برپایی نمایشگاه قرآن از 4 رمضان با شعار «قرآن؛ چلچراغ هدایت»/ تغییر اهداف و سیاست‌ها
کد خبر: 3704394
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
فقهی‌زاده بیان کرد:

برپایی نمایشگاه قرآن از 4 رمضان با شعار «قرآن؛ چلچراغ هدایت»/ تغییر اهداف و سیاست‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در نخستین نشست خبری این نمایشگاه از تغییراتی در اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای این نمایشگاه نسبت به سال گذشته سخن گفت و افزود: نمایشگاه به احتمال بسیار زیاد از چهارم تا بیستم ماه مبارک رمضان پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

فوری /////تغییر اهداف و سیاست‌های نمایشگاه بیست ششم قرآن / برپایی از چهارم تا بیستم رمضان / انتخاب شعار

به گزارش ایکنا، اولین نشست خبری بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بعدازظهر امروز 20 فروردین ماه در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزات ارشاد با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن کریم کار بزرگی بوده است که از بیست و شش سال پیش کلید خورد و کارهای مهمی را رقم زده است، گفت: وزارت ارشاد در ماموریت‌های دینی خود به نمایشگاه قرآن به عنوان یکی از اقدامات دینی مهم نگاه کرده است و در حال حاضر نیز این نگاه به صورت بارز وجود دارد.

شعار نمایشگاه بیست و ششم
وی با اشاره به اینکه اقدامات وزارت ارشاد را نباید فقط در حوزه هنر، سینما و موسیقی خلاصه کرد، افزود: برای نمایشگاه بیست و ششم، فعالیت‌هایی صورت گرفته است، مقدمات اجرایی و سیاستگذاری در ارتباط با برگزاری نمایشگاه از روز اول دی‌ماه سال قبل با تشکیل مجامع مشورتی آغاز شده است. پس از آن با تشکیل شورای برنامه‌ریزی و شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن کار را شروع کردیم.
فقهی‌زاده تصریح کرد: ما توانستیم با همراهی برجستگان حوزه فرهنگ دینی دایره حوزه‌های برنامه‌ریزی را گسترش دهیم تا از سلایق گوناگون بهره‌مندی داشته باشیم. در یکی از این جلسات در محضر اعضای شورای سیاستگذاری پس از تصویب اهداف، سیاست‌ها و راهبردها، شعار نمایشگاه مورد تصویب اعضا قرار گرفت تا در نمایشگاه بیست و ششم با شعار «قرآن، چلچراغ هدایت» در خدمت مردم باشیم.

تغییر سیاست‌ها
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به صورت گرفتن تغییراتی در اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای نمایشگاه قرآن نسبت به سال گذشته اشاره و اظهار کرد: این اهداف با نگاه انقباضی در چهار بند تصویب شده است؛ بند اول تعمیم و ارتقاء باورهای قرآنی در جامعه، بند دوم توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآن و عترت، بند سوم جهت دهی به جریان تولید آثار و محصولات قرآن و عترت و بند چهارم نیز گسترش گفتمان قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان امروز است.
وی با اشاره به اینکه در موارد متعدد، عترت همگام قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است، بر این موضوع که بحث عترت با نگاه تقریبی و همگرا مدنظر قرار گرفته است، بیان کرد: همچنین سیاست‌های اصلی که در این دوره مورد توجه قرار گرفته است، توجه به منویات قرآنی امام(ره) و مقام معظم رهبری و به ویژه ترویج سبک زندگی اسلامی، تأکید بر ترویج قرآن در خانواده، جلب مشارکت حداکثری از بخش خصوصی و نخبگان در سطح ملی و تا حدودی بین‌المللی، توجه به استفاده از فضای مجازی، توجه ویژه به عنصر هنر، اولویت بخشی به مخاطبان کودک و نوجوان، توجه به محوریت قرآن و عترت در جهت تقویت امت اسلامی و اهتمام ویژه به بحث اقتصاد فرهنگ از جمله مهم‌ترین سیاست‌هایی است که مورد توجه قرار گرفته و به تصویب رسیده است.

