نگاه ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر به تحولات جهان اسلام
کد خبر: 3704977
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
رضا میرکریمی تصریح کرد:

نگاه ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر به تحولات جهان اسلام

گروه هنر ــ دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: این رویداد سینمایی سال گذشته به تحولات سوریه پرداخته است و امسال این نگاه وسیع‌تر شد و کل جهان اسلام را در برگرفت زیرا رسالت این رویداد سینمایی پرداختن به تحولات جهان اسلام است.

نگاه ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر به تحولات جهان اسلام

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور رضا میرکریمی دبیر جشنواره امروز 22 فروردین‌ماه، در پردیس سینمایی چهارسو برگزار شد.

در ابتدای این نشست میرکریمی ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید مبعث اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر را باید به حق یکی از قدیمی‌ترین جشنواره در قاره کهن آسیا نام برد این جشنواره چهارمین سالی است که بخش بین‌الملل خود را به صورت جداگانه برگزار می‌کند.

وی افزود: برای جدا سازی جشنواره فیلم فجر کار کارشناسی دقیق صورت گرفت تا بتوان به واسطه این جداسازی تاثیرگذاری این رویداد سینمایی را بیشتر کرد از جمله این اهداف می‌توان به بهتر دیده شدن آثار سینمای جهان به واسطه برگزاری مستقل بخش بین‌الملل اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه به اتفاق تیم همراهش تلاش کرده تا جشنواره‌ای در سطح نام و آوازه سینمای ایران برگزار کند گفت: برای اینکه جشنواره شکلی فاخر داشته باشد ما اهدافی چون ایجاد فضای برای آشنایی و تبادل تجربیات هنری، برخورداری از جایگاه برتر فرهنگی، شناسایی و معرفی آثار سینمای جهان، افزایش سطح آگاهی عمومی جامعه ایرانی در تماس با تجربیات جهانی و حرکت راهبردی دیپلماسی عمومی کشور و ارائه تصویری شفاف از جمهوری اسلامی ایران را پیگیری و دنبال کردیم.

میر کریمی درباره ثبات جشنواره چنین توضیح داد: هر جشنواره‌ای به واسطه ثباتی که دارد می‌تواند سطح و کیفیت خود را در جهان معرفی کند البته این ثبات به معنای رفع اشکالات نیست بلکه اجرای با کیفیت است که باید همیشه مدنظر باشد تا به زودی شاهد نام‌گذاری این جشنواره به‌عنوان رویدادی الف در سینمای جهان باشیم.

وی متذکر شد: ما برای دعوت از میهمانان خارجی برای حضور در این جشنواره مشکل چندانی نداریم چون این اشتیاق در بین هنرمندان و سینماگران خارجی وجود داشت که با تهیه بلیت با هزینه شخصی به ایران سفره کرده تا در این جشنواره حاضر شوند. این اتفاق نشان می‌دهد که این جشنواره خود را به خوبی به دنیای هنر هفتم شناسانده است. در همین رابطه حضور 120 فیلم از 54 کشور دنیا نشان دهنده ادعای مطرح شده است.

وی درباره بازار فیلم نیز اینگونه توضیح داد: این بخش به این دلیل برگزار می‌شود تا سینمای ایران بتواند محصولات خود را به فروش رساند و از این مسئله به نوعی کسب درآمد کند. البته شاید عده‌ای معتقد باشند که عدم اعلام میزان فروش فیلم‌های ایرانی در بازار فیلم به معنای کم رونق بودن این بخش است اما اعلام نکردن میزان فروش رویکردی رایج و طبیعی در سینمای جهان است پس نباید تصور کنیم فیلم‌های ایرانی فروش چندان مطلوبی در بخش بازار فیلم ندارد.

میرکریمی از بخش‌های اصلی و جنبی جشنواره جهانی فیلم فجر چنین نام برد: سینمای سعادت، جلوگاه شرق و جام جهان‌نما بخش اصلی جشنواره جهانی فیلم فجر را تشکیل می‌دهد. در بخش جنبی نیز نمایش فیلم‌های کلاسیک‌ مرمت شده، مستند زیر ذره بین، نمایش ویژه( مرور بر آثار و بزرگ‌داشت)، فانوس خیال، زیتون‌های زخمی(پنجره‌ای بر تحولات روز جهان اسلام)، مروری بر آثار سینمای ایتالیا، مروری بر آثار سینمای گرجستان، زنگ هفتم، بازار فیلم، نمایش‌های ویژه بهترین‌های کشورها، نمایش‌های ویژه و بخش جشنواره‌های فیلم کشور آلمان قسمت‌های مختلف این بخش را در بر می‌گیرد.

میرکریمی درباره ضرورت پرداختن به تحولات روز جهان اسلام گفت: یکی از رسالت‌های جشنوار‌ه‌های سینمایی در هر کشوری این است که به تحولات جامعه خود بی‌تفاوت نباشد با این توضیح در سال گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر به آنچه در سوریه رخ داد توجه کرد. امسال ما دایره فعالیت‌های خود را وسیع‌تر کردیم به ویژه با اعلام رژیم غاصب صهیونیستی مبنی بر تغییر پایتخت موضوعاتی چون فلسطین، تحولات یمن و جنایات رخ داد در میانمار از جمله موضوعاتی که در بخش زیتون‌های زخمی مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی درباره برخی انتقادات مبنی بر اینکه این جشنواره نتوانسته در بین سینماگران جهان جایگاهی شایسته کسب کند گفت: برخی نقدها که از میزان میهمانان حاضر در جشنواره صورت می‌گیرد شکلی کارشناسی ندارد در ابتدا باید بگویم ما 300 میهمان از 77 کشور در جشنواره جهانی فیلم فجر داریم این تعداد را اگر را با 4 جشنواره جهانی(جشنواره فیلم پکن، جشنواره روسیه و ... ) مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که میهمانان و آثار حاضر در جشنواره فیلم جهانی فجر از کیفیت و کمیت بالاتری سود برده است.

دبیر جشنواره با بیان اینکه دیدگاهش بر تنوع سلایق استوار است گفت: نگاه من در سینما این است که همه سلایق و اندیشه‌ها باید فرصت دیده شدن را داشته باشد این پیام را به نوعی در آثارم نیز مدنظر قرار داده‌ام برای همین جشنواره جهانی فیلم فجر محلی برای جولان تفکر و اندیشه خاص نیست بلکه تنوع دیدگاه و سلیقه مهم‌ترین شرط برای جشنواره جهانی فیلم فجر است.

وی در پایان سخنان خود از اهالی رسانه و منتقدان درخواست کرد که در کنار نقاط ضعف نقاط قوت را ببینند چون نقد زمانی راهگشا و تاثیرگذار است که منصفانه بوده و راهکار ارائه دهد.

سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فجر 30 فروردین تا 7 اردیبهشت سال جاری به دبیری رضا میرکریمی در پردیس سینمای چهارسو برگزار خواهد شد.

برای دیدن گزارش تصویری این مراسم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

 

captcha