نظرات مخالفان و موافقان استعفای شهردار/ نجفی ماندنی شد
کد خبر: 3704004
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵

نظرات مخالفان و موافقان استعفای شهردار/ نجفی ماندنی شد

گروه جامعه ــ اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پنجاه‌وچهارمین جلسه ضمن بررسی استعفای شهردار تهران، و عملکرد وی در 7 ماه گذشته نظرات خود را نسبت به این استعفا بیان کردند که بر همین اساس در رأی گیری انجام شده استعفای نجفی با ۱۶ رای مخالف و ۴ موافق روبه‌رو شد.

نظرات مخالفان و موافقان استعفای شهردار/ نجفی ماندنی شد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای پنجاه و چهارمین جلسه شورای شهر که دستور اول آن به رسیدگی استعفای شهردار تهران اختصاص داشت با اشاره به مسئله استعفای شهردار تهران، گفت: دو رویکرد نادرست در حوزه استعفای شهردار تهران مطرح شده است که لازم است درباره آنها توضیحاتی بیان شود. اول اینکه برخی افراد استعفای شهردار تهران را ناشی از عدم حمایت شورای پنجم تلقی کرده و یا برخی دیگر این استعفا را بعنوان بن بستی برای مدیریت شهری دانستند که این تصورات نادرست است.


رئیس شورای شهر تهران افزود: واقعیت آن است که شورای پنجم از روزی که با اجماع رای به انتخاب جناب آقای نجفی بعنوان شهردار تهران داد تا روزی که با استعفای ایشان واصل گردید بیشترین حمایت‌ها را از مدیریت شهری انجام داد که در طول بیست سال سپری شده از عمر شورای شهر تهران، بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: طرح‌ها ومصوباتی که در جهت قانونمندی وشفافیت مدیریت شهری در این دوره مصوب شد و جزو افتخارات شورای پنجم است که عموما با حمایت ونظر مثبت شهردار منتخب انجام شده واینکه ذهنیتی که استعفای ایشان ناشی از عدم حمایت یا همراهی نکردن شورای پنجم است غیرمنصفانه وبدور از واقعیت است.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: ذهنیت دوم این است که استعفای شهردار تهران را نوعی بن بست و شکست برای شورای پنجم می‌دانند که این مسئله هم بدور از واقعیت وانصاف است. فلسفه این سخن ماندگار امام خمینی که فرمودند مجلس در راس امور است، در راس امور بودن نظرات مردم وآرا مردم بود و اگرچه در آن‌زمان هنوز تکلیف قانون اساسی مبنی بر تشکیل شوراهای اسلامی شهر وروستا، محقق نشده بود اما می‌توان گفت که حقیقت ومعنای سخن امام خمینی این است که مردم و خواست مردم ، در راس امور است و مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی که از نمایندگان مردم تشکیل می‌شوند، به دلیل ارزش رای و خواست مردم جایگاه ویژه دارند وباید در راس امور واقع شوند، بنابراین هیچگاه نباید جایگاهی که آرا ونظرات مردم را نمایندگی می‌کند، تنزل داد و همه نهادها و دستگاه‌ها ومسئولین دیگر باید تابع نظر مردم باشند، سخنانی که نتیجه آن تنزل جایگاه شورای شهر ونمایندگان مردم ذیل یک مسئولیت اجرایی می‌شود ، در حقیقت در نظر نگرفتن جایگاه مردم است.

رییس شورای شهر تهران بیان کرد: با صراحت اعلام می‌‌کنیم که مجموعه بزرگ مدیریت شهری تهران، وابسته به شخص نیست و با ماندن یا رفتن یک فرد دچار تزلزل، بن‌بست و شکست نمی‌شود، شورای پنجم چه استعفای شهردار محترم تهران را بپذیرد و چه نپذیرد، باید توجه داشته باشیم که جایگاه آن بعنوان تبلور رای و نمایندگی مردم، باید محفوظ بماند و نباید به گونه‌ای سخن بگوییم که شان وجایگاه نمایندگی مردم، ذیل اشخاص افراد تلقی شود و مدیریت شهری دچار بی‌ثباتی و التهاب شود.

