«دره شهر» ایلام؛ میزبان جشنواره سورناوا
کد خبر: 3705641
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳

«دره شهر» ایلام؛ میزبان جشنواره سورناوا

گروه هنر ــ جشنواره ملی «سورناوا» یکشنبه 26 فروردین با نفیر سرنانوازان ایرانی، در دره شهر ایلام آغاز به کار می‌کند.

«دره شهر» ایلام؛ میزبان جشنواره سورناوا

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری جشنواره ملی «سورناوا»، صادق چراغی، دبیر علمی این جشنواره ضمن تشریح برنامه‌های موردنظر برای این همایش گفت: جشنواره ملی «سورناوا» در دو بخش مقاله و سرنانوازی و با هدف گسترش فرهنگ شادی، شور، امید و اشاعه همدلی و همبستگی در میان اقوام ایرانی ازجمله اهداف برگزار می‌شود.
وی با تأکید بر این مطلب که این جشنواره موسیقی بزرگ‌ترین رویداد در زمینه یک ساز است، افزود: بیش از 250 اثر از هنرمندان 20 استان کشور به دبیرخانه این جشنواره رسیده است که از این میان 40 اثر موسیقایی و مقاله پذیرفته‌شده‌اند.
چراغی تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده مقالات و گزارش تحلیلی فعالیت‌های انجام شده در این جشنواره گردآوری و تدوین و در قالب کتاب، در دسترس دانشجویان و دوستداران این گونه جستارهای فرهنگی قرار می‌گیرد؛ کتابی که پژوهشگران مناطق گوناگون ایران زمین، به جایگاه این ساز کهن در سامان خود پرداخته‌اند.
دبیر علمی جشنواره موسیقی «سورناوا» در ادامه بابیان اینکه ساز سرنا به سبب پیشینه بسیار کهن خود می‌تواند سازی ملی به شمار آید تصریح کرد: کاربرد ساز سرنا در پهنه بسیار گسترده‌ای از فرهنگ‌ها و کشورهای گوناگون، فراوان و بسیار است. به سبب همۀ این‌هاست که ما پیش‌تر از این می‌بایست به آن می‌پرداختیم.
به گفته چراغی اجرای برترین‌های سورنا نوازی و گرامی داشت پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران از دیگر برنامه‌های اجرایی این جشنواره است و طی آن از اساتیدی چون همت‌علی رضایی، علی‌دوست فلاحتی، مرادعلی نجات‌پور و همچنین استاد حسین فرجی که از خوانندگان مطرح اقوام زاگرس نشین هستند و همگی نقش به سزایی در پاسداری و گسترش موسیقی این دیار داشته‌اند تقدیر به عمل می‌آید.
دبیر علمی جشنواره موسیقی «سورناوا» همچنین گفته است که استاد محمدرضا درویشی پژوهشگر نام‌آشنای کشورمان، نیز میهمان افتخاری این جشنواره خواهند بود.
چراغی ادامه داد: سال گذشته که درصدد چاپ و انتشار کتاب «نرمه‌نای» که دستاورد بیش از 15 سال درنگ و کنکاشم در این خصوص است، بودم استاد درویشی نیز مشغول تدوین بخش سازهای بادی کتاب دانشنامه بزرگ خود بودند و همین هم‌زمانی و هم‌زبانی دستاویزی شد تا برای هم‌افزایی، گفت‌وگوهای بسیار سودمندی به میان آید تا اینکه من مصمم شدم طبق رهنمودهای استاد درویشی برای بهتر شدن نوشتار کتاب، به بازنگری این اثر بپردازم که بسیار هم بجا بود.
وی تصریح کرد: از میهمانان دیگر این جشنواره می‌توانم به حضور پروین بهمنی هنرمند پیشکسوت و پژوهشگرانی چون آرمین فریدی، دامون شش بلوکی و احسان عبدی پور اشاره‌کنم.