شاخص‌های یک نمایشگاه قرآن
فقهی‌زاده در ادامه صحبت‌های خود در این نشست خبری با طرح این سوال که شاخص‌های نمایشگاه چیست؟ عنوان کرد: در تلقی ما از نمایشگاه قرآن چند شاخصه مشخص شده است، شاخصه اول اینکه نمایشگاه را یک جشنواره ملی و سراسری تلقی می‌کنیم که منحصراً به چند روز و هفته اختصاص ندارد بلکه برآیند یک جشنواره عمومی است که سعی می‌کنیم موسسات مردمی را درگیر آن کنیم. بنابراین در تلقی ما نمایشگاه قرآن یک جشنواره ملی است که اختتامیه آن در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد اذعان کرد: دومین شاخصه این است که این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای عرضه آثار هنری فاخر قرآنی است. شاخصه سوم نیز این است که نمایشگاه قرآن بتواند در حوزه فرهنگ دینی جریان‌سازی کند و سرمنشأ درخشش استعدادهای گوناگونی باشد که در کشورمان به وفور یافت می‌شود. ما یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نمایشگاه قرآن را برخورداری از عنوان بزرگترین رویداد عمومی قرآن در سطح ملی، می‌دانیم.
فقهی‌زاده در ادامه این بخش از صحبت‌های خود بر این موضوع که نمایشگاه قرآن به عنوان یک کلان‌پروژه اقتضائاتی دارد، بیان کرد: ما باید نگاه برنامه‌ای داشته باشیم و در کنار آن تحول‌گرایی در محتوا و روش را دنبال کنیم. اقتضاء دیگر را لزوم مشارکت‌های گسترده نهادهای مردمی و تشکل‌های صنفی می‌دانیم. نمایشگاه قرآن متعلق به سازمان خاصی نیست و برای همه است. هیچ اختصاصی حتی به پایتخت ایران اسلامی ندارد و متعلق به همه بافت‌های فرهنگی و قومیتی است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سومین اقتضاء مهم را لزوم اعاده حیثیت بین‌المللی به نمایشگاه عنوان کرد و گفت: متأسفانه به دلایل مختلف که بخشی از آن می‌تواند بحث‌های بودجه‌ای باشد، چند سالی است بخش بین‌الملل تعطیل شده است، لذا امسال به جد به این بخش توجه خاص کرده‌ایم.

نوآوری‌های نمایشگاه قرآن در دوره جدید
وی در ادامه صحبت‌های خود در این نشست خبری به نوآوری‌هایی که در نمایشگاه بیست و ششم صورت گرفته، اشاره کرد و افزود: اولین نوآوری جدید راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی نمایشگاه قرآن به نشانی iqfa.ir است. این سامانه در طول سال مستمراً فعالیت خواهد داشت. دومین نوآوری مربوط به فراخوان طرح‌ها و ایده‌های مشخص و نوآورانه است که در سامانه ارائه شده است و افراد و نهادهای عمومی و مردمی می‌توانند طرح‌های خود را بارگزاری کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد.
فقهی‌زاده همچنین سومین نوآوری صورت گرفته در نمایشگاه قرآن را راه‌اندازی باشگاه همراهان نمایشگاه قرآن عنوان کرد و افزود: در راستای اجرای نظام پیشنهادها این کار صورت می‌گیرد و احتمال می‌دهیم این باشگاه در طول سال فعالیت داشته باشد. اقدام دیگر که اهمیت دارد تقویت توجه به عترت در ابعاد گوناگون به ویژه در بحث‌هایی همچون «بعثت»، «غدیر»، «عاشورا»، «امام رضا(ع)» و «حضرت مهدی(عج)» است که می‌تواند نویدبخش آرمان‌های امت اسلامی باشد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه تقویت بخش بین‌الملل و تغییر نگرش به نمایشگاه به محلی برای هدایت و جهت‌دهی به فعالیت‌های گوناگون قرآنی است، گفت: ما سعی کرده‌ایم با استفاده از نظرات عالمانه این تغییر نگرش را داشته باشيم. توجه عمده به حوزه اقتصاد فرهنگ و تشویق موسسات قرآنی مردم به تلاش برای خوداتکایی و استقلال از دولت در نمایشگاه از دیگر اقدامات ما هست که تلاش کرده‌ایم تا گام اول را در این زمینه در نمایشگاه امسال برداریم.
وی آخرین اقدام و نوآوری مهم را توجه عمده و خاص به محتوای قرآن کریم عنوان کرد و افزود: تلاش شده است تا این توجه با تشکیل کمیته‌هایی همچون عترت، اعجاز و شگفتی‌های قرآن و رسانه و فضای مجازی عملیاتی شود.

