ضرورت آسیب‌شناسی ریشه‌های بدبینی عمومی به کالای ایرانی/ پیشنهاد خطرناک به ایکنا برای مطالبه‌گری
کد خبر: 3704860
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
قاسم جعفری تأکید کرد:

ضرورت آسیب‌شناسی ریشه‌های بدبینی عمومی به کالای ایرانی/ پیشنهاد خطرناک به ایکنا برای مطالبه‌گری

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی با اشاره به اینکه علاوه بر استفاده از ظرفیت فکر بومی، باید در حوزه فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی به غیرت و تعصب بومی و ملی توجه کرد، گفت: امروز متاسفانه یک بدبینی نسبت به کیفیت کالای ایرانی وجود دارد و این مسئله نیاز به یک آسیب‌شناسی دارد که ببینیم در دوران پس از انقلاب اسلامی کجا خوب عمل نکردیم که امروز مردم به کالای ایرانی اطمینان ندارند.

ضرورت آسیب‌شناسی ریشه‌های بدبینی عمومی به کالای ایرانی/ پیشنهاد خطرناک به ایکنا برای مطالبه‌گری

قاسم جعفری، کارشناس مسائل سیاسی و عضو اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره مبانی دینی و قرآنی شعار سال و اهمیت فرهنگ‌سازی این مسئله گفت: شعاری که رهبر معظم انقلاب برای امسال با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» انتخاب کردند نیازمند یک تبیین اولیه است. برخی از مسئولان در درک مفهوم شعارهای سال دچار ضعف هستند. به عنوان نمونه در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با مسئولان نهادها و دستگاه‌های مختلف کشور، رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند مقصود من از کالای ایرانی، کالای ایرانی به تمام معناست و حتی کالای خارجی که در داخل هم تولید می‌شود از نظر من قابل قبول نیست.

ملت ما باید تصمیم بگیرد می‌خواهد ملتی قوی باشد یا ضعیف/ سه توصیه امام علی(ع) در جهت تبیین شعار سال

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی در زمینه حمایت از کالای ایرانی همین است که خیلی از کالاهایی که در داخل تولید می‌شود ساخته خود ما نیست و ما نقش یک کارگر را برای دیگران داریم و این نشان‌دهنده افق نگاه و همت رهبر معظم انقلاب است. در واقع ما نیازمند کالایی هستیم که بنیان و مبنای آن ایرانی و نشئت گرفته از این آب و خاک باشد.

جعفری اظهار کرد: ملت‌ها باید تصمیم بگیرند که چگونه باشند؛ ضعیف و تابع یا قوی و متبوع. رسول اکرم(ص) در روایت زیبایی می‌فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ يُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِيفَ الَّذِي لَا زَبْرَ لَهُ» (خداوند از مومن ضعیفی که عقل ندارد بیزار است). ملت ما هم باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد یک امت قوی باشد یا خیر.

این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: در حدیث دیگری امام علی(ع) می‌فرمایند: «امْنُنْ عَلَى مَنْ شِئْتَ تَکُنْ أَمِیرَهُ وَ احْتَجْ إِلَى مَنْ شِئْتَ تَکُنْ أَسِیرَهُ وَ اسْتَغْنِ‏ عَمَّنْ‏ شِئْتَ‏ تَکُنْ نَظِیرَهُ» (بر هرکس که می‌خواهى، نعمت ده تا امیر او باشى و به هرکس که می‌خواهى، اظهار نیاز کن تا اسیر او گردى و به هرکس که می‌خواهى، بی‌نیازى نشان ده، تا همانند او باشى). ما وقتی مدام اعلام می‌کنیم که به فلان کالای خارجی احتیاج داریم و به استفاده از یک برند یا اتومبیل خارجی افتخار می‌کنیم در واقع اسیر آنها شده‌ایم. امت اسلامی ما باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد اسیر اینها شود یا خیر. از نگاه امیرالمؤمنین(ع) این یک راه است.