چراغی همچنین گفت: سازها بخشی از پازل و جورچین بزرگ فرهنگی یک تمدن هستند و برپایی چنین رویدادهایی به‌منظور کنکاش و گفت‌وگو درباره این هنر بسیار مغتنم است تا آیندگان ما را درزمینۀ فرهنگ ایران‌زمین کم‌کار و بی‌انگیزه ندانند. برپایی این جشنواره بهانه خوبی ست تا درباره یکی از نشانه‌های فرهنگی کهن یعنی سازی با پیشینۀ سرنا در این همایش درنگ و تأمل داشته باشیم.
به گفته دبیر علمی جشنواره موسیقی «سورناوا»، پژوهشگرانی که به دلایل مختلف امکان حضور در جشنواره را ندارند می‌توانند مقالات خود را برای استفاده در کتاب «سرنا» به این جشنواره ارسال کنند.
وی تصریح کرد: در دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران که سال گذشته برگزار شد جزء گروه داوران بودم و همان‌جا هم به متصدیان و برنامه ریزان پیشنهاد دادم در رویه‌ خود در بخشی از برنامه‌ها تجدیدنظر کرده و گزارش‌های مرتبط با بخش‌های مختلف جشنواره را به‌منظور تداوم اندیشه‌ورزی‌ها تبدیل به کتاب کنند که خوشبختانه این پیشنهاد از سوی احمد صدری دبیر جشنواره دهم پذیرفته و این روند در جشنواره «سورناوا» هم دنبال شد و بدین ترتیب کتاب «سرنا» پایگاهی برای صاحبان اندیشه و فعالان مرتبط با این ساز می‌شود.
چراغی درباره ضرورت برگزاری جشنواره موسیقی «سورناوا» گفت: امیدوارم برگزاری این همایش تخصصی، الگویی برای پژوهشگران و اندیشمندان مناطق گوناگون باشد تا نظیر این برنامه‌ها در خصوص سازهای دیگر نواحی نیز رخ دهد تا فرهنگ اسلامی ایران‌زمین با این کنکاش‌ها در مقابل تاخت‌وتاز و تهاجم فرهنگی استوار و پایدار بماند.
دبیر علمی جشنواره موسیقی «سورناوا» در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود افزود: با شعار نمی‌توان رودرروی تهاجم فرهنگی ایستاد. مسئولان و کارگزاران باید به یاری هنر، فرهنگ و اندیشمندان بیایند تا با هم‌افزایی‌، دایره اثرگذاری فرهنگ مصرفی غرب را کاهش دهند. ما باور داریم روزگار شعار دادن گذشته است و تنگ‌نظری درباره جایگاه اصلی فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی باعث ریشه‌کنی این هنر می‌شوند، از این رو کسانی که مانع گسترش موسیقی ایرانی هستند دانسته و ندانسته راه را برای گسترش فرهنگ مصرفی غرب و موسیقی‌های بی‌هویت بازکرده و آب به آسیاب فرهنگ بیگانه می‌ریزند.
یادآور می‌شود، جشنواره «سرناوا» از 26 تا 28 فروردین‌ماه در شهر تاریخی دره شهر (سیمره کهن) استان ایلام برگزار می‌شود و حضور اساتید موسیقی نواحی و پژوهشگران مطرح این حوزه ازجمله برنامه‌های این رویداد فرهنگی است.
بنابراین گزارش، بزرگ‌ترین رخداد سالیانه با زمینه ساز سُرنا در با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دره شهر و انجمن موسیقی ایلام برگزار می‌شود. برنامه «ایلبانگ» رادیو فرهنگ نیز از بامداد امروز 25 فروردین به بحث، بررسی و معرفی بخش‌های مختلف این جشنواره برای علاقه‌مندان می‌پردازد.
احمد صدری عضو شورای سیاست‌گذاری، منوچهر تتری دبیر اجرایی و احسان عبدی‌پور نیز از اعضای هیئت داوران جشنواره «سورناوا» هستند.
انتهای پیام

captcha