زمان آغاز به کار نمایشگاه
فقهی‌زاده در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوالی در مورد زمان افتتاح نمایشگاه قرآن کریم، گفت: نمایشگاه قرآن به طور حتم در ماه مبارک رمضان خواهد بود، تلاش زیادی شد تا برای ایجاد زمینه مشارکت استان‌ها، زمان افتتاحیه به قبل از ماه رمضان برسد، اما متأسفانه به خاطر نزدیکی زیاد ماه مبارک رمضان با نمایشگاه کتاب، این امر میسر نشد و در نهایت یکی از شب‌های سوم، چهارم یا پنجم که به احتمال بسیار زیاد همان شب چهارم باشد، نمایشگاه افتتاح می‌شود. اختتامیه هم متناسب با همین زمان شب بیستم ماه مبارک در نظر گرفته شده است که ممکن است یک روز کم یا زیاد شود.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد قطعی شدن میزبانی مصلی از نمایشگاه قرآن، گفت: اولویت اول ما در شرایط کنونی برگزاری نمایشگاه در مصلی هست و مکاتبات را از سال گذشته آغاز کرده‌ایم، اما تا کنون این مکاتبات منجر به شکل‌گیری تفاهم‌نامه نشده است. امیدوارم با توجه به شرایطی که مصلی از حیث سهل الوصول بودن و سایر ویژگی‌ها دارد، این تفاهم صورت بگیرد. احتمال دارد در این هفته این تفاهم امضا شود. گزینه‌های دیگری نیز داریم و امیدواریم مصلی این امکان را به جامعه متدین بدهد تا نمایشگاه در مصلی برگزار شود.
فقهی‌زاده در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد بخش فروش کتاب گفت: به بخش کتاب توجه ویژه خواهیم داشت. کتاب‌هایی که از نظر مفهمومی و دینی ارتباطی با حوزه دین ندارند، شرکت نخواهند داشت. علاوه بر این امسال چهار ویژه‌نامه مجزا و مستقل به چهار زبان، فرانسه، انگلیسی، اردو و عربی از روزهای آغازین نمایشگاه قرآن منتشر خواهیم کرد. همچنین از خبرگزاری‌های مهم و دینی جهان اسلام دعوت خواهیم کرد و حتماً توجهی بارزتر به رسانه‌ها خواهیم داشت.

علل کاهش زمان نمایشگاه
وی همچنین در مورد علل کاهش مدت نمایشگاه قرآن نیز بیان کرد: بخشی از این کاهش زمان به مصلی برمی‌گردد که باید یک هفته قبل از نماز عید فطر تخلیه شود، از طرف دیگر لیالی قدر را در ماه مبارک رمضان داریم که باید در مصلی برگزار شود، لذا ما ناگزیر هستیم تا نمایشگاه در این مدت زمان برگزار کنیم، سال آینده این محدودیت برای این کوتاهی زمان نمایشگاه برداشته خواهد شد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به این سوال که وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره گذشته نمایشگاه اعلام کرده بود که نمایشگاه بیست و ششم به موسسات واگذار می‌شود، چرا این کار صورت نگرفت، گفت: سپردن برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن به موسسات نه ممکن است و نه مطلوب. این به مثابه یک تکلیف نیست. شاید منظور این بوده است که کار را منحصراً دولتی نکنیم که اگر این منظور بوده است ما نیز بر این تأکید داریم و باید سعی کنیم ایده‌ها را از عموم بگیریم اما کار راهبری و سیاستگذاری بر عهده ما باشد.

