ششمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان/ تلاوت‌هایی در سطوح مختلف
کد خبر: 3703411
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳

ششمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان/ تلاوت‌هایی در سطوح مختلف

گروه مسابقات ــ در ششمین شب از مرحله نیمه‎نهایی ششمین دوره مسابقات بین‎المللی قرآن دانشجویان مسلمان هر یک از متسابقان به اجرای برنامه خود پرداختند که طبق نظر کارشناسان حاضر در استودیو، این اجراها در سطوح مختلفی قرار داشت.


ششمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان/ تلاوت‌هایی در سطوح مختلف

به گزارش ایکنا؛ مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‎المللی قرآن دانشجویان مسلمان شامگاه گذشته، 16 فروردین‌ماه وارد شب ششم برگزاری خود شد و در آن سه قاری و سه حافظ کل قرآن کریم از کشورهای مختلف برنامه خود را اجرا کردند.
در پنجمین شب از این مسابقات و پس از توضیحات ابتدایی سیدوحید مرتضوی، مجری برنامه، شیخ عصفور، داور مصری و رحیم خاکی، دیگر داور حاضر در استودیو، «سالم محمد صالح» از کشور کنیا به تلاوت آیات ۹۵ تا ۹۷ سوره مبارکه مائده پرداخت و پس از آن نیز کارشناسان و داوران این بخش از مسابقات به ارزیابی و تحلیل آن پرداختند.
شیخ عصفور، داور مصری این دوره از مسابقات ضمن بیان برخی ایرادات و اشکالات تلاوت این شرکت‌کننده، با بیان اینکه ما در اینجا تنها برای توجیه، آموزش و رفع خطاها حضور داریم، اظهار کرد: از این قاری قرآن کریم می‌خواهیم که تلاوت خود را به یکی از اساتید عرضه کند تا اشکالات وی دیده شود. همچنین، لازم است تا این شرکت‌کننده عزیز بیشتر تلاوت کند تا بتواند توازنی در تلاوت خود داشته باشد.
همچنین، رحیم خاکی، دیگر داور این بخش از مسابقات نیز در رابطه با تلاوت این متسابق از کشور گینه با بیان اینکه وی سرعت بسیار پائینی در تلاوت خود داشت و طوری تلاوت می‌کرد که کلمات از هم به صورت جدا جدا شنیده می‌شد، گفت: از لحاظ لحنی نیز این شرکت‌کننده بیات خیلی مختصر و ردیف‌های خیلی معمولی داشت و رست را خیلی طولانی خواند و تکرار ردیف داشت. همچنین، اشاره مختصری به دستگاه‌های چهارگاه و حجاز داشت و اجرای وی از لحاظ لحنی خیلی به هم ریخته بود و انسجام نداشت و قطعه را نیز خیلی طولانی خواند. در کل تلاوت خیلی خوبی از ایشان نشنیدیم و تنها حسنی که در تلاوت وی مشاهده شد، آرامش بیش از حد ایشان بود. امیدوارم این قاری تلاوت خود را به اساتید قرآن عرضه کنند و تعلیم ببیند؛ چراکه استعداد تلاوت را دارد.
دومین شرکت‎کننده شب ششم از مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‎المللی قرآن دانشجویان مسلمان «خادم‌الرسول لو» از کشور سنگال در بخش حفظ قرآن کریم بود که به سؤالات داور این بخش از مسابقات پاسخ داد. معتز آقایی، داور رشته حفظ کل قرآن کریم در مورد اجرای این شرکت‎کننده بیان کرد: تلاوت این شرکت کننده اسلوب ترتیل‌گونه نداشت و ایشان مراتب ترتیل را رعایت نمی‌کرد یعنی این حافظ قرآن کریم ترتیل تعلیمی را در تلاوت خود به کار برد که بیشتر برای آموزش از آن استفاده می‌شود و برای شرکت در محافل و مجالس مناسب نیست. همچنین، تلاوت وی که بیشتر در دو نغمه بیات و حجاز و غالباً حجاز اجرا شد، چینش لحنی زیاد جالبی نداشت و دارای مساحت صوتی متوسطی بود. در مورد حسن حفظ نیز ایشان در تشخیص سؤال سوم اشکال داشت و در مجموع تلاوت متوسطی را از این حافظ قرآن کریم شنیدیم.
سومین شرکت‎کننده شب ششم مرحله نیمه نهایی مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان «عبدالرحمن احمد محمد» از کشور کومور بود که به تلاوت آیات 95 تا 97 سوره مبارکه مائده پرداخت.