بعد از این سخنان نجفی شهردار تهران موارد و دلایل استعفای خود را مطرح کرد و گفت: تردیدی برای تداوم این راه نداریم و شرایط بسیار خوب و مناسب است. اما آنچه که منجر به استعفای من شد خارج از همه اینهاست و دلیل اصلی آن اتفاقی الهی است که خدا برای من رقم زده و آن بیماری بنده است که به تازگی به آن دچار شده‌ام.

شهردار تهران با بیان اینکه مرحله درمان بیماری من سخت است و هم پس از آن دوره‌ای طویل و طولانی را به همراه دارد، گفت: افرادی که از روز اول پیش‌بینی پیغمبر گونه‌ای برای استیضاح و رفتن من داشتند، خیلی از این رفتن ابراز خوشحالی نکنند؛ چرا که در آن زمان این افراد عنوان می‌کردند که نجفی مریض است و نمی‌تواند در این مسئولیت بماند این در حالی بود که در آن زمان مریض نبودم و اصلا بیماری من مطرح نبود و بیماری که امروز به خاطر آن استعفا داده‌ام مسئله‌ای‌است که به تازگی عارض شده و از آن آگاه شده‌ام.

وی عنوان کرد: بی‌تردید درمان من برای این بیماری بخش عمده‌ای از انرژی من را می‌گیرد و انرژی باقی نمی‌گذارد؛ لذا از اعضای شورا درخواست می‌کنم که اجازه دهند این بار را بر دوش برادر یا خواهر دیگری بگذارند؛ حفظ این مسئولیت با این بیماری خیانتی است بر امانتی که مردم به شورا سپرده‌اند و آنها نیز بخش اعظمی از آن را بر دوش من گذاشته‌اند.

نجفی گفت: درخواست می‌کنم موضوع استعفای من را به مسائل سیاسی و محیطی و اطراف آن ارتباط ندهند. اصلی‌ترین علت این استعفا همین بیماری است که قابل جمع کردن نیست؛ البته عوامل تشدید کننده هم همیشه وجود دارد؛ لذا پیشنهادها و توصیه‌هایی که در این مدت مبنی بر تعیین قائم مقام و یا اخذ مرخصی به من شده است برای من قابل قبول نیست. بعد از این سخنان مخالفان و موافقان استعفای شهردار نظرات خود را بیان کردند.

نه قاطع به استعفای شهردار
زهرا صدراعظم نوری، در مخالفت با استعفای شهرداد گفت: برای من خوشایند نیست که اولین روز سال جدید را به بررسی استعفای شهردار بپردازیم. معتقدم فشارهای روحی مقدمه‌ای برای این بیماری بوده است. بیماری را دلیل استعفا نمی‌دانم و به صلاح شهر و شهروندان است که این شهر با رویه آقای نجفی ادامه پیدا کند.

وی افزود: از همان ابتدا جریاناتی آغاز شد که جلوی شهردار شدن ایشان را بگیرد اما عملکرد قاطع شهردار و معاونانشان دست رد به سینه همه آن جریان‌ها زد. پروسه‌ای که من را مجاب می‌کند تا رای منفی بدهم حاکمیت قانون در شهرداری است. آقای نجفی جلوی مدیریت سلیقه‌ای را گرفت و اصلاح فرایندها صورت گرفت. جلوگیری از رانت، ویژه‌خواری و فساد مالی و اداری ازجمله اثرات حاکمیت قانون بود.

