بخش محوری جشنواره یازدهم رقابتی نیست/ جوایز برگزیدگان یکسان است
کد خبر: 3705623
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
صدری عنوان کرد:

بخش محوری جشنواره یازدهم رقابتی نیست/ جوایز برگزیدگان یکسان است

گروه هنر ــ دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: بخش محوری جشنواره یازدهم موسیقی نواحی رقابتی نبوده و به برگزیدگان جوایز یکسانی تعلق می‌گیرد.

بخش محوری جشنواره یازدهم رقابتی نیست/ جوایز برگزیدگان یکسان است

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، احمد صدری دبیر این دوره از جشنواره در گفت‌وگویی که در ادامه آمده است، ابعاد مختلف این جشنواره را تشریح کرده است.

بنابراعلام دبیرخانه یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران گویا قرار است در این دوره منظر دیگری از جشنواره موسیقی نواحی آشکار شود و طبق آن آثار فراتر از موسیقی‌های گذشتگان و بیشتر معطوف به آفرینش‌های هنری در بستر موسیقی‌های نواحی باشد؟

بله همین‌طور است. این یکی از بخش‌های محوری جشنواره ‌یازدهم است و این مؤلفه در اجراها مورد توجه است، بخش دیگر نیز مرتبط با اجراهای مردمی است که طی آن گروه‌هایی از نوازندگان نواحی مختلف در تالارها برای مردم اجرا خواهند داشت.

به چه شیوه‌ای؟

‌با جستار محوری جشنواره که معیارهای آن در فراخوان اعلام شده است هنرمندان و علاقه‌مندان آثارشان را به دبیرخانه جشنواره می‌فرستند و آثار پس از ارزیابی‌های کارشناسانه گزینش شده و به جشنواره راه می‌یابد.

آیا این بخش رقابتی است؟

خیر، تأکید می‌کنم این بخش به‌هیچ‌وجه رقابتی نیست و برگزیدگان از جایزه‌های یکسانی برخوردار می‌شوند.

لطفاً کمی درباره اجرای گروه‌های موسیقی در بوستان مادر کرمان نیز بفرمایید.

‌بخش دیگر از برنامه‌های این جشنواره هم مردمی و بیشتر خانواده محور است و شامل اجرای گروه‌های موسیقیایی در بوستان مادر کرمان می‌شود. در فضای باز این بوستان، نزدیک به سه هزار صندلی چیده می‌شود تا مردم علاقه‌مند به موسیقی سنتی بافرهنگ دیرین سرزمین خود همراه و همدل شوند. پاسداشت این فرهنگ کهن خواست همه‌ ماست و مطمئناً دستیابی به آن با شعار دادن امکان‌پذیر نبوده و نیازمند برداشتن گام‌های اثرگذار است و امیدوارم رسانه‌های دیگر نیز حساسیت این روزگار ایران عزیزمان را بیشتر شناخته و با این‌گونه کوشش‌ها همگام شوند.

چه تدبری برای جزیره‌ای نبودن چنین جشنواره‌هایی دارید؟

امسال باهدف اینکه رویدادهای جشنواره‌ای به‌صورت جزیره‌ای نبوده و ارتباطی درست میان آن‌ها استوار شود، مقرر شد که استان‌ها رأساً جشنواره‌های محلی را برگزار و برگزیدگانشان را به جشنواره موسیقی نواحی اعزام کنند و از همه امتیازات این جشنواره بهره‌مند شوند و امیدوارم این اقدام سبب این شود که جشنواره‌های جدا افتاده که هرساله بدون چشم‌انداز برگزار می‌شوند در پیوندی درست با یکدیگر تجمیع شده و منجر به هم‌افزایی در این عرصه شود.

به نظر می‌رسد این شیوه باعث می‌شود که جشنواره‌ها و همایش‌های موسیقایی سالیانه، ضمن پیوسته بودن از اثرگذاری بیشتری هم برخوردار شوند؟

بله، این کنش انگیزه‌ای می‌شود تا مدیران استانی و هنرمندان، جشنواره‌های استانی خود را با رویکردی جدی‌تر برگزار کرده و هنرمندان هم بدانند که با کوشش بیشتر و اجرای بهتر، پیشرفت کرده و به محافل معتبری همچون جشنواره کشوری راه پیدا می‌کنند.

آیا در بخش محوری این جشنواره شرایط سنی در نظر گرفته شده است؟

برای حضور بخش محوری جشنواره که همان تولید اثر با مؤلفه‌های موسیقی و گویش محلی است شرط سنی مطرح‌شده و بر پایه آن هنرمندان بالای ۳۰ سال می‌توانند در این بخش حضور یابند.

شرط سنی به چه انگیزه‌ای مدنظر قرارگرفته است؟

این امر نیز باهدف افزایش انگیزه و همان نگاه پیوستگی سازمانی جشنواره‌ها انجام‌شده است. همان‌طور که مطلعید بخش جوان از دوره‌های قبل در جشنواره موسیقی نواحی ایران در نظر گرفته‌شده است و بدین ترتیب. جوانان علاقه‌مند می‌توانستند آثار خود را در این بخش از جشنواره عرضه کنند و با یکدیگر به رقابت بپردازند زیرابه نظر می‌رسد حس رقابت و مسابقه در این گروه سنی بیشتر است و استقبال از این بخش از سوی شرکت‌کنندگان جوان دلیلی بر این مدعاست. حتی می‌توان این بخش را با برنامه‌ریزی بهتر، در ساختاری جداگانه‌ای برگزار کرد. بنابر‌این با در نظر گرفتن سن برای حضور هنرمندان، این موازی کاری را از میان‌ بردیم.
یادآور می‌شود، یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران از 11 تا 14 اردیبهشت در کرمان برگزار خواهد شد. در فراخوان این دوره از جشنواره آمده است: در این دوره، برنامه‌هایی نظیر اجرای گروه‌های موسیقایی شامل اجراهای بخش جنبی، اجرای برگزیدگان جشنواره‌های استانی و اجرای پیشکسوتان در نظر گرفته‌شده است. افزون بر اینکه در این دوره، بخشی از هنرمندان فعال در حوزه ساختن ساز هم حضور خواهند داشت. جستار محوری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، آفرینش آثار با کلام، بر پایه اشعار حماسی با گویش و زبان قومی با دستمایه‌های حماسی (پهلوانی) است.
علاقه‌مندان برای حضور در جشنواره، پس از تکمیل فرم درخواست باید نمونه اجرای تصویری خود و متن ترجمه‌شده اشعار را به نشانی دبیرخانه جشنواره به آدرس کرمان، چهارراه تهماسب آباد، مجتمع فرهنگی - هنری کرمان، طبقه اول، کدپستی ۷۶۱۳۶۷۶۵۵۹ ارسال کنند.


انتهای پیام

captcha