صبر و تقوای الهی، بدون پاداش نمی‌ماند
کد خبر: 3703246
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
/آیه روز/

صبر و تقوای الهی، بدون پاداش نمی‌ماند

گروه معارف: با نگاهی به قرآن کریم می‌بینیم صبر و تقوای الهی، بدون پاداش نمی‌ماند و اجر آن در دنیا نیز داده می‌شود.

به گزارش ایکنا از زنجان، بیان درس‌هایی برای زندگی به صورت روایی و از زبان قرآن حلاوت خاصی دارد که علاوه بر شنیدن باید معانی کاربردی آن را درک کرده و درس بگیریم.
در داستان پر فرار و نشیب زندگی یوسف پیامبر نکات تربیتی بسیاری گنجانده شده که با نگاه به آن می‌توان الگویی برای زندگی ترسیم کرد.
در آیه ۹۰ از سوره مبارکه یوسف می‌خوانیم: «قالُوا أَ إِنَّکَ لَأَنْتَ یُوسُفُ قٰالَ أَنَا یُوسُفُ وَ هٰذٰا أَخِی قَدْ مَنَّ اللّٰهُ عَلَیْنٰا إِنَّهُ مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ فَإِنَّ اللّٰهَ لاٰ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ»؛ «گفتند: آیا تو خود (همان) یوسفی؟ گفت: (آری) من یوسفم و این برادر من است. به تحقیق خداوند بر ما منت گذاشت. زیرا که هر کس تقوا و صبر پیشه کند، پس همانا خداوند پاداش نیکوکاران را تباه نمی کند».
در تفسیر کوتاهی از این آیه شریفه می‌توان به این موارد اشاره کرد: گذشت تاریخ و حوادث تلخ و شیرین، رابطه‌ها و شناخت‌ها را تغییر می‌دهد. «أَ إِنَّکَ لَأَنْتَ یُوسُفُ».
اولیای خدا، همه نعمت‌ها را از او می‌دانند. «مَنَّ اللّٰهُ عَلَیْنٰا».
اجر صبر و تقوا، در دنیا نیز داده می‌شود. «أَنَا یُوسُفُ... مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ...».
کسی لایق زمامداری و حکومت است که در برابر حوادث، حسادت‌ها، شهوت‌ها، تحقیرها، زندان‌ها، تبلیغات سوء و... امتحان داده باشد. «مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ».
از حساس‌ترین اوقات، برای تبلیغ استفاده کنید. موقعی که برادران از کار خود شرمنده وآماده پذیرش سخن یوسف هستند او می‌گوید: «مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ».
captcha