وی ادامه داد: نمونه این مسائل در داخل کسانی هستند که گرفتار مصرف‌گرایی شده‌اند و اسیر قید و بند مصرفند. در عرصه بین‌المللی هم کشوری مانند عربستان وجود دارد که با وجود صادر کردن 10 میلیون بشکه نفت، آنقدر بیچاره است که وقتی ولیعهدش صدها میلیارد دلار به امریکایی‌ها می‌دهد و در نهایت هم با رفتار تحقیرآمیز روبرو می‌شود و این به خاطر این است که سعودی‌ها اسیر آمریکا شده‌اند.

جعفری با اشاره به بخش دوم روایت گفت: اگر به کالای خارجی اعلام بی‌نیازی کنیم یا حتی در بخشی از مصرف آنها امساک کنیم و حتی اگر تولید داخلی نداریم از کالای خارجی که مصرف آن ضرورت چندانی هم ندارد پرهیز کنیم آنگاه می‌توانیم مثل آنها پیشرفت کنیم و خودمان همان کالا را تولید کنیم.

این کارشناس مسائل فرهنگی اظهار کرد: جمله معروفی منسوب به گاندی است که می‌گوید: «من پیاده راه می‌روم اما دوچرخه انگلیسی سوار نمی‌شوم تا ملت خودم دوچرخه بسازد. با دوچرخه خودم راه می‌روم و موتور انگلیسی سوار نمی‌شوم تا ملت خودم موتور بسازد و ...». این روشی که گاندی در پیش گرفت نتیجه‌اش این شد که هند با وجود جمعیتی 15 برابر ایران اما وسعتی کمتر از 2 برابر ایران، جزو 5 اقتصاد برتر دنیاست. این نتیجه اعلام استغنا از بسیاری از کالاهای خارجی است و حتی زمانی که نیاز داشتند به استحصال نمک خودشان اکتفا کردند اما به رشد رسیدند. براین اساس ماهم می‌توانیم به چنین رشدی برسیم و ملت ایران قطعا سزاوارتر از آنهاست که این مسیر را طی کند.

وی اضافه کرد: بخش سوم روایت؛ «احسن عَلَى مَنْ شِئْتَ تَكُنْ أَمِيرَهُ» تنها به معنی خوبی و احسان کردن اخلاقی نیست. امروز اگر ملت ایران در عرصه تولید آنقدر رشد کند که به راحتی بتواند به کشورهای نیازمند کمک کند انها خودبخود به ما علاقه‌مند خواهند شد. در این راستا اولا مسئولان و تصمیم‌گیران باید از مشاوران و تصمیم‌سازان استفاده درست کنند و ثانیا زمینه‌سازی برای مشارکت عمومی صورت گیرد. رهبر معظم انقلاب هم امسال فرمودند که خطاب من در سال‌های گذشته به مسئولان بود اما امسال مردم مخاطب اصلی هستند، لذا لازم است همه برای تحقق شعار سال به صحنه بیایند.

جعفری عنوان کرد: مبانی دینی ما هم می‌گوید که «وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى» (و هرگز چشم خود را به نعمت‌های مادی كه به گروه‌هایي از آنها داده‌ايم ميفكن كه اينها شكوفه‏‌های زندگي دنياست و براي آنست كه آنان را با آن بيازمائيم و روزي پروردگارت بهتر و پايدارتر است). در این آیه یک نکته مهم فرهنگی وجود دارد که قرآن به زیبایی به ما می‌گوید به آنچه در داخل دارید اکتفا کنید و اصلا نباید زرق و برق نعمات دیگران نباید شما را سست کند. وقتی یک ملت از این زرق و برق‌ها چشم پوشید دیگر بیگانگان نمی‌توانند برای دادن کالاهای خود، به تصور اینکه ما نیاز داریم، شرط و شروط بگذارند، بلکه با خواهش و تمنا مجبور می‌شوند کالای خود را ارائه دهند. در واقع وقتی از طرف ما در داخل شوق نشان داده شود آنها هم قیمت کالای خود را بالا می‌برند و هم جنس بنجل خود را به ما می‌دهند و هم ما را تحقیر می‌کنند.