استفاده از اجناس ایرانی تا جایی که به کار لطمه نزند
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد شعار سال که توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده و استفاده آن در نمایشگاه قرآن، اظهار کرد: ما در جلسات قبل و در مناسبت‌های مختلف به این موضوع اشاره کرده‌ایم که تا جایی که به کار لطمه نزند از محصولات و کالاهای ایرانی در نمایشگاه استفاده خواهیم کرد.
فقهی‌زاده در ادامه در مورد بخش بین‌الملل و حضور کشورها در این بخش نیز بیان کرد: در بخش بین‌الملل با توجه به اینکه کشورهای عربی عمدتاً در ایران رایزن فرهنگی ندارند، این موضوع باعث ایجاد تنگنا برای ما شده است. آنهایی که رایزن فرهنگی داشته باشند دعوت می‌شوند، علاوه بر این در صدد هستیم دعوتی از سفرای کشورهای اسلامی داشته باشیم و این فرصت را برای آنها معرفی کنیم. همچنین مشغول بررسی طرحی هستیم که در قالب آن هر شب از نمایشگاه قرآن در بخش بین‌الملل را به یک کشور اختصاص دهیم که هنوز قطعی نشده است. در بخش بین‌الملل به این نتیجه رسیده‌ایم که فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران را به کشورهای دیگر بشناسانیم که این دو سوم از کار ما خواهد بود.
فقهی‌زاده اذعان کرد: در بخش بین‌الملل تکیه اصلی ما این است که شاخه‌های اصلی در ارتباط به قرآن را به جهان معرفی می‌کنیم و لذا خبرگزاری‌ها یا خبرنگاران رسانه‌های اسلامی را دعوت می‌کنیم تا به این موضوع پرداخته شود. با این وجود هنوز کشورهایی که باید حضور داشته باشند انتخاب نشده است.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که برای جلب مشارکت مردم چه فعالیت‌هایی در دست اقدام است، گفت: برای ما این اولویت وجود داشته است که چه کار کنیم تا ذهن‌ها را به نمایشگاه جلب کنيم. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که در روش و محتوا باید تجدید نظر کنیم لذا باید در روش جلوه‌های بصری را تقویت کنیم. در این بخش‌ها تلاش می‌کنیم تا نوآوری‌هایی صورت بگیرد تا مردم اهتمام بیشتری داشته باشند.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه گمان نکنیم شلوغ بودن نمایشگاه نشانه موفقیت آن است، گفت: تلاش خواهیم کرد تا بخش علمی را تقویت کنیم تا با ایجاد ظرفیت‌های نو بتوانیم مشارکت بییشتری از مردم را جلب کنیم.

فروشگاهی یا نمایشگاهی؟
فقهی‌زاده در پایان این بخش خبری و در پاسخ به این سوال خبرنگار ایکنا که همیشه در بحث بین‌الملل، استقبال مخاطبان از نمایشگاه و بارزتر بودن بخش فروشگاهی از نمایشگاهی نقد وجود داشته است، در دوره جدید چه برنامه‌هایی برای رفع این نقدها دارید، گفت: در بحث بین‌الملل و جلب مشارکت بیشتر مردم توضیحاتی ارائه شد. اما در بحث فروشگاهی بودن نمایشگاه قرآن باید بگویم از 22 کمیته و شش بخش که برای نمایشگاه امسال در نظر گرفته شده است، تنها دو کمیته به بخش فروش اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: ما امسال در نمایشگاه قرآن شاهد بخش‌هایی همچون پشتیبانی، بخش رسانه و فضای مجازی، بخش تبلیغ و هنر، بخش بین‌الملل، بخش محتوایی و ... خواهیم بود. این بخش‌ها مجموعاً 22 کمیته دارند. ما در بخش پشتیبانی کمیته عفاف و حجاب و کمیته فروش و محصولات فرهنگی را داریم. یعنی از بیست و دو کمیته تنها دو کمیته فروشگاهی است. بنابراین بنا به نیاز بخش فروشگاهی را خواهیم داشت. اما حتماً به این نکته توجه داریم که برگزاری نمایشگاه اقتضاء و منطق خود را دارد. بخش فروش هست اما نمایشگاه قرآن ابعاد گوناگون دیگری نیز دارد. بنا بر استقبالی که می‌شود بخش فروشگاهی را تعطیل نخواهیم کرد، البته حرکت بیشتر به سمت نمایشگاهی خواهد بود.

برای دیدن گزارش تصویری این نشست اینجا کلیک کنید!

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
سعیده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۰۹:۱۶
0
0
آخه استاد فقهی زاده عزیز این چه شعاری؟؟!!
captcha