شیخ عصفور، داور بخش وقف و ابتدای این دوره از مسابقات در مورد تلاوت این شرکت‌کننده کوموری، بیان کرد: این قاری عزیز ما خطای اعرابی فراوانی در تلاوت خود داشت. بنده به صراحت می‌گویم که این نوع تلاوت، بنده را غمگین می‌کند. ایشان یک قاری بین‌المللی نیست و قصد دارد تا خود را در جهان مطرح کند. چگونه ممکن است که یک قاری متأسفانه یک بار قرآن را درست مرور نکرده باشد. لازم است که این قاری حتما تلاوت خود را برای یک استاد و معلم عرضه کند. همچنین، این متسابق خطاهای تجویدی فراوان و نیز خطاهای زیادی در میزان مودود و مخارج حروف داشت.
همچنین، رحیم خاکی، داور دیگر این بخش از مسابقات نیز در تحلیل تلاوت این شرکت‌کننده کوموری با بیان اینکه این قاری قرآن جهت ارائه تلاوت خود تلاش خوبی داشت و دارای صدای خوبی نیز بود، اظهار کرد: این شرکت‌کننده با وجود اینکه استعداد خوبی در این زمینه دارد، ولی به لحاظ لحنی تلاوت پریشانی داشت و فقدان یک اسلوب مشخص در تلاوت وی مشهود بود. همچنین، تحریرهای اضافه و فضاهای لحنی کاملا غیر منسجم و خارج از چارچوب نیز که مانعی برای ارائه یک تلاوت خاشعانه و حزین است، در خواندن ایشان مشاهده می‌شد. بنده توصیه می‌کنم تا این متسابق شیوه تلاوت خود را اصلاح و یک رویه و سبک استاندارد را برای خود انتخاب کند.
چهارمین شرکت‌کننده شب ششم مسابقات نیز «اسامه عید المحروس» از کشور سوریه در بخش حفظ قرآن کریم بود که به سؤالات معتز آقایی، داور بخش حفظ مرحله نیمه نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان پاسخ داد.
معتز آقایی در تحلیل تلاوت این شرکت‌کننده سوری با بیان اینکه این شرکت‌کننده دارای حفظ نسبتاً خوبی بود، اظهار کرد: متأسفانه این متسابق در تشخیص سؤال دوم مقداری دچار اشتباه شد، ولی در مجموع تلاوت قابل قبولی را از این حافظ سوری شنیدیم.
پنجمین شرکت‌کننده شب ششم مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان «مهدی بلال شمعمونی» از کشور لبنان به تلاوت آیات 74 تا 79 سوره مبارکه اعراف پرداخت.
شیخ عصفور، داور بخش وقف و ابتدا در مورد این تلاوت، با بیان اینکه بنده تاکنون با این شرکت‌کننده لبنانی در رابطه با تلاوت قرآن کریم بحث و گفت‌و‌گوهای فراوانی داشته‌ایم، تصریح کرد: این متسابق مکث بیش از اندازه‌ای در بین برخی از آیات داشت و در برخی از اوزان کلمات نیز دچار خطا شد که این خطاها در نهایت در نمره‌دهی به ایشان تأثیر خواهد داشت.
همچنین، رحیم خاکی، داور بخش صوت و لحن رشته قرائت تحقیق نیز در تحلیل تلاوت این شرکت‌کننده لبنانی با بیان اینکه صدای این متسابق انعطاف لازم را نداشت و گرفتگی مختصری نیز در صدای ایشان وجود داشت، اظهار کرد: البته این قاری قرآن کریم صدای خود را خوب مدیریت کرد و از لحاظ لحنی نیز آنچه را که باید ارائه می‌کرد، به خوبی انجام داد البته در برخی مواقع به ویژه در پایان تلاوت خود که از ترکیب نهاوند و بیات برای فرود استفاده کرد، مقداری از کوک خارج و در برخی کلمات نیز دچار خطا شد. در مجموع می‌توان گفت که تلاوت ایشان از لحاظ لحنی مشکل زیادی نداشت.
آخرین شرکت کننده شب ششم مرحله نیمه نهایی این دوره از مسابقات «حسن آدم مبارک» از کشور غنا و در رشته حفظ قرآن کریم بود که به سه سؤال داور این بخش پاسخ داد. معتز آقایی در رابطه با تحلیل ارائه محفوظات این متسابق غنایی با بیان اینکه این شرکت‌کننده دارای ایراداتی در زمینه حسن حفظ بود، اظهار کرد: در مورد تجوید نیز یکی از مهمترین مشکلاتی که در تجوید این شرکت‌کننده غنایی مشهود بود، مسئله تکلف بود که درواقع جذابیت را از تلاوت یک قاری می‌گیرد.

انتهای پیام

captcha