جریان‌های مادی در هدایت بشر به افق‌های دورتر ناتوان هستند/ سیاست‌های جمهوری اسلامی در مقابل استکبار
کد خبر: 3704278
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
عبدالله داورزنی:

جریان‌های مادی در هدایت بشر به افق‌های دورتر ناتوان هستند/ سیاست‌های جمهوری اسلامی در مقابل استکبار

گروه دانشگاه ــ معاون راهبردی بسیج اساتید و طلاب کشور در همایش قرآن کریم و استکبار ستیزی گفت: ایدئولوژی اسلام مبتنی بر آن است که جریان‌های فکری مادی نمی‌توانند بشریت را به افق‌های دورتر هدایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ عبدالله داورزنی، معاون راهبردی بسیج اساتید و طلاب کشور در همایش بین‌المللی «قرآن کریم و استکبارستیزی» که امروز در دانشکده علوم و فنون قرآن تهران برگزار شد، به ارائه سخنرانی پیرامون «استکبار ستیزی از منظر مقام معظم رهبری» پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین شعار‌های انقلاب اسلامی «استکبارستیزی» است. این عبارت ریشه در قرآن دارد و دارای پشتوانه تئوریک است و بهره‌مندی آن از منابع قرآنی است.
 
ایدئولوژی اسلام؛ مبتنی بر ناتوانی جریان‌های مادی در هدایت بشر به افق‌های دورتر است
وی با بیان اینکه استکبار جنبه عملی و به‌روز شده تکبر است، ادامه داد: جنبه عملی استکبار چیزی است که در بیرون می‌بینیم، این کلیدواژه در جریان‌های فکری در جامعه بین‌المللی وجود دارد و رهبر معظم انقلاب در دوران‌های مختلف انقلاب اسلامی بر تعیین این موضوع تاکید داشتند.
 
داورزنی گفت: رهبر معظم انقلاب درباره مفهوم استکبارستیزی می‌فرمایند: «استکبار، یعنی در دنیا قدرتی هست که به منافع ملت‌ها و به خواست انسان‌ها، توجهی نمی‌کند. به مفاهیم ارزشی انسانی هیچ اعتنایی نمی‌کند. برای او فقط یک چیز اهمیت دارد و آن خود اوست؛ آن هم با روحیه تکبر، افزون‌خواهی و زورگویی! آن هم با زبان زور، با خشونت، با شدت، با بی‌رحمی و سفاکی! امروز آمریکا چنین وضعی دارد». نوع تعامل آمریکا با دیگر کشور‌ها از جمله منطقه به این وجه است.

وی با تاکید بر نگاه استکبار به ایران از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: نگاه آمریکایی‌ها از همان ابتدا مبتنی بر تغییر بوده و می‌خواسته کشور ایران تحت سلطه‌اش باشد. شاید در مورد عربستان و یا دیگر کشور‌ها این نگاه شدت کمتری داشته باشد، اما در مورد جمهوری اسلامی تندتر است.

معاون راهبردی بسیج اساتید و طلاب کشور با بیان اینکه این نگاه در دامنه جریان‌های مختلف در آمریکا متفاوت است و برخی تندتر و برخی متعادل‌تر هستند، ادامه داد: دو جریان عمده جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا وجود دارند که جریان نخست سعی دارد برخورد سخت افزاری با کشور‌ها داشته باشد و به دنبال تغییر ساختار است، این‌ها علاقه‌ای به حضور ایران در عرصه جغرافیای سیاسی نیستند. در کنار این جریان، دموکرات‌ها که متعادل‌تر هستند، همواره سعی کرده‌اند نرم‌افزاری با کشور‌ها برخورد کنند و به دنبال تغییر رفتار باشند.

وی با تاکید بر اینکه همه دولت‌های روی کار آمده در آمریکا بر سر کلیدواژه تغییر اتفاق نظر دارند گفت: شاخصه‌های فکری شیطان همان‌هایی است که در آمریکا تبلور دارد. نظام فکری حاکم بر دولت‌مردان غربی آن چیزی است که هانتینگتون با عنوان «نظریه برخورد تمدن‌ها» مطرح کرد. او طبق این نظریه می‌گوید: میان تمدن‌های یهودیت، مسیحیت و اسلام گسلی است و مرز‌های اسلام همواره خونین است. علت بسیاری از جنگ‌ها این است که این نظریه در ذهن استراتژیست‌های غربی حاکم است و می‌گویند نسخه اصلی زندگی و هدایت بشر، ایدئولوژی لیبرالیست است.

