روش‌ تجزیه‌ای در مطالعات نهج‌البلاغه
کد خبر: 3703230
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۴

روش‌ تجزیه‌ای در مطالعات نهج‌البلاغه

گروه شبکه‌اجتماعی ــ دلشاد‌تهرانی در معرفی روش‌های مطالعه و تحقیق در نهج‌البلاغه به روش تجزیه‌ای پرداخته است.

 به گزارش ایکنا ــ مصطفی دلشاد‌تهرانی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در کانال تلگرامی خود به معرفی روش‌های مطالعه و تحقیق در نهج‌البلاغه می‌پردازد. روش‌ تجزیه‌ای دومین روشی است که مورد بررسی قرار گرفته است که در ذیل آن بازنشر می‌شود:

روش تجزیه‌ای بدین معناست که بخشی از نهج‌البلاغه، یا برخی از خطبه‌ها، نامه‌ها و یا حکمت‌ها، به تناسب نیاز و با توجه به محتوای آنها، بررسی و شرح می‌شود. در این روش نیز نکته‌های مطرح شده در آدابِ رویکرد به متن و قواعد فهم آن، لازم است که رعایت شود.

البتّه این روش، روشی بخشی‌نگر و جزئی‌نگر است، و طبیعی است که بخش یا جزء انتخاب شده را می‌توان از وجوه گوناگون و یا جهت‌های مختلف بررسی کرد و مورد تأمّل و دقّت قرار داد و درس آموخت.

مزیّت عمده این روش، آن است که می‌توان خطبه، نامه، حکمت، یا بخش بخش مورد نیاز را مطالعه نمود و در آن، غور کرد و زمانی طولانی برای مرور کامل نهج‌البلاغه نیاز نیست.

این روش، پیوسته مورد توجّه اندیشمندان و هدایت جویان بوده است؛ چنان‌که بسیاری از شارحان و پژوهشگران، به شرح عهدنامه مالک اشتر، نامه امام علی (ع) به فرزندش حسن (ع)، خطبه همّام، خطبه قاصعه، خطبه شقشقیّه، حکمت امام(ع) خطاب به کمیل بن زیاد و جز اینها پرداخته‌اند.

 

captcha