تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری برای شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن
کد خبر: 3705634
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷

تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری برای شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف از راه‌اندازی غرفه‌ رهبر قرآنی جهت تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری برای شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کنار رقابت‌ها خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ فارس نوشت: حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی متقی مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه بااشاره به بخش‌های جدید نمایشگاه قرآن در حاشیه برگزاری سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: امسال نمایشگاه قرآن بخش‌های جدید و گوناگونی برای نوجوانان و جوانان دارد و سعی شده برنامه‌های خوبی در جوارِ مسابقات داشته باشیم که از کودکان شیرخواره و طراحی اتاق کودک و مادر گرفته تا کودکان خردسال، نوجوانان، جوانان، چند رسانه‌ای و تا سنین بالاتر بحث مشاوره را داریم که با موضوعات ازدواج، تربیت فرزند، خانواده، مهارت‌های زندگی، سبک زندگی ارائه می‌شود.

وی اظهار داشت: نمایشگاه سبک زندگی در 7 غرفه است که در این بخش مبلغان و روحانیون آموزش‌ دیده حضور دارند و در آن وقف قرآنی را تبلیغ و ترویج می‌کنند و اگر کسی بخواهد قرآن وقف کند این امکان وجود دارد، همچنین به دلیل محدودیت فضا غرفه‌های فروش محدودتر شده زیرا سازمان بیشتر رویکرد عرضه محصولات و معرفی فعالیت‌های مؤسسات فعالِ قرآنی را مدنظر دارد.

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف با بیان اینکه غرفه‌های رهبر قرآنی، انقلاب قرآنی، شهدای قرآنی از جمله بخش‌هایی است که امسال برای اولین‌بار به نمایشگاه جانبی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اضافه شده است، تصریح کرد: در غرفه رهبر قرآنی منظومه فکری مقام معظم رهبری را تبیین و بحث مبانی قرآنیِ انقلاب اسلامی به صورت روایت‌گری و در دو قالب تابلوهای نمایشی و مسابقه کتابخوانی در بخش انقلاب قرآنی ارائه می‌شود. در بحث شهدای قرآنی 15 شهید مدافع حرم و انقلاب اسلامی که حافظ، قاری، مفسر و استاد قرآن بوده‌اند معرفی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: رهبر جمهوری اسلامی ایران شاید تنها رهبری در میان رهبران کشورهای اسلامی باشد که از یک منظومه فکریِ قرآنیِ دقیقی برخوردارند، اگر از ابتدای زندگی مقام معظم رهبری را مطالعه کنید از کودکی‌ با قرآن مانوس بودند، در جوانی و نوجوانی به مباحث تلاوت قرآن و اساتید مصری اشراف داشتند، همچنین ایشان تنها رهبر قرآنی و رهبر جهان هستند که 4 ساعت پای رحلِ قرآنی‌ می‌نشینند و قاریان قرآن تلاوت می‌کنند و سپس رهنمودهایی دارند.

موسوی متقی خاطرنشان کرد: اگر رهنمودهای مقام معظم رهبری را از زمان ریاست‌جمهوری‌شان در جلسات قرآنی که با قاریان داشتند تاکنون ببینیم، یک نظام فکری از تاکید بر بحث‌های روخوانی و روان‌خوانی، حفظ قرآن، تدبر در قرآن، تفسیر قرآن، و محافل قرآنی را مشاهده می‌کنیم. اینها نشانگر آن است که ایشان با یک نگاهِ جامع و کلان جامعه را به سمت فعالیت‌های قرآنی سوق داده و هدایت کرده و یکی از عواملی که باعث شد جامعه قرآنی ما این گونه رشد کند، حمایت‌های حضرت آقا از فعالیت‌های قرآنی و قرآنیان بوده است.

وی با بیان اینکه منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای به زبان‌های دیگر در هتل‌ها برای متسابقین خارجی در قالب تابلوهایی تبیین می‌شود، ابراز داشت: تابلوهایی که واقعاً شاید بعضی از آنها ندانند که مگر می‌شود رهبر انقلابی حافظ نیمی از قرآن باشد؟ ایشان حافظ نیمی از قرآن هستند، تمام استدلال‌ها و مبانی ایشان از آیات قرآن است و تأکیدات‌شان همگی بحث عمل به قرآن است و هیچ دوره‌ای از مسابقات نبوده که ایشان حضور نداشته باشند.

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف ادامه داد: رهبر فرزانه ما تنها مقام جمهوری اسلامی ایران است که در تمام دوره‌های مسابقات قرآن حضور داشته‌اند از دوره اول در مقام ریاست جمهوری تا این دوره، حتی بنده به عنوان مسئول مسابقات دو سال یادم است مسابقات در مشهد بود و آقا در تهران بودند یک جمع خصوصی آمدیم تهران خدمت ایشان، مسابقات تهران برگزار می‌شد سال 90 یا 91 بود و حضرت آقا در مشهد بودند جمعی دوباره رفتند مشهد خدمت ایشان و در سال 86 هم به همین صورت یعنی دو بار دیدار رهبری با متسابقیّن در مشهد برگزار شد به دلیل اینکه ایشان در مشهد بودند و مسابقات در تهران بود.

وی گفت: بیشترین رهنمودهای مقام معظم رهبری به متسابقین مسابقات بین‌المللی، عمل به قرآن است که همین مسئله عاملِ حیات‌بخش و نجات‌دهنده جوامع اسلامی است. کلیدواژه‌ای که بنده به عنوان کسی که شاید در 23، 24 سال اخیر در تمام این جلسات حضور داشتم آن را به خاطرم دارم این نکته را می‌گویند که تنها کلید نجاتِ امت اسلامی در عصر حاضر بازگشت به قرآن و عمل به دستورات قرآن است و الان اگر جامعه اسلامی مشکلاتی دارد به خاطر دوری سردمدارانِ بعضی از کشورهای اسلامی از مفاهیم قرآنی است؛ این نگاهِ آقاست که به مهمانان خارجی منتقل می‌شود و پیام ایشان برای آنها ترجمه می‌شود و ان شاء الله آنها این پیام را برای کشور خودشان می‌برند.

موسوی متقی اظهار داشت: چه بسیار بوده‌اند مستابقینی که در طول سال در قالب شرکت در مسابقات قرآن به ایران آمدند و بعدها شیعه شده‌اند و برخی از آنها در جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه درس خوانده‌اند و ُمبلغ اسلام و انقلاب و جمهوری اسلامی و آقا و امام در کشور خودشان شده‌اند.

انتهای پیام

captcha