نوری بیان کرد: بحث شفاف‌سازی جریان آزاد اطلاعات و دسترسی آسان به آن‌ها و شفاف‌سازی دخل و‌خرج ازجمله مهم‌ترین دستاورد مدیریت شهری در این هفت ماه و نیم است. از ویژگی‌های مدیریت خوب مسوولیت‌پذیری وپاسخگویی است که همین حرکت شهردار تهران که احساس می‌کند بیمار است و اطلاع می‌دهد نشان دهنده مسوولیت‌پذیزی او است و ما می‌خواهیم این روند ادامه پیدا کند. شهردار تهران در جهت تحقق عدالت در ابعاد مختلف تلاش کرد و با رویه مبارزه با بی‌عدالتی و فساد مبارزه کرد.

این عضو شورای با اشاره به اینکه جلوگیری از شهرفروشی و پرهیز از تخریب محیط‌زیست، نوید بخش یک الگوی موفق برای کلان‌شهرهای ایران است، تصریح کرد: حمایت می‌کنم و دعا می‌کنم برای سلامت ایشان و نه قاطع به استعفای ایشان می‌دهم. همان‌طور که از بعد از استعفا قبل از ایام عید تاکنون همه اقدامات به خوبی انجام شد در طول دوره درمان هم اقدامات طبق روال عادی پیش خواهد رفت.

شهردار تهران واقع‌گرا بود و بزرگنمایی نمی‌کرد
بعد از این سخنان احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورای شهر به‌عنوان مخالف این استعفا گفت: انتصاب شهردار توسط شورا با وسواس و تعیین شاخص‌ها به نتیجه رسید؛ لذا انتخاب آقای نجفی کاملا بر اساس تجربیات ایشان و مبتنی بر کارنامه ایشان انجام شده بود. یکی از ویژگی‌های ایشان این است که من هیچگاه وی را مضطرب ندیدم حتی امروز که در خصوص اقدامات شهرداری گزارش ارائه می‌دادند آقای نجفی را مضطرب ندیدم و این اعتماد به نفس ایشان موجب روحیه بخشی به همه ما بود.

وی افزود: بی‌تردید رفتار مسئولین در سطح جامعه تسری پیدا می‌کند. حضور آقای نجفی در مجموعه شهرداری تهران فضا را اخلاقی می‌کرد. ایشان به دور از بزرگنمایی در اقدامات آنچه که مورد نیاز شهر بود انجام دادند. بر خلاف آنچه که در میان مدیریت‌های کشور وجود دارد و الزامات را بزرگتر از آنچه که هست نشان می‌دهد.مسجدجامعی ادامه داد: بی‌تردید تمرک

ززدایی، ایجاد شفافیت و بهبود تخصیص منابع از رویکردهای مثبت ایشان در حوزه سخت افزاری بود که به عنوان اقداماتی ارزشمند در سطح شهر اجرایی شد که ازجمله آنها می‌توان به برگزاری مراسم نوروزگاه اشاره کرد که برای اولین بار فضای فعالیت‌های نوروزی به محیط بیرونی آورده شد و این اقدام نیز بدون حاشیه انجام شد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: خاطرم می‌آید در مراسمی قرآن کریم را با «دف» وارد صحنه کردند ولی دستگاه‌های ذیربط این موضوع را که موجب رنجش برخی از قرآن‌خوان‌ها شده بود بررسی نکردند. بی‌تردید در عمل پایبندی‌ها بسیار مهم است.

وی افزود: آقای نجفی واقع‌گرا بودند و اصلا در اقدامات خود بزرگنمایی نمی‌کردند مسئله‌ای که اعتماد برانگیز است. آیا برخوردهایی که در موارد مشابه انجام می‌شد با همین شیوه و رفتار بود؟ بارها بحث مشارکت را مطرح کردیم اما در جایی به این مسئله تن داده شد. آقای نجفی این مسئله را مهم قلمداد می‌کرد و توانست عملیاتی کند.