وی ابراز کرد: نکته دوم آیه این است که وقتی ما چشم به کالا و تولید بیگانه ندوختیم، اما وقتی می‌بینیم تولید با کیفیتی دارند، سعی می‌کنیم بهتر از آنها تولید کنیم و این باعث شکل‌گیری رقابت می‌شود و این همان تعبیر بخش دوم روایت امام علی(ع) است که فرمود زمانی که از کسی مستغنی شدی مانند او می‌شوی.

این نماینده سابق مجلس یادآور شد: در قرآن آیات فراوانی وجود دارد که بیان می‌کند ما نباید به دیگران و ثروت و نعماتی که دارند چشم بدوزیم که معروف‌ترین آنها آیه «نفی سبیل» است، «ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا»؛ نباید زمینه‌ای فراهم شود که دشمن برای ما شرط و شروط بگذارد. امروز به خوبی می‌بینیم هر وقت آمریکا می‌خواهد به برخی دوستان و اذناب منطقه‌ای خود فشار بیاورد تهدید می‌کند که اگر به ما پول ندهید ما نیروهای‌مان را از منطقه خارج می‌کنیم و شما را در مقابل رقبایتان تنها می‌گذاریم و این کشورها مجبور هستند که خواسته‌های آمریکا را بپذیرند، لذا ملت ایران اگر می‌خواهد روی پای خودش بایستد و به تعبیری اصالتش حفظ شود نباید کاری کند که محتاج دیگران شود.

ضرورت اسنفاده از ظرفیت فکر بومی برای پایدار ساختن آثار فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی

جعفری با بیان اینکه وقتی به کالای داخلی توجه شود زمینه اشتغال ایجاد خواهد شد که خود این مسئله به جز آثار اقتصادی و کسب درآمد، برکات فرهنگی و اجتماعی زیادی خواهد داشت، گفت: امام صادق(ع) به اصحاب خود می‌فرمایند که فرض کنید مهمانی در خانه‌ای وارد شود و میزبان به احسن وجه از مهمان پذیرایی کند و همه امکانات در اختیار مهمان باشد اما پس از مدتی مهمان با وجود راحتی و آسایش، احساس افسردگی و خمودگی می‌کند و می‌خواهد کاری کند و بیکار نباشد. در واقع ما اگر در داخل نیازی هم نداشتیم باید خودمان تولید کنیم و به این واسطه به خارج از کشور صادر کنیم. در روایت دیگری داریم که «خداوند ملتی را که زمین و آب دارد ولی فقیر است، هیچگاه رستگار نمی‌کند».

وی ادامه داد: در زمینه فرهنگ‌سازی حمایت از کالا و تولید ایرانی زمانی به نتیجه بنیانی و پایدار می‌رسیم که ابتدا از فکر بومی حمایت کنیم. غرب اگر رشد و پیشرفت کرد به خاطر این بود که ابتدا علوم انسانی خودش را پایه‌گذاری کرد ولی ما برمبنای علوم انسانی که دیگران طراحی کردند وارد میدان می‌شویم و می‌خواهیم مشکلات مربوط به جامعه ایرانی را بر مبنای راه حل‌های علوم انسانی غربی برطرف کنیم و لذا به نتیجه نمی‌رسیم.

جعفری با اشاره به اینکه در کنار فکر بومی، باید در حوزه فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی به غیرت و تعصب بومی و ملی توجه کرد، گفت: یعنی اینکه گاهی باید ترجیح دهیم به تعبیر علمای قدیم، کرباس بپوشیم اما لباس نرم خارجی را نپوشیم تا به تدریج خودمان به آن سطح برسیم.امروز متاسفانه یک بدبینی نسبت به کیفیت کالای ایرانی وجود دارد و این مسئله نیاز به یک آسیب‌شناسی دارد که ببینیم در دوران پس از انقلاب اسلامی کجا خوب عمل نکردیم که امروز مردم به کالای ایرانی اطمینان ندارند.

