گپ‌وگفت با کوچک‌ترین و مسن‌ترین حافظ شرکت‌کننده در آزمون حفظ و مفاهیم/ قرعه‌کشی از برگزیدگان + عکس
کد خبر: 3705513
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸

گپ‌وگفت با کوچک‌ترین و مسن‌ترین حافظ شرکت‌کننده در آزمون حفظ و مفاهیم/ قرعه‌کشی از برگزیدگان + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ طی ویژه برنامه امروز، 25 فروردین‌ماه «رصد» در کنار قرعه‌کشی از برگزیدگان آزمون حفظ و مفاهیم قرآن، کوچک‌ترین و مسن‌ترین حافظ شرکت‌کننده در این آزمون به بیان وضعیت خود پرداختند.

گپ‌وگفت با کوچک‌ترین و مسن‌ترین حافظ شرکت‌کننده در آزمون حفظ و مفاهیم/ قرعه‌کشی از برگزیدگان

به گزارش ایکنا؛ مراسم قرعه‌کشی برگزیدگان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن امروز، شنبه، ۲۵ فروردین‌ماه همزمان با مبعث پیامبر اعظم(ص) در ویژه برنامه رصد در شبکه قرآن و معارف سیما انجام و به صورت مستقیم از این شبکه تلویزیونی پخش شد.

این برنامه با حضور کوچک‌ترین و کم‌سن‌ترین فرد شرکت‌کننده در این آزمون محسن باقرپور، حافظ هشت‌ساله کل قرآن از اردبیل به همراه خانواده آغاز شد. این حافظ هشت‌ساله که از پنج و نیم سالگی حفظ کل قرآن را آغاز کرده در هفت سالگی موفق به اتمام حفظش شده است، گفت: هر روز دو صفحه از قرآن را حفظ می‌کردم و سپری کردن فرآیند حفظ قرآن برایم سخت نبود، بلکه شیرین و لذت‌بخش بود.
در ادامه روح‌الله باقر پور، پدر و نوری، مادر وی از فراهم کردن شرایط برای حضور فرزندشان در کلاس‌های قرآن گفتند. نوری، مادر محسن از زمینه و استعداد وی برای یادگیری گفت و اظهار کرد: به دلیل همین علاقه در کلاس‌های جامعةالقرآن ثبت‌نامش کردم و در ابتدا با حفظ یک صفحه از قرآن شروع کردیم و سپس به درخواست محسن دو صفحه از آیات نورانی کلام الله مجید را حفظ کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا حفظ قرآن فعالیت کودکانه‌اش را تحت تأثیر قرار داده است؟ گفت: نه، بلکه بازی و حفظش هر کدام طبق برنامه‌ریزی انجام می‌شد و با علاقه برای حفظ آیات حضور پیدا می‌کرد. البته دیگران و اطرافیان در تشویق ما برای بهره‌گیری از استعداد محسن در راه حفظ قرآن بسیار تأثیرگذار بودند.
سپس این حافظ کل خردسال کشورمان به تلاوت آیات اول تا سوم سوره مبارکه تحریم پرداخت.

در بخش دیگر این برنامه نیز فتح‌اله فریدونی رودبالی، مسن‌ترین حافظ کل قرآن شرکت‌کننده در این آزمون از استان فارس، میهمان بود.
وی که از سال ۶۰ حین خدمت در آموزش و پرورش و هنگام آموزش قرآن به دانش‌آموزان به امر موفق به حفظ آیات کلام الله مجید شد، اظهار کرد: پس از بازنشستگی حافظ کل قرآن شدم به عبارت دیگر سالی یک جزء همراه با آموزش قرآن به دانش‌آموزان تقریباً حفظ می‌کردم که پس از بازنشستگی به درجه حفظ کل قرآن رسیدم.
فریدونی رودبالی عنوان کرد: سپس دارالقرآنی نیز با ۳۳۰ متر زیربنا در سفیدار رودبال استان فارس افتتاح و راه‌اندازی کردیم که در دو طبقه به علاقه‌مندان به قرآن، خدمت‌رسانی می‌کند.
وی در پاسخ به این سؤال که چه میزان در ایجاد زمینه‌های قرآنی در منزل خود تأثیرگذار بودید؟ گفت: از همان دوران کودکی فرزندانم را برای حضور در مسابقات تشویق می‌کردم و علاوه بر آن دانش‌آموزان را نیز به این موضوع و در کنار آن حضور در جلسات و محافل قرآنی ترغیب می‌کردم.
در ادامه این برنامه گفت‌وگویی با حدیث نظری، از توابع استان اصفهان، کم‌سن‌ترین بانوی شرکت‌کننده در رشته حفظ کل که در مقطع پنجم ابتدایی تحصیل می‌کند، انجام شد، وی از سن پنج تا هفت سالگی در خانه آن هم با همراهی مادر توانست حافظ کل قرآن شود.
سپس ابوالفضل نظری، پدر حافظ کل قرآن کریم و مادر حدیث از برنامه‌های روزانه‌شان برای تشویق فرزندشان به استمرار در عرصه حفظ قرآن گفتند و مادر این حافظ خردسال ادامه داد: وی از چهارسالگی تا پنج سالگی روخوانی قرآن را انجام می‌داد و از پنج سالگی نیز به حفظ قرآن علاقه‌مند بود، اما به دلیل اینکه در روستا کلاس‌های قرآن نداشتیم خودمان در خانه و به روش خودم حدیث، حافظ قرآن شد.