وی تاکید کرد: بی‌تردید برنامه‌ریزی مقدمه خدمت است؛ تلقی من این است که برای رسیدن به نظریه مشارکت محور که منجر به اعتماد شهری شود در فعالیت‌های آقای نجفی دیده شد. اقدامات ایشان در جهت تحقق حقوق شهروندان حتی فراتر از مشارکت‌های معنادار پیش رفت به شکلی که جامعه زنان ایران که حقوقی را دارند دیده شدند. زنان نام آور مورد توجه قرار گرفتند و به نوعی عدالت جنسیتی مورد توجه قرار گرفت. در همین ایام همه مشاهده کردیم که شب یلدا به عنوان یک جشن ملی که باید احیا شود با تلاش مجموعه مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفت و این توجه در سطح شهر مشهود شد.

مسجدجامعی تاکید کرد: در حال حاضر بحثی توسط آقای نجفی مطرح می‌شود که می‌گویند 40 سال تمام توان را برای کشور، مردم و نظام و برای خدمت به آنها گذاشتند. امروز ممکن است بیماری شرایطی ایجاد کرده باشد که آنگونه که از ایشان انتظار می‌رود نتوانند کارها را به پیش ببرند. اعلام این موضوع خود یک نوع صداقت و فداکاری است. این سیاست ایشان برای پاکدستی در سطح شهر تهران پذیرفته شده است. شهروندان با برخی منافع درگیر شده و پایه گذاری این امر را انجام دادند. لذا همه چیز به ساختاری که نجفی تعیین کرده است بر می‌گردد. لذا در این مقطع نیاز است که از ایشان بخواهیم در این سمت بمانند. در غیر این صورت خود ایشان می‌توانند راهنمای بسیار خوبی باشند.

مرتضی الویری نیز در این جلسه گفت: تغییر شهردار لطمات جدی به شهر و جریان اصلاحات وارد می‌کند. برای من به عنوان عضو شورا محرز نیست که شهردار به دلیل بیماری استعفا داده است از این روی باید دلایل با شفافیت به مردم گفته شود.

همچنین سید حسن رسولی که مخالف استعفا بود گفت: مطالعه شرایط و ارقام به ما نشان داد که شهرداری تهران به فردی همچون نجفی برای برون رفت نیاز دارد.ای کاش آقای نجفی امروز به جای استعفا اعلام می کردند که کدام یک از گزارش های 12 گانه ایشان به دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی افزود: امروز پرونده نفر دوم مدیریت شهری در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است و من به عنوان موکل مردم از روند آن بی اطلاع هستم.به جای اطلاع رسانی در مورد تخلفات، رقص دخترکان معصوم و سفره هفت سین در راس اخبار قرار گرفت. به صدا وسیما عرض می کنم که در طول این هفت ماه یک گزارش از اختلاس در شهرداری وجود ندارد.

به گزارش ایکنا، بعد از این سخنان برخی موافقان استعفای شهردار ازجمله محمدجواد حق‌شناس،الهام فخاری و 2 عضو دیگر شورای شهر سخنانی را پیرامون حمایت از انتخاب شهردار تهران داشتند که فخاری در موافقت با این استعفا گفت: از این استعفا متاسفم.

محمد جواد حق شناس نیز در این جلسه گفت: جامعه مدیریت کشور و مردم ایران نام نجفی را به نیکی و پاک دستی و هوشمندی و توانمندی و مدیری مجرب در چهل سال گذشته در جمهوری اسلامی می‌شناسند و تاریخ جمهوری اسلامی نام ایشان را در تارک خود ثبت خواهد کرد.

در نهایت استعفای محمدعلی نجفی شهردار تهران از سوی شورای اسلامی این شهر مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام با اعلام مخالفت این اعضا به پایان رسید و نجفی در پست خود ابقا شد. بر همین اساس در رأی گیری انجام شده استعفای نجفی با ۱۶ رای مخالف و ۴ موافق روبه‌رو شد.

 انتهای پیام

captcha