پیشنهاد خطرناک به خبرگزاری قرآنی؛ مسئولان میزان استفاده از کالای ایرانی در زندگی شخصی خود را ارائه دهند 

عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: از جمله اصلی‌ترین موارد مایه سرافکندگی، افزایش مصادیق مفاسد اقتصادی و بی‌توجهی به تولید داخلی از سوی مسئولان است. سال‌هاست که دولت‌ها بخشنامه می‌کنند که در ادارات در مواردی که کالای تولید داخل وجود دارد از کالای خارجی استفاده نشود. ولی باز هم می‌بینیم که در ادارات از کالای خارجی به وفور استفاده می‌شود. پس این بخشنامه به کجا ابلاغ می‌شود و دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه چرا قاطعانه عمل نمی‌کنند تا اعتماد از دست‌رفته مردم را بازگردانند.

وی نکته مهم در مسئله شعار سال را یکی بودن عمل و سخن مسئولان در حمایت از کالای ایرانی خواند و گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند «اَلنّاسُ بِاُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ» (مردم، به دولتمردان خود شبيه‌ترند تا به پدرانشان). امروز مسئولان ما باید ثابت کنند وقتی حرفی می‌زنند خودشان در درجه اول به آن عمل می‌کنند و لااقل کالاهایی را که در بخش‌های مختلف در داخل تولید می‌شود در زندگی‌شان مورد استفاده قرار می‌دهند.

جعفری اظهار کرد: یک پیشنهاد خطرناک هم به شما به عنوان خبرگزاری قرآنی دارم که نهضتی راه بیندازید که مسئولان اعلام آمادگی کنند که کالاهایی را که در زندگی‌شان استفاده می‌کنند به مردم نشان دهند که خارجی است یا داخلی. البته ممکن است عقل کل‌هایی بگویند این مسئله دخالت در زندگی شخصی و حریم خصوصی افراد است، اما مسئولی که اکنون در یک سمت دولتی و مربوط به مردم قرار گرفته، قطعا مردم می‌خواهند بدانند این مسئول در عمل مانند افراد معمولی و متوسط جامعه زندگی یا خیر.

وی با بیان اینکه متأسفانه به بهانه زندگی شخصی، حریم‌هایی برای سوء استفاده و فاصله‌اندازی با مردم ایجاد شده است، گفت: اما اعلام آمادگی تعدادی از مسئولان برای نشان دادن میزان استفاده از کالای ایرانی، می‌تواند بهترین اعتماد را ایجاد کند و جلوی بسیاری از شایعات را بگیرد.

این کارشناس مسائل فرهنگی اظهار کرد: حمایت از کالا و تولید ایرانی یعنی اینکه دستمان جلوی بیگانگان دراز نباشد تا آنها هر وقت دلشان خواست کمک بکنند یا نکنند. وقتی وابسته باشیم بیگانگان هستند که برای ما تصمیم می‌گیرند که چه بلایی سر ما بیاورند اما اگر تولید داخلی داشته باشیم ما خودمان تصمیم می‌گیریم و می‌توانیم عزت‌ خود را حفظ کنیم. معنای صدور انقلاب هم به نوعی همین است که جامعه الگویی بسازیم که منشأ خیر، خدمت و احسان نه تنها به ملت خودمان بلکه به سایر ملت‌ها بشویم واگر به این درجه رسیدیم آنگاه می‌توان گفت که انقلاب‌مان را صادر کرده‌ایم.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۱۱:۴۲
0
0
بدبینی؟؟؟
نظرتون راجع به پراید(ارابه مرگ ایرانیان در جاده) چیه؟
captcha