آغاز شمارش معکوس مسابقات بین‌المللی قرآن/ رونمایی از سامانه حفظ
کد خبر: 3705261
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
اهم اخیار و رویدادهای قرآنی هفته/

آغاز شمارش معکوس مسابقات بین‌المللی قرآن/ رونمایی از سامانه حفظ

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد علاوه بر برگزاری نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی قرآن، شمارش معکوس برای آغاز سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران آغاز شد و شاهد انتشار بیشترین جزئیات از این مسابقات در مقایسه با دیگر رخدادها بودیم.

جمعه//////اعلام جزئیات نمایشگاه قرآن؛ آغاز شمارش معکوس مسابقات بین‌المللی / رونمایی از سامانه حفظ قرآن

به گزارش ایکنا؛ در این هفته و طی روزهای 18 تا 24 فروردین ماه، شاهد خبرهای قرآنی متنوع و متعددی در گوشه و کنار کشورمان بودیم، این هفته با اعلام جزئیات مسابقات بین المللی قرآن شروع شد، با پایان یافتن مرحله نیمه نهایی مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان و اعزام دو نماینده کشورمان به مسابقات قرآن کویت ادامه یافت و با رونمایی از سند ملی حفظ قرآن کریم به پایان رسید تا در آخرین روزهای اولین ماه سال 97 شاهد روزهای پرخبری باشیم. در ادامه نگاهی به مهم ترین رویدادهای قرآنی هفته انداخته شده است.
انتصاب قائم مقام رادیو قرآن
روز 18 فروردین ماه و آغازین روز این هفته، مدیر شبکه رادیویی قرآن در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین «محمودرضا ذکاوت» را به عنوان قائم‌مقام شبکه رادیویی قرآن منصوب کرد. در حکم صادر شده علاوه بر شرح وظایف سازمانی مندرج در سند راهبردی شبکه، نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای مدیران و شورای طرح و برنامه شبکه و نیز ارزیابی عملکرد کلیه واحدهای صف و ستاد و کمیته‌های شبکه از جمله امور محوله این مسئولیت بیان شده است.
تربیت 65 هزار حافظ قرآن در برنامه 10 ساله
همچنین سرهنگ دوم مهدی میدانی، مدیر قرآن و عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش (آجا) در اولین روز هفته جاری از تدوین آیین نامه جامع مسابقات قرآن کریم نیروهای مسلح خبر داد و گفت: این آیین نامه بر اساس رویکرد جدید آجا به مسابقات قرآن تدوین شده است. وی همچنین از تربیت 10 هزار حافظ قرآن در این نیروز خبر داده که قرار است طی یک برنامه 10 ساله به 65 هزار نفر برسد.
تمدید ثبت نام مسابقات سراسری قرآن و حذف شرط سنی
در اولین روز هفته جاری از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه - که این روزها منبع انتشار خبرهای قرآنی بسیار زیادی به واسطه نزدیک شدن به مسابقات بین المللی قرآن است – از تمدید زمان ثبت نام برای حضور در چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم خبر داده شد. این زمان که تا قبل از این روز 20 فروردین ماه اعلام شده بود تا پایان این ماه تمدید شد. همچنین در خبر دیگری از مسابقات سراسری قرآن کریم، اعلام شد که شرط سقف سنی 40 سال برای ثبت نام حذف شده است. این شرط پس از آن برداشته شد که تعدادی از مخاطبان مسابقات سراسری قرآن کریم، آن را ناعادلانه دانسته و خواهان برداشته شدن این شرط شده بودند. بر اساس این شرط افرادی بالای چهل سال حق ثبت نام در مسابقات سراسری قرآن کریم را نداشتند.
برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای حوزه مقاومت
همچنین در این روز و از سوی محمد انجم شعاع، مسئول کمیته نظارت و ارزیابی ستاد عالی هماهنگی مسابقات از در دست بررسی بودن برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کشورهای حوزه مقاومت خبر داده شد. انجم شعاع در مورد این مسابقات، گفت: مراحل اجرایی این مسابقات در سال جاری انجام می‌شود و امیدواریم به زودی در حوزه مقاومت با همت دستگاه‌های ذی‌ربط و سازمان اوقاف و امور خیریه این مسابقات اجرایی شود. کلیات این مسابقات قطعی شده اما زمان‌بندی و جزئیات دیگر آن هنوز نهایی نشده است.
برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر قرآنی در حاشیه مسابقات قرآن ایران
حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف روز شنبه که یکی از روزهای پرخبر هفته ای که پشت سر گذاشته شد، بود با حضور در برنامه رادیویی افق و یک هفته قبل از نشست خبری این مسابقات به بیان جزئیات تازه ای از سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران پرداخت. حسینی در این برنامه از سه برابر شدن مهمانان خارجی مسابقات بین المللی قرآن نسبت به دو سال قبل و نیز برگزاری جشنواره بین المللی شعر قرآنی در حاشیه این مسابقات خبر داد. وی همچنین به انتخاب قاری وحافظ منتخب بخش مردمی در این مسابقات اشاره کرد.
کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن مسئول رسیدگی به شعار سال شد
اولین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز یکشنبه 19 فروردین ماه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد. در این جلسه موضوع «بررسی نقش نظام توسعه فرهنگ قرآنی در تحقق حمایت از کالای ایرانی» مطرح و بعد از بحث و گفت‌وگوی اعضا و طرح برخی پیشنهادها مقرر شد کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی، برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی برای تحقق این موضوع را به عنوان راهبرد سوم این سند در اولویت سال جدید خود قرار دهد. همچنین در این نشست معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش از استقرار مرکز قرآنی این وزارتخانه در آینده ای نزدیک خبر داد.
