خصوصیات یک شهر اسلامی/ ضرورت اولویت‌دهی فرهنگی در مدیریت شهری
کد خبر: 3703770
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
حجت‌الاسلام مازنی تشریح کرد:

خصوصیات یک شهر اسلامی/ ضرورت اولویت‌دهی فرهنگی در مدیریت شهری

گروه جامعه ــ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اسلام، به‎عنوان دینی جامع می‌تواند بهترین منبع برای الگوگیری شهرنشینی و زندگی شهری باشد، بیان کرد: شهر اسلامی واجد خصوصیات اعتقادی و اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خاصی است که در آموزه‌های شرع مبین اسلام قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) آمده است.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/3/23/528892_512.jpg

حجت الاسلام احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه معماری و شهرسازی یک جامعه هویت آن جامعه را به نمایش می‌گذارد، اظهار کرد: ساختار زیباسازی شهر تهران باید مطابق با فرهنگ اسلامی- ایرانی و هویت مردم باشد؛ زیبایی و زیباسازی شهر تهران امروز اگر خوب مدیریت شود می‌تواند در مجموعه کشور تأثیرگذار باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساخت‌وساز نامناسب آپارتمان‌ها، مجتمع‌های مسکونی، اداره‌ها و موقعیت نامناسب برخی مراکز فرهنگی، در مناطق تهران که موجب بدقواره کردن و نازیبا شدن چهره تهران شده‌اند، گفت: در برخی مناطق پایتخت با این بی‌نظمی اینگونه به نظر می‌رسد که هیچ مرکز و ساختمانی با شهرسازی استاندارد هماهنگی ندارد و متاسفانه مهندسی درستی در این زمینه صورت نگرفته است.

نقش ارزش‌های مذهبی در ارتقای زیبایی عینی و ذهنی شهرها
وی تصریح کرد: باورها و ارزش‌های مذهبی و ملی نقش انکارناپذیری در عرصه نظری و عملی در ارتقای زیبایی عینی و ذهنی شهرها ایفا می‎کنند؛ لذا ویژگی یک شهر زیبا در شهرهای کهن ایرانی-اسلامی را باید در تعامل میان عناصر عینی بناها، ساختمان‌ها و عناصر ذهنی برداشت‌ها و درک شهروندان امروزی در شهرهای کهن پیدا کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه مدیریت شهری و اعضای شورای شهر باید نگاه به مسائل فرهنگی و هویت شهروندی را در تمام زمینه‌ها و حوزه‌ها اولویت قرار دهند، گفت: هر مسئله‎ای نیاز به فرهنگ دارد و زیباسازی در تهران هم باید به شکلی کار شود که یک هویت شهروندی را در ذهن مردم القا کند به شکلی که افراد با ورود به تهران احساس آن هویت شهری را داشته باشند.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی تهران به عنوان یکی از شاخصه های مهم در زیباسازی، گفت: در زیباسازی شما نمی‌توانید پیشنیه و سابقه تاریخی و روندهایی که در شهر رخ داده را نادیده بگیرید، باید این فضاسازی‌ها به شکلی انجام شود که بخشی از آن تاریخ و فضاسازی‌ها احیا شود و افراد احساس کنند که همچنان این پیوند بین گذشته و حالشان کاملا برقرار است.

ضرورت توجه به نیازها و مطالبات شهروندان از فضا و منظر عمومی
حجت‌الاسلام مازنی با تاکید بر ضرورت توجه به نیازها و مطالبات شهروندان از فضا و منظر عمومی شهر گفت: بررسی نیازها و مطالبات شهروندان چه در قالب ساکنین و چه در قالب کسبه و بازار از این فضا یکی از شاخص‎های پر اهمیت است؛ پس قطعا باید این نیازسنجی و مطالبات مردمی کاملا بررسی شود؛ البته زمانی که صحبت از مطالبات مردمی می‌کنیم یعنی به تفکیک سن و جنس، و گروه‌های سنی و جنسی و مشخص شدن خواسته‌های آنها در چارچوب آیتم نیازسنجی و مشخص شود.

عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر نقش آثار هنری در زیبایی منظر شهری گفت: گاهی تأثیرگذاری برخی آثار هنری بسیار بیشتر از ساعت‌ها سخنرانی و کلاس درس است؛ البته تنوع بخشی به این فضا و میزان جذابیت، هم در طراحی و هم در بحث رنگ و نورپردازی در این آثار باید در آنها دیده شود.

وی در خصوص اثرات آلودگی بصری فضای شهر بر روی شهروندان اظهار کرد: آلودگی بصری از جنس اثرگذاری تدریجی است، مثلا وقتی هوا شدیدا آلوده است کاملا آن را در طول یک روز حس می کنید و ممکن است تصمیم بگیرید که در آن مرکز نروید، ولی آلودگی بصری از آن جهت که کم کم در ذهن افراد، اثرات خود را می گذارد، قطعا اثرگذاری منفی بالاتری دارد.

باید فضای شهری را از نظر رفتارها و کنش‌های اجتماعی مردم تحلیل کنیم
حجت الاسلام مازنی گفت: اگر می خواهیم دچار آلودگی بصری نشویم، باید فضا را از نظر رفتارها و کنش‌های اجتماعی مردم مورد تحلیل قرار دهیم؛ همچنین نیازها و مطالبات شهروندان در آن دیده شود و تناسب آن با کل محیط نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: بسیاری مواقع ممکن است که یک اقدام بسیار زیبا و خوب باشد، ولی این اقدام بسیار زیبا در یک مجموعه‌ای قرار گیرد که با آن سخنیت ندارد؛ جنس محیط هم اینطور است، اگر می‌خواهیم آلودگی بصری را در شهر و محیط از بین ببریم باید آن قسمتی که این آلودگی دیده می‌شود، به ساختار کلی خود بازگردد و آن ساختار کلی حذف شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اسلام، به‎عنوان دینی جامع می‌تواند بهترین منبع برای الگوگیری در عرصه‌های مختلف این ساختارها، از جمله شهرنشینی و زندگی شهری باشد، بیان کرد: شهر اسلامی واجد خصوصیات اعتقادی واخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خاصی است که در آموزه‌های شرع مبین اسلام قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) آمده است.

انتهای پیام 

 

captcha