وقتی صله رحم، عطر و رنگ قرآن می‌گیرد
کد خبر: 3705219
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
تولد بیست سالگی یک دوره قرآن خانوادگی؛

وقتی صله رحم، عطر و رنگ قرآن می‌گیرد

گروه فعالیت های قرآنی- خانواده‌ای در بیرجند زندگی می‌کنند که 20 سال است به بهانه احوال پرسی از یکدیگر دور هم جمع شده و به تلاوت آیاتی از قرآن کریم می پردازند.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، در جمع این خانواده قرار گرفتم، دوره قرآن ساده و بی آلایشی داشتند. تلفیق تلاوت آیات قرآن در کنار انس و محبت خانوادگی محیطی معنوی را ایجاد کرده بود.
ابتدا بزرگ جمع که پدر خانواده بود، آیاتی از کلام وحی را تلاوت می‌کند و سپس دیگر اعضای خانواده نیز به تلاوت قرآن می‌پردازند، تلاوت زیبای کودکان و نوجوانان خانواده توجه من را به خود جلب کرد.
تمام اعضای خانواده از هر سنی کنار یکدیگر نشسته و آیات قرآن را تلاوت می‌کنند. پس از اتمام تلاوت، معانی و تفسیر آیات قرآن نیز توسط بزرگ خانواده بیان می‌شود تا افراد معانی آیات را به درستی درک کنند و این زمینه‌ای برای به کاربستن توصیه‌های قرآن کریم در زندگی باشد.
پس از تلاوت قرآن با افراد این خانواده هم کلام شدم و عشق به آیات قرآن کریم و راهی را که معرفی می‌کند، در کلامشان یافتم.

وقتی صله رحم، عطر و رنگ قرآن می‌گیرد
بهره گیری از برکات کلام وحی در جمع خانوادگی
سید علیرضا حسینی، یکی از افراد شرکت کننده در این دوره قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: ۲۰ سال است که این دوره قرآن خانوادگی را تشکیل داده و هفته‌ای یک شب به بهانه احوال پرسی از یکدیگر دور هم جمع می‌شویم و چند صفحه از آیات قرآن کریم را نیز تلاوت می‌کنیم.
وی افزود: استفاده تمام سنین خانواده از توصیه‌های قرآن کریم در زندگی باعث تداوم دوره‌های قرآن خانوادگی در طول این چند سال شده است.
حسینی ادامه داد:‌ این دوره‌های قرآن باعث می‌شود تا خانواده از برکات کلام وحی در زندگی بهره برده و همچنین دید و بازدید منظم و برنامه ریزی شده‌ای داشته باشند.
اهمیت به قرآن کریم، از آثار حضور کودکان در دوره قرآن
وی با اشاره تاثیر دوره‌های قرآن بر تربیت درست فرزندان، بیان کرد: قرار گرفتن کودکان و نوجوانان در این جمع قرآنی باعث می‌شود تا به کلام الهی در زندگی اهمیت دهند و تلاوت و درک آیات آن را فراگیرند.
وی با بیان اینکه صله رحم برکات و آثار بسیاری در زندگی انسان دارد، اظهار کرد: در احادیث، روایات و آموزه‌های دین بر صله رحم و جویا شدن حال یکدیگر بسیار تاکید شده است.
این عضو از خانواده تصریح کرد: یکی از عوامل تشکیل این دوره قرآن خانوادگی نیز بهره بردن از آثار و برکات صله رحم در زندگی خانوادگی ما است.
حسینی ادامه داد: در پایان تلاوت قرآن نیز فاتحه‌ای نثار درگذشتگان خود کرده، تا آنان نیز از این محفل بی نصیب نمانند.

وقتی صله رحم، عطر و رنگ قرآن می‌گیرد
دلایل استمرار دوره قرآنی 20 ساله
سید محمد حسینی، یکی دیگر از اعضای این خانواده نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: درک صحیح پدران و مادران از وضعیت روحی و روانی کودکان و نوجوانان از عوامل تداوم و استمرار دوره خانوادگی ما است چرا که در این جمع‌های خانوادگی بیشتر به کودکان و نوجوانان اهمیت داده می‌شود.
وی با بیان اینکه مشارکت کودکان و نوجوانان در نحوه برگزاری جلسات باعث میل بیشتر آنان به شرکت در این جمع خانوادگی می‌شود، افزود: ایجاد زمینه‌های تشویقی برای کودکان و نوجوانان به خصوص در چندین جلسه اول و توجه به ویژگی‌های مثبت و فردی اعضا باعث علاقه فرزندان به حضور در دوره قرآن می‌شود.
این عضو از خانواده بیان کرد: همچنین سابقه قرآنی و فرهنگی خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها و همگن بودن افراد شرکت کننده از عوامل تداوم این دوره قرآن است.
زمینه سازی برای ایفای نقش‌های اجتماعی در آینده
حسینی ادامه داد: دوره‌های قرآن خانوادگی باعث کسب و تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی کودکان و نواجوانان شده و زمینه حضور فعال آنان را در اجتماعات بزرگتر و ایفای نقش‌های اجتماعی فراهم می‌آورد.
وی اظهار کرد: باتوجه به آموزه‌های دینی یکی از مواردی که یک فرد مسلمان باید به آن توجه کند، صله رحم است و یکی از تاثیرات مهم دوره‌های قرآنی خانوادگی نیز فراهم آوردن امکانی برای دید و بازدید و انجام صله رحم است.
این عضو از خانواده بیان کرد: در این دوره‌های قرآن، اعضای خانواده هم از محضر قرآن کسب فیض می‌کنند و هم از احوالات یکدیگر باخبر می‌شوند.
حسینی با بیان اینکه در این جمع‌های خانوادگی همچنین مشکلات احتمالی خانواده‌ها نیز با مشورت یکدیگر برطرف می‌شود، تصریح کرد: صله رحم و جمع شدن خانواده‌ها در کنار هم تاثیر بسیار مثبتی در تربیت درست فرزندان نیز دارد.

وقتی صله رحم، عطر و رنگ قرآن می‌گیرد

استحکام پیوندهای خانوادگی در پرتو قرآن
وی ادامه داد: براساس تحقیقات به عمل آمده تلاوت قرآن و توجه به معانی آیات کلام وحی، ذهن را باز می‌کند و همچنین حضور فعال کودکان، نوجوانان و جوانان زمینه بحث و تبادل نظر در موضوعات درسی و تحصیلی را با یکدیگر و بزرگسالان فراهم می‌کند.
این مربی پرورشی بیان کرد: همچنین شرکت در این جلسات و بهره گیری از معنویات قرآن موجب استحکام پیوندهای خانوادگی شده و موجبات آرامش روحی و روانی فرزندان که لازمه پیشرفت تحصیلی آنان است را فراهم می‌آورد.
اگر به سفارشاتی که دین مبین اسلام به پیروانش می‌کند نیک بنگریم خواهیم دید که اسلام دین رحمانیتی است که جز صلاح و رستگاری انسان‌ها را نمی‌خواهد. بنابراین چه خوب است که به صله رحم و تلاوت قرآن و درک آیات آن که از توصیه‌های این دین نجات بخش است قدری بیشتر توجه کنیم.. بدیهی است که توجه به این تاکیدات دوری از بسیاری از آسیب‌ها را در جامعه به دنبال خواهد داشت.
گزارش از زهرا حمیدی
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۳ - ۲۰:۴۵
0
0
سلام متن بسیار تاثیرگذاری بود
captcha