شهید سید محمد باقرصدر نابغه‌ای که نمی‌شناسیم
کد خبر: 3704054
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲

شهید سید محمد باقرصدر نابغه‌ای که نمی‌شناسیم

گروه اندیشه- شهید محمد باقرصدر از نوابغ و اندیشمندان نظریه‌پرداز علوم اسلامی است که در راه تحقق عینی اسلام تلاش‌های گسترده علمی و عملی کرد.

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، شهید سید محمد باقرصدر در روز 10 اسفند 1313 برابر با 25 ذی‌القعده سال 1353 هجری قمری در خانواده‌ای ارجمند که فضل و علم و تقوا در آن سابقه‌ای درخشان داشت دیده به جهان گشود.
به بهانه 19 فروردین سالروز شهادت روحانی مبارز محمد باقرصدر
شهید صدر تنها تحصیلات رایج را در کاظمیه در مدرسه «منتدی النشر» آغاز کرد و هنوز مرحله ابتدایی را تمام نکرده بود که الگویی از نبوغ فکری و ادبی بی‌مانند را به نمایش گذاشت. او هنوز به 10 سالگی نرسیده بود که سه کتاب درخصوص «علم منطق»، «زندگی ائمه(ع)» و اعتقادات اسلامی به‌نام «العقیده الالهیه فی الاسلام» نوشت.
وی هنوز به بلوغ نرسیده بود که به اجتهاد رسید و از جمعی از اساتیدش تا پیش از 14 سالگی اجازه اجتهاد گرفت و بعدها به برخی از شاگردانش گفته بود که من هیچ‌گاه در دوران تکلیفم تقلید شرعی نکردم.
شهید صدر 24 ساله بود که تنها در 10 ماه برای مبارزه با شروع کمونیسم دست به نگارش «فلسفتنا» زد، کتابی که مورد استقبال شگفت علمای جهان اسلام واقع شد.
کتاب بی‌نظیرش یعنی «اقتصادنا» را در 25 سالگی تألیف کرد، کتابی که به اذعان کارشناسان اقتصادی با گذشت 60 سال از تألیف آن در اقتصاد بی‌مانند است.
شهید صدر همزمان به فعالیت‌های سیاسی نیز می‌پرداخت و برای نمونه در 23 سالگی درکنار شخصیت‌هایی چون شهید سیدمهدی حکیم و علامه عسکری حزب‌الدعوه را تأسیس کرد و در همان سال‌ها مبانی قانون اساسی در حکومت اسلامی را برای حزب به نگارش درآورد.
شهید سیدمحمد باقرصدر از نوابغ و اندیشمندان نظریه‌پرداز علوم اسلامی است که در راه تحقق عینی اسلام تلاش‌های گسترده علمی و عملی کرد. و با تأکید بر بازسازی اندیشه اسلامی، حفظ اصالت و تناسب با نیازهای زمان به ارائه راه حل‌های مناسب برای حل مشکلات اجتماعی پرداخت.
این مختصر چکیده‌ای از نشانه‌هایی است که می‌تواند نشان‌دهنده نبوغ علمی و فکری شهید صدر در عرصه‌های مختلف باشد.
انتهای پیام

captcha