گپ‌وگفت با کوچک‌ترین و مسن‌ترین حافظ شرکت‌کننده در آزمون حفظ و مفاهیم/ قرعه‌کشی از برگزیدگان
وی ادامه داد: پس از اینکه حدیث حافظ ۱۸ جزء از قرآن شد، متوجه شدیم که قلم قرآنی هست و لذا آن را تهیه کردیم و پس از آن حدیث با آن آیات را حفظ کرد. در ابتدا یک صفحه حفظ می‌کرد و سپس به سه صفحه نیز افزایش یافت و پس از حفظ، آیات جدید نیز به من تحویل می‌داد. اما برای تثبیت هفت تا 10 جزء را روزانه مرور می‌کرد.
بخش دیگر این برنامه نیز حضور چهار خواهر حافظ کل قرآن از خمینی شهر اصفهان در این آزمون بود. خانواده رضایی شامل نرگس، متولد سال ۷۰، خدیجه و فاطمه متولد ۵۳ و ۵۲ و زهرا، متولد سال ۴۶ از حافظان قرآن شرکت کننده در این آزمون بودند که زمینه ورودشان به عرصه حفظ را پس از ورود خواهر کوچکترشان نرگس به حفظ کل و اتمام حفظش می‌دانند.
آن‌ها معتقدند، حفظ قرآن مقدمه‌ایست برای ابتدا درک مفاهیم و سپس عامل به آیات نورانی کلام‌الله مجید بودن و گفتند: بیشتر اوقاتی که باهم هستیم به دوره و مباحثه محفوظاتمان می‌پردازیم.
در ادامه نیز از این شرکت‌کنندگان خاص آزمون حفظ و مفاهیم قرآن با حضور حجت‌الاسلام خسروی، دبیر اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن، حجت‌الاسلام حسینی، دبیر شورای سیاستگذاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم و مرتضی خدمتکار، رئیس دبیرخانه این آزمون با اعطای هدایایی تجلیل به عمل آمد.
سپس مراسم قرعه‌کشی به صورت نمادین میان حدود ۱۱ هزار برگزیده این دوره از آزمون حفظ و مفاهیم قرآن که بالاترین نمره را در هر رشته به‌دست آورده‌اند، انجام شد و هدیه 10 میلیون ریال به آن‌ها اختصاص یافت.
سیدمحمدسجاد محروقی از مشهد مقدس، سلیمان کدخدا قادری از مهاباد آذربایجان غربی و علیرضا اصغرفری از استان البرز در رشته حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم به قید قرعه جوایزی به آن‌ها اهدا شد.
در رشته حفظ جزء اول نیز به فهیمه داوودی از الیگودرز لرستان به قید قرعه جایزه‌ای اهدا شد. همچنین در رشته حفظ دو جزء قرآن کریم (جزء سی‌ام و اول) نیز مهدی علم‌خواه از شهر مقدس قم نفر منتخب قرعه‌کشی شد.
در رشته حفظ سوره‌های منتخب نیز زهرا دیاری از مرند آذربایجان شرقی، طاهره عزتی از آذربایجان شرقی و وجیهه سادات‌تبایی از شهر مقدس قم به عنوان منتخبان از قرعه‌کشی معرفی شدند.
بنا بر گزارش ایکنا، در رشته حفظ سه جزء نخست قرآن نیز به زهرا سعادت از اصفهان و همچنین در رشته حفظ پنج جزء نخست قرآن به معصومه صادقی از شهر مقدس قم و سیده فریده قادری از شهرستان سراب آذربایجان به قید قرعه جوایزی اهدا شد.
لازم به‌ذکر است، این قرعه‌کشی به صورت نمادین انجام شد و از دوشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه برگزیدگان آزمون حفظ و مفاهیم قرآن می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی این آزمون از نتایج قرعه کشی مطلع شوند.
یادآور می‌شود، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم سال گذشته، طی اسفندماه ۹۶ برای نخستین‌بار با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
انتهای پیام

captcha