هفتمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان/ رقابت متسابقان متوسط
کد خبر: 3703739
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰

هفتمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان/ رقابت متسابقان متوسط

گروه مسابقات ــ در هفتمین شب از مرحله نیمه‌نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، شش قاری و حافظ کل قرآن کریم به اجرای برنامه پرداختند که اغلب آنها در حد متوسط ظاهر شدند.

هفتمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان / شب متسابقان معمولی

به گزارش ایکنا، هفتمین شب از مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان کشورهای مسلمان شب گذشته 17 فروردین‌ماه در قالب برنامه تلویزیونی اسراء بین‌المللی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.
اولین شرکت‌کننده این رقابت قرآنی، احمد محمد محمود محمد از کشور مصر بود، این شرکت کننده که دانشجوی رشته فلسفه است به تلاوت آیات 95 تا 97 سوره مبارکه مائده پرداخت و پس از آن تلاوت او مورد ارزیابی و تحلیل دو داور حاضر در استودیو قرار گرفت.
در بخش تحلیل، شیخ عصفور، داور بخش وقف و ابتدا این دوره از مسابقات در مورد تلاوت صورت گرفته توسط قاری مصری، گفت: در وهله اول شاهد تلاوت جالب و زیبایی بودیم که بدون تکلف و با آرامش بود. اما نیاز به چند تعدیل و تصحیح دارد. این قاری باید بداند که حرکات دهانش را مدیریت کند. در بحث فصاحت برخی مخارج از جمله «حا» و «ر» مشکل داشت. به صورت کلی باید برخی از قواعد را مراعات کند و قرائت خود را به اساتید عرضه کند.
رحیم خاکی، داور بخش صوت و لحن نیز در مورد اجرای نماینده کشور مصر گفت: شاهد تلاوت بدون تکلفی بودیم. البته به لحاظ صوتی ایشان متوسط تلاوت کردند. به جز یکی دو مورد خیلی مختصر که ناکوکی داشت مورد دیگری دیده نشد و از لحاظ صوت و لحنی مطلوب بود.
در ادامه رقابت شب هفتم خورشید رحمان اف از کشور قرقیزستان که دانشجوی رشته علوم اسلامی است به سوالات داور بخش حفظ این دوره از مسابقات پاسخ داد.
معتز آقایی، داور رشته حفظ کل قرآن کریم اجرای این حافظ کل قرآن را سریع عنوان کرد و گفت: همین موضوع باعث می شود تا ایراداتی در تلاوت ایشان به وجود بیاید. سرعت باید متعادل باشد.
سومین شرکت کننده هفتمین شب از مرحله نیمه نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که در قالب برنامه اسراء بین‌المللی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود، بشیرالله شیخ فرید احمد از کشور میانمار و دانشجوی رشته علوم اسلامی بود که به تلاوت آیات 25 تا 27 سوره مبارکه یونس پرداخت.
شیخ عصفور در مورد اجرای نماینده کشور میانمار، گفت: به طور کلی این تلاوت موزون و متعادل نبود. گویی ترتیل بسیار کندی را تلاوت می‌کرد. خطاهای زیادی در حروف و کلمات داشت. تکلف بسیار زیادی داشت و غنه‌ها را مراعات نمی‌کرد. اگر ترتیل تلاوت کند بهتر خواهد بود.
همچنین رحیم خاکی دیگر داور حاضر در استودیو برنامه اسراء بین‌المللی نیز گفت: به خاطر تکلف و صدای غیرمنعطفی که این قاری داشتند نیاز به پرورش صدا دارند و یک سبک را تقلید کند تا تلاوت وی به یک چارچوب و اسلوب برسد. ساختار لحنی مناسبی نداشت اما با این وجود این تلاش ارزشمند است.
چهارمین شرکت کننده این مسابقات، نافیه اذاتی محمد از کشور کنیا بود. وی دانشجوی رشته مطالعات اسلامی در قوانین اسلامی است که به سه سوال داور رشته حفظ کل قرآن کریم پاسخ داد.
معتز آقایی، داور رشته حفظ کل قرآن کریم در مورد اجرای نماینده کشور کنیا، گفت: ترتیل متمایزی شنیدیم هرچند ایرادات لحنی داشت اما پر از احساس بود و سعی داشت تا معانی را به خوبی منتقل کند و به جز «رست» تمام نغمات را اجرا کرد. تنها اشکالی که وجود داشت این بود که انتقال‌ها زیاد جالب بود، انگار پرده‌ها در تلاوت گم می‌شد. در مجموع تلاوت خوبی داشت.
ابراهیم یحیی از کشور نیجریه، پنجمین شرکت کننده شب هفتم مسابقات بود. وی که دانشجوی رشته ریاضی است به تلاوت آیات 25 تا 27 سوره مبارکه یونس پرداخت تا به انتظار تحلیل کارشناسان و داوران حاضر در استودیو بنشیند.
شیخ عصفور در مورد تلاوت نماینده کشور نیجریه گفت: به صورت کلی تلاوت زیبایی شاهد بودیم که به روایت «ورش» بود. برخی از امور که باید به آنها توجه کند این است که استفال بیش از اندازه داشت. در اعمال کسره هم خطا داشت. در مخارج تکلف داشت، اگر با فراغ بال تلاوت می‌کرد وضعیت بهتر بود. اگر قرآن را با قواعد تلاوت کنیم می توانیم همه قرآن را بخوانیم اما اگر با روشی که نماینده کشور نیجریه تلاوت کرد، بخوانیم بعد از خواندن دو صفحه خسته خواهیم شد در حالی که قرآن شفا هست.
رحیم خاکی نیز بیان کرد: صدای خوبی را شاهد بودیم و می‌تواند پرورش پیدا کند. عمده مشکل قاریان این است که از یک سبک و اسلوب تبعیت نمی‌کنند. به لحاظ لحنی نیز چیز خاصی نداشت. باید تقلید کند و بیشتر بیاموزد. این صدا قابلیت تلاوت در درجات بالاتر را دارد به این شرط که بر روی آن بیشتر کار کند.
آخرین شرکت کننده هفتمین شب از مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان مسیما احمد علی موسی از کشور کومور در رشته حفظ کل قرآن کریم بود. معتز آقایی در مورد اجرای این شرکت کننده، گفت: یکی از مشکلاتی که حافظان قران با آن مواجه هستند سوالات تشخیصی است که نمی‌توانند سوال را تشخیص دهند، این حافظ کل نیز به همین صورت بود. این قبیل حفاظ باید بیشتر تلاش و تمرین کنند.
در پایان برنامه نیز شیخ عصفور در مورد تلاوت‌های صورت گرفته، گفت: قبلاً اشاره کردم که هر تلاوت چهار رکن دارد. میزان قرائت در رکن زمان جای دارد و برای هر حرف و کلمه زمانی خاصی تعیین شده است و این عامل اساسی در تعیین قدرت یک تلاوت است و این از آغاز تلاوت باید مشخص شود.

انتهای پیام

captcha