داورزنی با اشاره به اقدام امام خمینی(ره) در برخورد با مارکسیست‌ها افزود: اوایل انقلاب امام(ره)، دو سفیر که آیت‌الله جوادی آملی و مرحوم مرضیه حدیدچی دباغ بودند را نزد گورباچف می‌فرستند تا پیام حضرت امام (ره) را به ایشان ابلاغ کنند. در واقع امام به گورباچف و جریان مارکسیست اعلام کردند؛ ماورای ایدئولوژی مادی هم وجود دارد و آن ایدئولوژی اسلام است. بعد‌ها گورباچف گفت: اگر به توصیه‌های امام خمینی(ره) عمل می‌کردم شوری از هم پاشیده نمی‌شد.

مبنای ایدئولوژی اسلام
 
وی گفت: بر اساس ایدئولوژی اسلام، جریان‌های فکری مادی نمی‌تواند بشریت را به افق‌های دورتر هدایت کند. یکی از علل مخالفت آمریکایی‌ها و دنیای غرب با ما بر سر همین ایدئولوژی است. به همین منظور است که مقام معظم رهبری نامه‌ای به جوانان غرب می‌نویسند تا ذهن‌ها بیدار شود.

داورزنی با بیان اینکه جریان‌های فکری درون جامعه ما از گذشته تا کنون توصیه می‌کردند مسائل ارزشی را زیر پا بگذاریم و با غرب تعامل کنیم، اما امروز خیلی از آن‌ها اعتماد به غرب را یکی از اشتباهات خود می‌دانند، افزود: در ساختار‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اعتقادی و دینی جمهوری اسلامی امکان تغییر وجود ندارد، ممکن است تغییر رفتار داشته باشد، اما کوتاه و مقطعی است. سال‌هاست آمریکا چه زمان بوش پسر و پس از آن سعی داشت به مرز‌های جغرافیایی ایران نزدیک شود و ساختار‌ها را در منطقه تغییر دهد، در افغانستان پایگاه زد و در عراق به همین شکل، اما ایدئولوژی اسلام و استراتژی رهبر معظم انقلاب رشته‌های آن‌ها را پنبه کرد. امروز نظام برآمده از عراق و افغانستان جمهوری اسلامی است.

شاخصه‌های تغییر رفتار جمهوری اسلامی از منظر استکبار
وی با اشاره شاخصه‌های تغییر رفتار جمهوری اسلامی از منظر استکبار، گفت: مداخله نکردن در امور داخلی دیگران (مقابله با داعش در عراق و سوریه را مداخله در امور داخلی می‌دانستند)، پایان دادن به خصومت با رژیم صهیونیستی و فراموش کردن آرمان فلسطین، حمایت نکردن از گروه‌های مقاومت و حزب‌الله لبنان، هم‌سویی و همکاری با آمریکا در زمینه سیاست‌های خارجی و متوقف کردن تولید تجهیزات نظامی و توقف فعالیت تاسیسات هسته‌ای از جمله شاخصه‌هایی است که غربی‌ها برای تغییر رفتار ایران مطرح می‌کنند، در بحث‌های اجتماعی داخل کشور نیز رعایت حقوق بشر را مطرح می‌کنند.

داورزنی گفت: آنچه که در رفتار آمریکایی‌ها امروز مشاهده می‌شود این است که سامانه سیاست خارجی آن‌ها بهره‌گیری از تاکتیک جاذبه ترس و دیپلماسی اجبار برای گرفتن امتیاز است.

سیاست جمهوری اسلامی در قبال استکبار
معاون راهبردی بسیج اساتید و طلاب کشور در پایان به سیاست‌هایی که جمهوری اسلامی می‌بایست در قبال استکبار اتخاذ کند اشاره کرد و گفت: قرآن کریم و اهل بیت (ع) در مورد برخورد با استکبار به مسلمانان سفارش‌هایی دارند و راه را پیش پای ما می‌گذارند.

وی در این‌باره افزود: سیاست‌های ما در برخورد با استکبار نباید مبتنی بر عقب‌نشینی باشد، هر جا بخواهیم با استکبار تعامل کنیم، مانند برجام می‌شود. امروز اگر بخواهیم تاسیسات هسته‌ای را مجدد راه‌اندازی کنیم به این آسانی که می‌گویند نیست، تمام ذخیره‌های خود را از بین برده‌ایم و اکسید کرده‌ایم، چه‌طور ممکن است در مسئله هسته‌ای به گذشته برگردیم؟ دانشمندان هسته‌ای ما زیر ۳۰ سال و حافظ قرآن بودند، برای این حرف سند دارم.

انتهای پیام
captcha