام

captcha