«فیلشاه» قصه‎ای قرآنی را به زبان کودکانه بازگو می‌کند
کد خبر: 3703256
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
یک انیماتور:

«فیلشاه» قصه‎ای قرآنی را به زبان کودکانه بازگو می‌کند

گروه هنر _ امیر هوشنگ معین؛ فیلمساز انیمیشن گفت: آثاری چون «فیلشاه» و «شاهزاده روم» قصه‌ای قرآنی را با زبان کودکانه به بیننده منتقل می‌کنند، به همین دلیل هم در جذب مخاطب موفقند.

پنجشنبه/////«فیلشاه» قصه قرآنی را به زبان کودکانه بازگو می‌کند

امیر هوشنگ معین، فیلمساز انیمیشن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان این‌که پیام رسانی به کودکان به زبان نصیحت، عموماً کارساز نیست، اظهار کرد: اگر در پی این هستیم که در آثار انیمیشن کودکان به آنها نکته‌ای بیاموزیم راهش نصیحت کردن آنها نیست، بلکه باید پیام رسانی را به شکلی انجام دهیم که کودک آن را بپذیرد. برای مثال از انیمیشن‌های «شاهزاده روم» و «فیلشاه» نام می‌برم. در این دو کار کارگردان سعی کرده مضمون مورد نظر خود را در قالب یک داستان کودکانه به مخاطبش منتقل کند. برای همین اثر توانست با تماشاگران ارتباط برقرار کند.

وی افزود: آثار شعاری و سطحی که پیامشان به ساده‌ترین شکل به بیننده منتقل می‌شود تنها سرمایه بیت‌المال را دور نمی‌ریزد، بلکه به نوعی مخاطبان را از آثاری که از موضوعات دینی سود برده‌اند دور می‌کند، به ویژه در شرایطی فعلی که مخاطبان کودک و نوجوان حق انتخاب زیادی برای دیدن آثار انیمیشن دارند. برای همین توصیه اصلی من این است که در کنار پیام رسانی حتماً خصیصه سرگرمی را به عنوان فاکتوری مهم مد نظر داشته باشند.

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که وی در کارهایش چگونه موضوعات دینی را مد نظر قرار می‌دهد؟ اینگونه توضیح داد: اخیراً انیمیشنی را ساختم که «گرگم گله می‌زنم» نام دارد. این کار برای کودکان ساخته شده، اما مخاطب بزرگسال نیز دارد. در ابتدا وقتی نام کار شنیده می‌شود این تصور به وجود ‌می‌آید که نباید آن را جدی گرفت، اما من بسیاری از مفاهیم اخلاقی و دینی خودمان را در قالب این پویا‌نمایی برای کودکان بازگو کرد‌ه‌ام. در این اثر شخصیتی منفی وجود دارد که بعد از اتفاقاتی که برایش رخ می‌دهد به راه راست بر می‌گردد. آیا این تغییر را نمی‌توان عملی دینی و اسلامی نامید؟

وی در انتهای سخنانش گفت: به زودی انیمیشنی دیگر را تولید خواهم کرد که احتمالاً برای سال آینده آماده خواهد شد. این اثر «شیخ» نام دارد و در آن به زندگی شیخ صنعا توجه شده است. هدف و مفهوم اصلی ساخت این پویانمایی نزدیکی ادیان اسلام و مسیحیت است.

انتهای پیام

captcha