تهذیب نفس گامی برای مقابله با حب دنیا است
کد خبر: 3703383
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
محمدی:

تهذیب نفس گامی برای مقابله با حب دنیا است

گروه سیاسی: امام جمعه موقت ابهر گفت: دوری از حب دنیا نیاز به تهذیب نفس دارد و یکی از اموری که می‌تواند به انسان در این راه کمک کند مطالعه عاقبت کار دنیاپرستان است.

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌‍الاسلام حسین محمدی، امام جمعه موقت ابهر ظهر امروز جمعه 17 فروردین ماه در خطبه‌های نماز جمعه ابهر اظهار کرد: از آنجا که همه ما نیازمند موعظه هستیم و این موعظه هست که دل انسان را زنده می کند و او را به خداوند متوجه می سازد. بنابراین مولای متقیان حضرت علی (ع) در نامه اش به امام حسن(ع) وصیت می کند «احْيِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ»؛ «قلبت را با موعظه زنده کن». نبی مکرم اسلام که بالاترین درجه و مقام را دارند از حضرت جبرئیل موعظه می‌خواهد و می‌فرماید ای جبرئیل مرا موعظه کن. جبرئیل می گوید «يَا مُحَمَّدُ عِشْ مَا شِئْتَ فَإنَّكَ مَيِّتُ»؛ «هر طوری دوست داری زندگی بکن ولی بدان بلاخره خواهی مرد». هر عملی که کردی چه خوب و چه بد خواهی دید و آن وقت دستت از این دنیا کوتاه است و نمی‌توان کاری انجام بدهی.
وی افزود: خداوند متعال در آیه 99 سوره مبارکه مومنون بر این موضوع تاکید کرده و می‌فرماید «حَتَّي إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ»؛ « تا آنگاه كه مرگ يكى از ايشان فرا رسد مى‏ گويد پروردگارا مرا بازگردانيد» به دنیا تا شاید کم‌کاری‌هایم را جبران کنم و عمل صالح انجام بدهم ندا می‌آید که این همه عمر کردی و فرصت داشتی تمام شد. بزرگترین سرمایه انسان عمر اوست. چون هر فضیلت را افتخاری که به دست می‌آید، در سایه همین سرمایه است، مثلا در باره شهدای کربلا می توان گفت که آنان یک نصف روز از عمر خود استفاده کردند و توانستند از خاک به افلاک برسند و مقام والایی به دست آورند. یا در باره امیر المومنین(ع) روایت است که می گوید «ضربة علي يوم الخندق أفضل من عبادة الثقلي») این فضیلت بزرگ که یک ضربه شمشیر علی (ع) در جنگ خندق، برتر از عبادت جن و انس است که در یک ساعت از عمر به دست آمد و این توانایی استفاده مطلوب از عمر است و ما هم می توانیم عمر ما که سرمایه گرانبها است را در راه خدا و برای جلب رضایت حق تعالی صرف کنیم.
حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: حضرت امیر در خطبه 42 نهج‌البلاغه می‌فرماید: «ای مردم ترسناک‌ترین چیزی که از ابتلای شما به آن می‌ترسم و اینکه عمرتان را به بطالت بگذرانید دو چیز است: اول پیروی از هوای نفس که شخص را از حق باز می‌دارد و انسان خود محور می‌شود حرف حق را نمی‌پذیرد و بر باطل بودن خود لجاجت و پافشاری می‌کند و دوم آرزوی بی‌شمار که باعث می‌شود انسان آخرت را فراموش کند و به دنیا و مادیات مشغول شود. برخی گفته‌اند سبب درازی آرزو حب دنیاست. زیرا وقتی انسان با دنیا انس گرفت و به لذت‌های آن عادت کرد جدایی و دوری از دنیا برایش سخت و سنگین خواهد بود. امام جمعه موقت ابهر تاکید کرد: حب دنیا اعم از حب مال، مقام، شهوت جنسی، برتری‌جویی، شهرت و مانند اینها گاه چنان طوفانی در روح انسان ایجاد می‌کند که تمام معلومات او بر باد می‌دهد و حتی حس تشخیص او را از میان می‌برد. در نتیجه حیات دنیا را بر آخرت مقدم می‌دارد. بنابراین برای قطع ریشه‌های گناه، راهی جزء این نیست که حب و عش دنیا را از دل بیرون کنیم. دیدگاه ما به دنیا باید دیدگاه آلی باشد، یعنی دنیا را وسیله‌ای، گذرگاهی، پلی و یا همچون مزرعه‌ای بدانیم.
وی افزود: اما چگونه می‌توان حب دنیا را از دل بیرون کرد. با اینکه ما همه فرزند دنیا هستیم این امر نیاز به تهذیب نفس دارد و یکی از اموری که می‌تواند به انسان در این راه کمک کند مطالعه عاقبت کار دنیاپرستان است. فراعنه با آن همه قدرت و امکانات چه کردند و چه شد قارون از این همه گنجی که آن را چندین انسان نیرومند به زحمت می کشیدن چه اندازه با خود برد. باغ‌ها، زمین‌ها، خانه‌ها، حب دنیا راههای بسیاری و گناهان زیادی دارد. اولین کسی که خدا را معصیت کرد ابلیسی بود که تکبر ورزید. سپس حرص و آزمندی که باعث ترک اولای حضرت آدم و حوا گشت گندم خوردن بود. سپس حسد بود که سرچشمه گناه فرزند آدم شد. به برادرش حسد ورزید و او را به قتل رساند. و از شعب آن حب زنان، حب دنیا، حب ریاست، حب راحتی، حب برتری و حب ثروت است. این هفت خصلت‌اند که همگی در حب دنیا جمع‌اند. لذا بعد از آگاهی بر این حقیقت گفته‌اند: حب و دوست داشتن دنیا سرچشمه همه گناهان است.
حجت‌الاسلام محمدی در خطبه دوم نماز به ماه پربرکت رجب اشاره کرد و گفت: در ماه رجب واقع شده‌ایم، ماه استغفار و توبه که نبی مکرم اسلام می‌فرماید: ماه رجب، ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید . این ماه مقدمه ماه شعبان و ماه شعبان مقدمه ماه رمضان و اوائل ماه رمضان مقدمه شب‌های قدر . اگر می‌خواهیم آنچه را که اولیای الهی در شب قدر می‌بینند و از خداوند می‌گیرند بگیریم و ببینیم باید از الان حواسمان جمع باشد مواظب چشم، گوش، زبانمان باشیم.
captcha