«مطالبه مردم» عامل احیای محافل هفتگی قرآن در شادگان
کد خبر: 3703886
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳

«مطالبه مردم» عامل احیای محافل هفتگی قرآن در شادگان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ محافل هفتگی قرآن شادگان به همت تعدادی از حافظان و قاریان قرآن شکل گرفت، این محافل پیش از این نیز در سال‌های گدشته در شهرستان برقرار بود و پس از آن تعطیل شد که با مطالبه و پیگیری مردم این شهرستان دوباره احیا شده و امروز بیش از 90 محفل آن برگزار شده است.

به گزارش ایکنا از خوزستان، یکی از حرکت‌های قرآنی قابل تحسین که سال گذشته در استان شاهد بودیم، در شهرستان شادگان رقم خورد، شهرستانی که استعدادهای درخشانی فراوانی در حوزه قرائت قرآن کریم دارد.

این اتفاق قرآنی خوب، گردهم آمدن تعدادی از قاریان و حافظان این شهرستان و راه اندازی محافل هفتگی قرآن در سطح شهرستان است، هدف اولیه این گروه این بود که تمام خانواده‌های ساکن در شادگان از این محافل قرآنی بهره مند شوند، از این مقرر شد، این محافل به صورت سیار برگزار شود و هر خانواده‌ای که علاقه مند باشد می تواند منزل، حسینیه و یا مسجد خود را در اختیار این محافل قرآنی قرار دهد.

تاکنون بیش از 90 محفل قرآنی به همت این فعالان قرآنی در نقاط مختلف شهرستان شادگان برگزار شده است.

هادی سلمانیان مسئول محافل قرآنی شادگان که خود قاری و حافظ کل قرآن کریم است، در این باره به ایکنای خوزستان گفت: اولین انگیزه ای که بنده و چند نفر از دوستان داشتیم این بود که مردم را با قرآن و معارف اسلامی آشنا کنیم و به خاطر همین محافل سیار قرآن کریم را در منازل برگزار کردیم.

ما در کنار محافل هفتگی قرآن کریم کلاسهای آموزش قرآن از جمله روخوانی وروانخوانی، حفظ و همچنین قرائت تحقیق هم تدارک دیدیم که بتوانیم به هدفمان که در هر خانواده‌ای حداقل یک نفر قاری، یا حافظ و یا فعال قرآنی و در نتیجه یک جامعه قرآنی داشته باشیم، نزدیک شویم. ان شاءالله خدا توفیق بدهد و با همت دوستان و حمایت مسئولین به این هدف برسیم.

ظرفیت های قرآنی در شهرستان شادگان واقعا قابل شمارش نیست، چه در مجال حفظ قرآن و چه در بحث قرائت.الحمدلله مردم خیلی خوب از محافل قرآن استقبال می‌کنند و یادم می‌آید که سال گذشته تا شش ماه برنامه محافل از نظر مکان پر بود و این نشان دهنده شوق و استقبال مردم نسبت به محافل انس با قرآن است.

 وی درباره فعالیت‌های قرآنی خود نیز گفت: از کودکی عاشق قرآن بودم، قاری قرآن هستم و در مسابقات شرکت می‌کردم. در سال 88 تا 89 در جامعه‌القرآن اراک مشغول حفظ قرآن شدم و 17 جزء قرآن را حفظ کردم. در سال 91 تا 92 نیز در بیت‌الاحزان فارس موفق به حفظ کل قرآن شدم.

سال گذشته در بیرجند مشغول تدریس حفظ قرآن بودم و امسال در بیت‌الاحزان استهبان مدیر آن مجموعه هستم و از راه دور با کمک دوستانم محافل قرآنی را مدیریت می‌کنیم.

اکثر محافل قرآنی متمرکز هستند و این باعث می‌شود خیلی از مناطق از نعمت این محافل محروم بمانند

احساس کردم نه فقط در شادگان در کل جامعه، بیشتر مشکلات از این است که مردم از قرآن و مفاهیم قرآن دورند. تصمیم گرفتیم یک کار جزئی برای پیشرفت قرآن و جامعه قرآنی انجام دهیم و برنامه محفل هفتگی قرآن را طراحی کردیم. در این برنامه قرار شد محافل به طور سیار برگزار شود، چون اغلب محافل قرآنی متمرکز هستند و این باعث می‌شود خیلی از مناطق از نعمت این محافل محروم بمانند.

ما در طول این محافل به روستاهای دور هم رفتیم و در «دارخوین» و «گُرگُر» هم محفل برگزار کردیم. حرکت خوبی بود. محتوای محفال فقط قرائت قرآن نیست بلکه هر دو جلسه، نکته تفسیری قرآن، نهج‌البلاغه یا یک درس اخلاقی هم گفته می‌شود.

پیگیری مردم باعث شد این حرکت دوباره راه‌اندازی شود

مردم خیلی از این محافل استقبال کردند. قبلاً نیز این محافل برگزار می‌شد؛ اما متأسفانه با اعزام من به دوره خدمت سربازی متوقف شد. در این مدت مردم همیشه سراغ این محافل را می‌گرفتند و خیلی پیگیر بودند. پیگیری مردم باعث شد این حرکت دوباره راه‌اندازی شود. دو سال است که در شادگان نیستم اما محافل برگزار است.

گرچه محافل در حال برگزاری است؛ اما هنوز از آنچه هدف اولیه ما بود فاصله داریم، انگیزه و هدف اولیه ما این بود که در هر خانواده حداقل یک نفر قاری، حافظ یا به طور کلی اهل قرآن و تفسیر داشته باشیم. این موضوع خیلی در کم شدن مشکلات تأثیر دارد. اگر این فرهنگ را به خانواده‌ها ببریم، نتیجه خوبی به دست می‌آوریم.

وقتی همه مدرسان از شهر بیرون بیایند، چه کسی می‌خواهد دست قرآن‌آموزان را بگیرد؟

وی درباره دلیل عدم حضورش در شهر زادگاهش گفت: به دلیل اینکه کار معیشتی در شادگان ندارم، در استهبان مشغول کارم و اگر این مسئله نبود، هیچ وقت آنجا را ترک نمی‌کردم. قاریان مطرح ما در استان از شادگان هستند، حاج علی بلاسم، فؤاد شوکاوی، کاظم آذر پیرا، سید جاسم موسوی همه شادگانی هستند. شادگان استعدادهای فوق‌العاده‌ای دارد. اما متأسفانه اگر دست قرآنیان را نگیرند، مجبور می‌شوند از شهرستان خارج شوند. آقای سالمی امروز تهران است، استاد نعیماوی در خرمشهر است. فؤاد شوکاوی به اهواز آمده و بنده در استهبان هستم. وقتی همه مدرسان از شهر بیرون بیایند، چه کسی می‌خواهد دست قرآن‌آموزان را بگیرد.

رتبه‌هایی که بچه‌های شادگان در مسابقات به دست می‌آورند، نشان می‌دهد واقعاً شادگان استعدادهای زیادی دارد، امیدوارم مسئولان دست بچه‌های قرآنی را بگیرند تا نیازی نباشد که به دنبال کار از شهر خود خارج شوند.

انتهای پیام

captcha