اعلام اسامی داوران مسابقات بین‌المللی قرآن
اسامی هیئت داوران سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران اعلام شد که بر اساس آن در بخش های مختلف مجموعاً حدود 50 داور حضور خواهند داشت. در این دوره به ازای هر یک داور ایرانی دو داور خارجی برای قضاوت مسابقات دعوت شده است که از مجموع آنها ۲۱ داور در بخش بزرگسالان و روشندلان، ۱۵ داور در بخش بانوان و ۱۳ داور در بخش طلاب علوم دینی به قضاوت می‌پردازند.
تغییر اهداف و سیاست‌های نمایشگاه قرآن
اولین نشست خبری بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم روز دوشنبه 20 فروردین ماه برگزار شد. عبدالهادی فقهی زاده، رئیس بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در این نشست خبری از ایجاد تغییراتی در اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای نمایشگاه قرآن نسبت به سال گذشته سخن گفت و افزود: نمایشگاه به احتمال بسیار زیاد از چهارم تا بیستم ماه مبارک رمضان پذیرای علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن کریم خواهد بود. همچنین سامانiqfa.ir برای اطلاع رسانی آخرین جزئیات و اطلاعات مربوط به این دوره از نمایشگاه قرآن طراحی شده است.
پایان مرحله نیمه نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان
سرانجام روز دوشنبه 20 فروردین ماه مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان که در قالب برنامه تلویزیونی «اسرا بین المللی» به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت، به پایان رسید. از این مرحله در هر کدام از دو رشته این مسابقات 22 نفر و در مجموع حدود 45 نفر به مرحله حضوری که از روز هفتم اردیبهشت ماه در مشهد آغاز می شود، راه یافتند.
مدیران اهمال کار در مسابقات بین‌المللی قرآن معرفی شوند
همچنین روز 20 فروردین ماه نشست مسئولان کمیته های ستاد برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم برگزار شد. در این مراسم علاوه بر رونمایی از پوستر این دوره از مسابقات، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی بر اضافه شدن بخش بانوان به مسابقات بین المللی قرآن طلاب و دانشجویان تأکید کرد و گفت: در ایام برگزاری مسابقات نهادها و مدیرانی که بیشترین تلاش را داشته و نیز مدیران و دستگاه‌هایی که اهمال کاری داشته‌اند را به مردم معرفی کنیم تا خادمان واقعی به ساحت قرآن مشخص شوند.
جزئیات زمانبندی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
روز 21 فروردین ماه و از سوی مسئول کمیته فنی سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اعلام شد که در این مسابقات و در رقابت های پنج گانه 258 شرکت کننده از 84 کشور دنیا حضور دارند. حجت الاسلام مقنی، معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف همچنین جزئیات زمانبندی این مسابقات را نیز بیان کرد که بر اساس آن، مراسم افتتاحیه این مسابقات روز 30 فروردین ماه برگزار می شود و رقابت ها نیز یک روز بعد آغاز می شود و تا روز چهارم اردیبهشت ماه ادامه دارد. روز پنجم اردیبهشت ماه نیز مراسم اختتامیه مسابقات برگزار می شود و روز ششم نیز دیدار متسابقان با مقام معظم رهبری را شاهد خواهیم بود.
اعزام دو نماینده ایران به مسابقات کویت و عبور از مرحله گزینشی
روز سه شنبه «مهدی غلام‌نژاد» و «محمدجواد دلفانی» دو نماینده کشورمان در نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کشور کویت عازم این کشور شدند. این دو چهره جوان قرآنی کشورمان بلافاصله بعد از حضور در هتل محل اسکان متسابقان در مرحله گزینشی این مسابقات حضور یافته و پس ا پاسخ دادن به سوالات داوران با موفقیت از این مرحله عبور کردند. همچنین نوبت اجرای دو نماینده کشورمان نیز در همان روز مشخص شد که بر اساس آن، مهدی غلام‌نژاد، شرکت کننده رشته قرائت تحقیق روز جمعه 24 فروردین و محمدجواد دلفانی، شرکت کننده رشته حفظ کل قرآن کریم نیز روز شنبه 25 فروردین ماه در سالن اصلی مسابقات به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
رونمایی از سامانه ملی حفظ قرآن/ ثبت اطلاعات یک میلیون و 12 هزار حافظ قرآن
روز 22 فروردین ماه و با حضور محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سامانه ملی حفظ قرآن ایران رونمایی شد. در این مراسم علاوه بر بیان برخی جزئیات آماری تعداد حفاظ قرآن کریم در کشور، اعلام شد تا کنون اطلاعات یک میلیون و 12 هزار نفر در این سامانه بارگذاری شده است که بیشترین تعداد با اختلاف بسیار زیاد مربوط به وزارت آموزش و پرورش است. همچنین در این مراسم اعلام شد که استان تهران در بین 31 استان کشور با بیش از 152 هزار حافظ قرآن دارای بیشترین تعداد حافظ بوده و در رده نخست استان ها قرار دارد. در این مراسم، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی سخنانی طراحی این سامانه را یکی از راه های تسهیل برنامه ریزی ها برای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد.

انتهای پیام

captcha