اهدای منابع تفسیری شیعی به مرکز مطالعات مالزی
کد خبر: 3703613
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
از سوی ایران صورت گرفت؛

اهدای منابع تفسیری شیعی به مرکز مطالعات مالزی

گروه بین‌الملل - رایزنی فرهنگی ایران بیش از 250 جلد کتاب مرجع از منابع غنی فقهی، تفسیری و حدیثی شیعی را به مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی اهدا كرد.

اهدای منابع تفسیری شیعی به مرکز مطالعات مالزیبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ علی‌محمد سابقی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی طی دیدار از مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی (IAIS) ضمن دیدار و گفت‌وگو با محمد هاشم کمالی و محمد اعظم، مدیر و معاون این مركز، بیش از 250 جلد از کتب نفیس تفسیری، حدیثی و فقهی بزرگ شیعی همچون «بحارالانوار»، «کتب اربعه»، «تفسیر المیزان»، «جواهر الکلام»، «وسایل الشیعه» و ... را به این مرکز تحقیقاتی اهدا کرد.

رایزن فرهنگی كشورمان در مراسم اهدای این كتاب‌ها گفت: امروزه، وحدت جهان اسلام صرفاً یک شعار نیست؛ بلکه یک ضرورت است. جهان اسلام با همه تنوعی که دارد اشتراکات اعتقادی، کلامی، تفسیری و حدیثی زیادی هم دارد که این اشتراکات بستری برای تفاهم محسوب می‌شود و دستیابی به تفاهم نیز به گفت‌وگو و شناخت بیشتر نسبت به مبانی و منابع یکدیگر نیاز دارد.

وی افزود: ضرورت مطالعه منابع غنی اسلامی و آشنایی با پژوهش‌های مذاهب مختلف از ضروریات پژوهش‌های دینی و نقد و بررسی است، هر چند که در حوزه‌های علمیه شیعی، علمای بزرگ در کنار بحث و بررسی و مطالعه کتب و منابع غنی شیعی، نسبت به منابع اهل سنت نیز توجه داشته و آنها را نیز مطالعه می‌كنند تا زمینه‌های تحقیق و پژوهش خود را گسترده‌تر كنند و افزون بر کتابخانه‌های بزرگ، در کتابخانه‌های شخصی علما و محققان شیعی، اغلب منابع حدیثی و فقهی علمای اهل سنت نیز موجود است.

سابقی ادامه داد: بر این اساس رایزنی فرهنگی ایران در مالزی پس از دیدار و گفت‌وگوهای پیشین و آشنایی با زمینه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی گسترده مجموعه مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی و درخواست هاشم کمالی، رئیس این مركز، از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران نسبت به تهیه بیش از 250 جلد کتب مرجع از منابع غنی حدیثی، تفسیری و فقهی شیعی اقدام كرد و امروز نیز با اهدای آنها به کتابخانه این مرکز، امیدوار است که بتوان زمینه را برای پیشرفت پژوهش‌های اسلامی در این مرکز معتبر علمی فراهم كند.

اهدای منابع تفسیری شیعی به مرکز مطالعات مالزی

در ادامه این مراسم محمد هاشم کمالی، مدیر افغانستانی‌الاصل این مرکز پژوهشی که سال گذشته برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد، ضمن قدردانی از مشارکت و همکاری‌های رایزنی فرهنگی ایران در مالزی در برنامه‌های گذشته این مؤسسه و اهدای مجموعه‌ای از کتب مرجع شیعی، ابزار امیدواری کرد که با همکاری رایزنی فرهنگی ایران بتوان زمینه انجام پروژه‌های مشترک پژوهشی بین پژوهشگران شیعی و سنی در موضوعات مختلف مورد نیاز امروز جامعه جهانی اسلام را برای تقریب و نزدیکی هر چه بیشتر ایجاد كرد.

وی گفت: در آثار نوشتاری علما و فقهای گذشته شیعی و سنی، مسائل اختلافی و تفرقه‌برانگیز کمتری مشاهده می‌شود. از زمانی که سیاست در مسائل علمی و فقهی و کلامی ورود پیدا کرد، به مشکلات و اختلافات هم دامن زده شد.

محمد هاشم کمالی همچنین تأكید كرد: محققان و پژوهشگران موضوعات دینی و فقهی باید در پژوهش‌های خود اینگونه اختلافات سیاسی را کنار گذاشته و مشترکات را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: رواداری نسبت به یکدیگر، حل مشکلات بانکی و اقتصادی و ربوی و پیدا كردن راه‌حل‌هایی برای معضلات و چالش‌های اجتماعی، جوانان و خانواده‌ها و چگونگی تعامل با جهان غرب و دنیای امروز، از مواردی هستند که باید از طریق غور در احادیث و روایات و قرآن استخراج و پیش پای جامعه گذاشته شود.

اهدای منابع تفسیری شیعی به مرکز مطالعات مالزی

انتهای پیام

captcha